در معاملات روز گذشته، نرخ نقدی دلار آزاد زیر مرز قیمت ۵۰ هزار تومانی ثبت شد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها در زمینه مناسبات سیاسی ایران و غرب، اخبار منفی منتشر کرده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که نرخ دلار آزاد نسبت به روند افزایشی چشمگیر، کششی ندارد. برخی کارشناسان اقتصادی، تلاش نهاد بازار‌ساز را عامل اصلی عدم عبور نرخ دلار آزاد از مرز ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.

بعضی از افراد معتقدند که درآمد‌های ارزی کشور می‌تواند عاملی برای تقویت بخش عرضه بازار و کاهش فشار موجود در معاملات ارزی باشد. با این حال، برخی از فعالان بازار معتقدند که با وجود سیگنال‌های منفی، هسته مرکزی بازار ارز خلوت است و تقاضای چشمگیری در بازار دیده نمی‌شود. در واقع، در واپسین معاملات نقدی روز گذشته، قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود 150 تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 49 هزار و 900 تومان ثبت شد. به علاوه، در معاملات امروز، سکه طلا با رشد قیمتی حدود 580 هزار تومانی نسبت به روز گذشته، با قیمتی حدود 29 میلیون و 380 هزار تومان معامله شد.

دیروز یکشنبه 20 تیرماه روند شاخص نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران رو به افزایش بود. هر ورق این اسکناس آمریکایی که روز گذشته در آخرین معاملات نقدی با قیمت 49 هزار و 750 تومان به فعالیت روزانه خود پایان داد، روز گذشته افزایش 150 تومانی دیگری را در قیمت بازار تجربه کرد تا به قیمت 49 هزار و 900 تومان معامله شود. تحلیلگران بر این باورند که حجم سیگنال های منفی در رسانه ها با شدت روند صعودی دلار همخوانی ندارد، بنابراین دو موضوع «حمایت از بازارساز سمت عرضه» و «کاهش نسبی سطح تقاضا در معاملات ارزی» را مطرح می کنند. “. گزارش های آژانس های خارجی حاکی از آن است که ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 19 میلیارد دلار نفت فروخته است. این رقم اگرچه به صورت ارزی وارد کشور نشده است، اما بخش مهمی از نیاز ارزی کشور را پوشش می دهد. 

با توجه به ذخایر ارزی خود، بازارساز می‌تواند در صورت تمایل، از معاملات آزاد نیز حمایت کند و مانع از شکل‌گیری نوسانات چشمگیر در نرخ ارز شود. همچنین، از روز‌های میانی خرداد ماه، سلسله اخبار مثبتی در زمینه بهبود روابط خارجی کشور منتشر شده است که توانسته است انتظارات فعالان بازار را به‌صورت جدی دستخوش تغییر قرار دهد. به طور خاص، خبرهایی مانند آزادی منابع ارزی بلوکه شده، آغاز مذاکرات در عمان، آغاز روابط ایران و مصر، سفر وزیر خارجه عربستان به ایران و سفر رئیس کل بانک مرکزی به آمریکا، سبب تغییر در سمت و سوی انتظارات جامعه و معامله‌گران شده است. به همین دلیل، می‌توان گفت که سطح عمومی تقاضا‌های خرد در بازار کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *