عفونت های باکتریایی به طور فزاینده ای خطرناک می شوند. معمولاً وقتی در حال مبارزه با عفونت باکتریایی هستید، پزشک آنتی بیوتیک برای کمک به بهبودی شما تجویز می کند. متأسفانه افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی به این معناست که اثربخشی این داروها در حال کاهش است.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافیک زیر روند افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها را در طول سالیان متمادی نشان می دهد.

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها تکامل می یابند و در برابر داروهای مورد استفاده برای درمان آنها مقاوم می شوند. این پدیده به طور طبیعی تا حدودی به دلیل تغییرات ژنتیکی در پاتوژن ها رخ می دهد.

با این حال، انسان ها برای پیشگیری، کنترل و درمان عفونت ها در حیوانات و گیاهان بیش از حد از داروها استفاده کرده اند. این عامل اصلی در تشکیل باکتری های مقاوم تر است.

مقدار مقاومت در طول زمان

بر اساس آخرین داده های موجود، میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های کلیدی از حدود 16 درصد در سال 2001 به 44 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. به عبارت دیگر، حدود نیمی از عفونت ها به آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای درمان آنها استفاده می شود پاسخ نمی دهند.

متأسفانه اکثر متخصصان بر این باورند که برخی از این آنتی بیوتیک های مهم از جمله آموکسی سیلین و سفالکسین که جزو داروهای تجویزی هستند، احتمالاً طی 15 سال آینده به دلیل مقاومت باکتریایی بی اثر خواهند شد.

تاثیر مقاومت آنتی بیوتیکی

در برخی موارد، خطر بیماری و مرگ افزایش می‌یابد، زیرا درمان‌ها دیگر برای بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه یا عفونت دستگاه ادراری مؤثر نیستند. مقاومت آنتی بیوتیکی به طور مستقیم باعث مرگ حدود 1.3 میلیون نفر در هر سال می شود.

علاوه بر این، افزایش مقاومت تهدیدی برای سرمایه گذاری است. به عنوان مثال، شرکت هایی که در مقابله با مقاومت ضد میکروبی شکست می خورند ممکن است با زیان اعتباری مواجه شوند. با این حال، فرصت هایی نیز برای سرمایه گذاران در توسعه آنتی بیوتیک های جدید و درمان های جایگزین وجود دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما