دانستنی ها

روغن حنزل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روغن حنزل یا هندوانه ابوجهل یکی یکی از بی نظیرترین گیاهان دارویی در طب سنتی است. این گیاه که نام علمی آن «Citrullus colocynthis» و نام عربی آن حنزل است، گیاهی از خانواده «Cucurbitaceae» است. گیاهان خانواده کدو تنبل بسیار متنوع هستند. هندوانه نیز از همین خانواده است. میوه های گیاهان متعلق به این خانواده دارای ویژگی های بسیاری هستند و بیشتر در تابستان و در زمین می رویند.

به گزارش روزیاتو، هندوانه ابوجهل شبیه هندوانه است اما کوچکتر است. این میوه در برخی از شهرهای ایران به صورت وحشی می روید و بومی مناطق جنوبی کشور است. این میوه با نام‌های خربزه روباه، کدو تلخ و سیب تلخ نیز شناخته می‌شود. در زیر به معرفی خواص و خواص هندوانه ابوجهل می پردازیم.

هندوانه ابوجهل چیست؟

حنزل گیاهی است علفی و چند ساله. میوه این گیاه گرد و به اندازه نارنجی و دارای رنگ های زرد، زرد مایل به سبز و سبز است. داخل میوه سفید و بسیار تلخ است و حاوی دانه های بیضی شکل است که پس از رسیدن قهوه ای رنگ می شوند.

ماده کوکوربیتاسین موجود در هندوانه ابوجهل خواص درمانی به آن می بخشد. بنابراین این گیاه در دسته گیاهان دارویی قرار می گیرد. البته غشاهای مخاطی بدن مانند غشای معده و روده نسبت به ترکیبات شیمیایی کوکوربیتاسین بسیار حساس هستند و باید در میزان مصرف آن دقت کرد. بنابراین مصرف بیش از حد این گیاه خطرناک است.

از دانه ها و میوه های رسیده هندوانه ابوجهل به عنوان دارو استفاده می شود. برای مصرف غذا این گیاه را معمولا آسیاب و پودر می کنند.

اصل و نسب

وطن حنزل مدیترانه است. این گیاه در ازمیر، ترکیه، تریست، ایتالیا، آفریقای جدید، سریلانکا، مصر و سوریه یافت می شود. در مناطق جنوبی مانند قشم، جهرم، بلوچستان و سایر مناطق ایران می روید. در استان های لرستان، خراسان، یزد، فارس و کرمان نیز دیده می شود.

دستور پخت روغن حنزل

هندوانه ابوجهل را پوست گرفته و خرد کنید. مقداری روغن حامل (روغن کنجد یا روغن زیتون) به آن اضافه کنید. سپس آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. بعد از دو روز تبدیل به آب می شود، آن را صاف کرده و به آرامی حرارت دهید تا آب آن تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند.

خواص دارویی روغن حنزل

روغن حنزل خواص شگفت انگیزی دارد. مهمترین آنها عبارتند از:

خواص پوسیدگی روغن هانزل

روغن حنزل علاوه بر اینکه مسکنی برای دندان درد است، می تواند یک ترمیم کننده قوی نیز باشد. وقتی دندانتان سیاه شد یا قسمتی از آن آسیب دید، قسمت سیاه آن را با خلال دندان بتراشید و یک نخ پنبه ای را به روغن حنزل آغشته کنید و روی آن بمالید. این کار را به مدت 40 روز انجام دهید.

ضمناً اگر ریشه و عصب دندان مشکل دارد، می توانید دو قطره در کنار دندان مشکل دار بریزید. این روش جنبه درمانی ندارد و فقط درد دندان را تسکین می دهد.

همیشه به خاطر داشته باشید که روغن رازیانه خوراکی نیست و فقط به صورت موضعی استفاده می شود.

درمان درد عصبی در بیماران دیابتی (نوروپاتی دیابتی)

بر اساس تحقیقات انجام شده، ماساژ پا با روغن هانزل باعث تسکین و کاهش درد افراد مبتلا به دردهای عصبی ناشی از دیابت می شود.

آسیب اعصاب محیطی ناشی از دیابت (نوروپاتی محیطی دیابتی) دارای علائم زیر است:

گزگز و گزگز یا به عبارتی گزگز

درد یا حساسیت شدید

این بیماری بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت تأثیر منفی می گذارد. روغن حنزل دارای خواص ضد عفونی کننده، تسکین دهنده و ضد التهابی است و با ماساژ بدن افراد دیابتی می توان علائم این بیماری را کاهش داد.

روغن عسل و گوش درد

گوش درد ناشی از عفونت گوش یا آسیب به ناحیه گوش است و معمولا با آنتی بیوتیک ها و درمان های خانگی درمان می شود. از آنجایی که روغن رازیانه قدرت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد، به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند. در نتیجه در صورت ابتلا به عفونت گوش می توانید پس از مشورت با پزشک از روغن حنزل برای رفع این مشکل استفاده کنید.

خواص روغن عسل برای پوست

روغن پیچ امین الدوله خواص زیادی برای پوست دارد. این روغن برای درمان خارش پوست، التیام جای زخم، جای جوش و سوختگی استفاده می شود. کافی است مقدار رقیق شده از این روغن را به ناحیه مورد نظر بمالید.

خواص روغن عسل برای مو

روغن حنزل، روغن گیاهی مفید، حاوی پروتئین، امگا 6 و ویتامین های B2، C، G است که می تواند نقش موثری در تقویت و تقویت مو داشته باشد. این روغن با کمک به افزایش فولیکول های مو از ریزش و سفیدی مو جلوگیری می کند و از رشد و تقویت مو حمایت می کند. علاوه بر این، از آنجایی که خاصیت ترمیم کنندگی دارد، برای افرادی که از پسوریازیس و خارش رنج می برند و یا پوست سرشان حساس است نیز می تواند موثر باشد. البته بهتر است قبل از استفاده از این روغن و روغن های دیگر تست آلرژی انجام دهید تا از هرگونه واکنش پوستی و حساسیت جلوگیری کنید.

روغن پیچ امین الدوله برای هموروئید

هموروئید یکی یکی از مشکلاتی است که در سیاهرگ های مقعد ایجاد می شود و باعث سوزش، درد و حتی خونریزی در هنگام اجابت مزاج می شود. در طب سنتی درمان های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد. با این حال یکی یکی از درمان های سریع استفاده از روغن حنزل است. برای درمان بواسیر با روغن حنزل باید هر دو یا سه شب مقداری از این روغن را روی پنبه تمیز ریخته و محل مورد نظر را کاملا خیس کنید. بعد از مدتی خواهید دید که بواسیر شما کاملا از بین رفته است این روغن می تواند ترک ها را نیز درمان کند.

روغن شنبلیله ضد درد مفاصل

این روغن بافت گرم و خشکی دارد و اغلب به عنوان روغن ماساژ برای تسکین و درمان دردهای عضلانی و مفاصل استفاده می شود. برای درمان مشکلات مفصلی قبل از خواب چند قطره از این روغن را با احساس حرکات دست و گرمای روغن به طور کامل و آهسته به نواحی مورد نظر ماساژ دهید. سپس ناحیه آسیب دیده را با یک پارچه تمیز بپوشانید و تا صبح به همین صورت نگه دارید. برای رفع این مشکل بهتر است این عمل را یک روز در میان تکرار کنید.

عوارض و مضرات هندوانه ابوجهل

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف خوراکی اشکال مختلف گیاه حنزل را ممنوع کرده است.

مصرف زیاد و خودسرانه این گیاه باعث بروز علائمی مانند مدفوع آبکی و خونی، ضعف نبض، استفراغ و درد معده می شود.

مصرف بیش از حد این ماده باعث بروز بیماری هایی مانند اختلالات حسی، گیجی، اختلال در گردش خون، هذیان، ضعف و غش می شود.

مصرف این روغن احتمال سقط جنین را در زنان باردار افزایش می دهد.

مصرف این روغن در دوران شیردهی (به دلیل نفوذ ترکیبات گیاهی سمی به شیر در دوران شیردهی) ممنوع است.

این روغن را با داروهای ضد دیابت مصرف نکنید زیرا قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

یکی از عوارض مصرف زیاد، تحریک غشای مخاطی و ایجاد خونریزی شدید گوارشی است.

موارد منع مصرف روغن حنجل

این روغن را نباید روی زخم های باز، چشم ها و دهان مالید. افرادی که دارای حساسیت های شدید پوستی هستند باید قبل از استفاده این روغن را روی ناحیه کوچکی از بازوی خود آزمایش کنند.

همچنین استفاده از این روغن در دوران بارداری اکیدا ممنوع است. زیرا باعث سقط جنین می شود; بنابراین اگر دندان درد دارید از این روغن استفاده نکنید زیرا به هر حال می تواند وارد سیستم گوارش شما شود. با این حال، استفاده موضعی از این روغن برای کمک به تسکین دردهای عضلانی و استخوانی و حتی سردرد، آسیبی به مادر یا جنین نمی رساند. بنابراین می توانید از روغن حنزل برای تسکین این دردها استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا