اخبار روز

رونمایی از مولانا تا سایه در موزه موسیقی/ این آلبوم بوی انسانیت می دهد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین به نقل از امور رسانه ای پروژه، مراسم رونمایی از پروژه موسیقی «مولانا تا سایه» به آهنگسازی پیروز ارجمند، خوانندگی کیوان رستاگری و تنظیم مهران اکرمی برگزار شد. خرداد این مراسم با حضور هنرمندان دست اندرکار این آلبوم و تعدادی از هنرمندان سرشناس رشته های مختلف در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

پیروزجمند آهنگساز پروژه مولانا تا سایه که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در ابتدای برنامه ضمن تشریح روند تولید این آلبوم گفت: حدود سه سال پیش در این مورد به توافق رسیدیم. با دکتر رستگاری برای انتخاب اثر مشترکی در این راستا تولید کند. درباره شعر گفتیم و علاوه بر انتخاب اشعار مرحوم هوشنگ ابتهاج، به اشعار مولانا هم رسیدیم. آنچه مولانا تا کنون عمدتاً وارد موسیقی کرده است البته عموماً برداشت‌های موسیقایی از موسیقی نواحی کردستان و موسیقی صوفیانه بوده است، اما ما می‌خواستیم فضای جدیدی را در این زمینه تجربه کنیم که خوشبختانه با کمک مهران اکرمی و مهران اکرمی آن را ایجاد کردیم. نیازهای متفاوت کیوان رستگاری. حاصل آن آلبوم مولانا تا سایه بود.

کیوان رستاگری خواننده و تهیه کننده آلبوم مولانا تا سایه نیز در این مراسم با متنی گفت: موسیقی هر منطقه از ایران به داستانی گره نمی خورد، بلکه به واقعیت های تاریخی و پشت هر نت گره خورده است. درد زیادی وجود دارد که نفرت ایجاد می کند. یک آتش سوزی وجود دارد و ما باید درباره داستان هایی که در این کشور اتفاق افتاده است بشنویم و بخوانیم. به این ترتیب، آهنگ های ما نیز حاوی نکات بسیاری است که می تواند از دریچه موسیقی به فضاهای مختلف نفوذ کند. ما نیز وظیفه داریم این ارزش ها را به فرزندان خود القا کنیم و نشان دهیم که می توان بر اساس این ترانه ها و موسیقی ملودی های جدید و متفاوت خلق کرد. مسیری که در این آلبوم طی شد به برکت حضور پیروز ارجمند است و با عشقی که او به همراه مهران اکرمی روی این اثر گذاشتند، اشعار مولانا و ابتهاج را با موسیقی آمیختند.

وی افزود: معتقدم اجداد شما و اجداد من از ما تمجید خواهند کرد که تلاش می کنیم چنین آثاری را با الهام و استفاده از بزرگان ادبی ایران به جامعه نشان دهیم. نوشته ها و آثاری که بوی انسانیت می دهد و می تواند کیفیت های مختلفی داشته باشد که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

دسترسی به گوهر هستی در آلودگی فضاهای نمادین

دکتر. حمید شهیری; استاد دانشگاه تربیت مدرس در رشته نشانه شناسی نیز در بخشی دیگر از این مراسم توضیح داد که ارتباط موسیقی با مردم در حوزه معناشناسی شامل نکاتی است که می توان داستان های بسیاری را به آن پی برد.

وی افزود: ما انسان ها به قدری درگیر زندگی خود هستیم و اسیر ساختارهای نمادینی هستیم که ما را از زندگی خود دور می کند و بین ما و انسان فاصله ایجاد می کند، موضوعی که ما را از اصل پدیده دور می کند. چه ابرهای معصومیت فضاهای نمادینی هستند که وجود آدمی را آلوده می کنند. بنابراین بدن ما جسم ابزار و جسمی است که متأسفانه دریچه وجودی خود را از دست داده است. یعنی اتفاقی که در عالم انسان افتاده این است که مردم در وجودشان را بسته اند. حالا اگر اینطور است باید چکار کنیم؟ به نظر من یکی راه حل رجوع به مولانا و موسیقی است. در این حوزه، موسیقی کمک می کند تا در آلودگی فضاهای نمادین، دسترسی به گوهر هستی فراهم شود.

رونمایی از مولانا تا سایه در موزه موسیقی/ این آلبوم بوی انسانیت می دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم این پرده دودی که با موسیقی پوشانده شده و مولانا در حال برداشتن است تا بتوانیم نور پشت پرده را ببینیم. موسیقی جنبه مادی را می گیرد و معصومیت زبان را به نشانه برمی گرداند، در یک جزء شنوایی با سیستم عصبی انسان همراه می شود و پس از حذف کنترل های نمادین، روزنه ای ایجاد می کند که نور نهایی آن نور است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح جزئیات رابطه موسیقی و مولانا پرداخت و اظهار داشت: موسیقی در قالب کمی عمل نمی کند، بلکه در قالب کیفی عمل می کند و این فضایی برای در آغوش گرفتن روح و جوهر انسان است. . اینجاست که مولانا خلق می شود و با موسیقی به بشریت کمک می کند. البته موسیقی مرتبط با مولانا فضای خاصی دارد که با سایر موسیقی ها متفاوت است. موسیقی مولانا به ما کمک می کند تا به فضای مداحی نزدیک شویم. راهی که به اعتقاد من در آلبوم مولانا تا سایه وجود دارد و از زوایای مختلف قابل بررسی است.

در ادامه سخنان شاهری، قطعات منتخبی از آلبوم مولا تا سایه برای حاضران اجرا شد و سپس مهمانان شرکت کننده به صورت نمادین تابلوی رونمایی از این پروژه موسیقی را امضا کردند.

رونمایی از مولانا تا سایه در موزه موسیقی/ این آلبوم بوی انسانیت می دهد.

«من مثل تو نیستم» با شعر مولانا، «مطرب مهتاب رو» با شعر مولانا، «ایشوگه به ​​سامان ریخته» با شعر مولانا، «نقاش نقاش» با شعر مولانا، «عید» «نو» با شعر مولانا، «ای عشق» با شعر هوشنگ ابتهاج، «ای عاشقان» با شعر مولانا، «مجده باد» با شعر ابتهاج از جمله قطعات این آلبوم هستند.

کیوان رستگاری تهیه کننده و خواننده، پیروز ارجمند آهنگساز، تولید و مدیر هنری، نیما جوان (نشر و پخش ژان) به عنوان تدوینگر، علی جعفری پویان، بردیا کیارس، سینا جهان آبادی، امین غفاری، تینا جامه گرمی، حامد کرمانی، علیرضا مریا. نوازندگان ویولن: فیلیپ اگنس نوازنده مهمان، علی جعفری پویان، میلاد عالمی، علیرضا ماریا، میثم مروستی، نوازندگان ویولا، کریم قربانی، نوازنده ویولن سل، علیرضا ماریا، نوازنده ویولن، بابک ریاحی پور، نوازنده گیتار باس، دارشان آنند، نوازنده تبلا، علی جمالی، نوازنده تار آذری و گیتار الکتریک، همایون نصیری، علی جمالی و کورش بزرگپور، درامر، مهران اکرمی، سازهای الکترونیک، پیانو، طراحی، برنامه نویسی، درام و سازهای کوبه ای، فیروزویسانلو و علی جمالی، نوازندگان گیتار نایلون، آرین قیطاسی، ساکسیفونیست، پاریسا ، خواننده، صالح زند خواننده، روح الله ملکوتی عکاس، امید نیک بین، رضا اسدپور، سامان مهدوی، مهران احمدی صدابردار، سامان مهدوی میکس و مسترینگ، حمیدرضا کاشانی خوشنویس و گرافیست الهه. تخره و محمدرضا محمدی گرافیست ها و طراحان جلد اعضای اجرایی این آلبوم هستند که در استودیو «شهرصدای پارسیان»، آکواریوم و استودیو «منطقه هنری کرمان» فعالیت می کنند.

رونمایی از مولانا تا سایه در موزه موسیقی/ این آلبوم بوی انسانیت می دهد.

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا