دانستنی ها

روش های ما برای فریز کردن این غذاها اشتباه بود

بیشتر غذاها در فریزرهای خانگی حدود دو تا سه ماه سالم می مانند، اما دستورالعمل ها و نکات نگهداری بسته به نوع غذا متفاوت است. البته مدت زمانی که برای فریز کردن غذا صرف می شود بیشتر به کیفیت غذا مربوط می شود تا سلامت آن.

انجماد مواد غذایی به گزارش عصر ایران یکی این یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با تولید و ضایعات مواد غذایی است که می تواند مواد غذایی را برای مدت طولانی قابل استفاده کند. این مواد می توانند غذای تازه یا باقی مانده از وعده های غذایی روزانه باشند.

ابتدا دمای فریزر خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که دمای آن 17- درجه سانتیگراد یا کمتر است. برای این کار باید دماسنج مخصوص فریزر داشته باشید، در غیر این صورت این دما توسط خود دستگاه نمایش داده می شود.

اگرچه انجماد باکتری های موجود در مواد غذایی را از بین نمی برد، اما توانایی تکثیر آنها را به شدت کاهش می دهد و بنابراین انجماد از فاسد شدن غذا جلوگیری می کند.

بعد از اینکه غذا را از فریزر خارج کردید و یخ آب شد، باکتری ها بیدار می شوند و دوباره شروع به کار می کنند. این بدان معنی است که شما باید غذا را همین الان بخورید یا بپزید.

بیشتر غذاها در فریزرهای خانگی حدود دو تا سه ماه سالم می مانند، اما دستورالعمل ها و نکات نگهداری بسته به نوع غذا متفاوت است. البته مدت زمانی که برای فریز کردن غذا صرف می شود بیشتر به کیفیت غذا مربوط می شود تا سلامت آن.

نکات مهم در انجماد مواد غذایی

از ظروف پلاستیکی مهر و موم شده یا کیسه های فریزر استفاده کنید. ظروف شیشه ای برای این منظور مناسب نیستند زیرا در معرض تغییرات دمایی ناگهانی ترک می خورند. توجه داشته باشید که کیسه های فریزر (با درب زیپ دار) و کیسه های ساندویچ یکسان نیستند.

کیسه‌های فریزر از پلاستیک ضخیم‌تری ساخته شده‌اند که حاوی مواد افزودنی است که در فریزر تجزیه نمی‌شود، اما کیسه‌های ساندویچ معمولی یا برخی کیسه‌های ذخیره‌سازی دیگر اینطور نیستند.

در صورت امکان، غذاهای با اندازه کوچکتر را در فریزر قرار دهید. این نکته نه تنها سرعت یخ زدایی را افزایش می دهد بلکه از هدر رفتن و هدر رفتن مواد غذایی نیز جلوگیری می کند. به عنوان مثال، خورش یا سوپ را به جای ریختن در یک کاسه بزرگ، در مقادیر کم و در ظرف های جداگانه نگهداری کنید.

برای یخ زدن همزمان توت فرنگی، برش های موز، لوبیا سبز و موارد ریز مشابه، می توانید آن ها را روی سینی فلزی پهن کنید و سپس در فریزر بگذارید. پس از یخ زدن کامل این مواد، هر کدام را به کیسه یا ظرف فریزر جداگانه منتقل کنید.

به جای اینکه منجمد کردن غذا را صرفاً راهی برای جلوگیری از فاسد شدن آن بدانید، به آن به عنوان راهی برای تازه نگه داشتن غذا نگاه کنید.

غذاهای منجمد زمانی که تازه ترین هستند، بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال، اگر میوه بلوبری را به حالت شل و گوشتی فریز کنید، پس از خارج کردن از فریزر با بلوبری گوشتی و گوشتی مواجه خواهید شد.

تقریباً غیرممکن است که تمام هوا را از ظرف یا فریزر زیپ دار خود خارج کنید، بنابراین سوختن فریزر برای مواد غذایی پس از مدتی ماندن در فریزر اجتناب ناپذیر است. البته اگر از مواد غذایی منجمد زیاد استفاده می کنید، دستگاه جاروبرقی که تمام هوا را خارج می کند می تواند مشکل یخ زدگی غذا را برطرف کند.

قبل از قرار دادن هر ماده غذایی در فریزر، اجازه دهید تا کاملا خنک شود. علاوه بر اینکه در صورت قرار دادن غذای داغ در فریزر، سلامت آن را به خطر می اندازد (زمان طولانی تری که برای خنک شدن طول می کشد، غذا را به اصطلاح در منطقه خطر دمای غذا قرار می دهد)، قرار دادن یک جسم داغ در فریزر باعث گرم شدن فریزر نیز می شود. بالا بقیه غذاهایی که می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.

روش صحیح منجمد کردن مواد غذایی

در برخی موارد می توانید مستقیماً از غذاهای منجمد استفاده کنید. به عنوان مثال، میوه های یخ زده را می توان به طور مستقیم در اسموتی ها استفاده کرد یا می توانید رب گوجه فرنگی منجمد را مستقیماً به سوپ یا سس اضافه کنید. البته می توانید سینه مرغ منجمد را مستقیماً روی حرارت بپزید، اما این روش پخت مورد تایید و ترجیحی نیست.

در برخی موارد دیگر باید غذا را کاملاً یخ زدایی کنید. برای این منظور مطمئن ترین روش قرار دادن غذاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی از شب تا صبح در یخچال است. این اقلام در صورتی که در دمای اتاق ذوب شوند یا در آب داغ قرار داده شوند، می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند.

نکات مهم و روش صحیح انجماد مواد غذایی در زیر آمده است:

گوشت و غذاهای دریایی

نکته مهم در مورد این دسته از غذاها این است که به محض رسیدن به خانه آنها را در فریزر قرار دهید. گوشت خام را نباید به مدت سه روز در یخچال نگهداری کرد و سپس در فریزر گذاشت. گوشت را از ظرف پلاستیکی خارج کنید.

گوشت چرخ کرده را قبل از انجماد تقسیم کنید. اگر این اقلام را در دو لایه بسته بندی کنید (دو لایه کیسه فریزر یا یک لایه درب زیپ دار و یک لایه کیسه فریزر) ماندگاری آن افزایش می یابد و از سوختن فریزر جلوگیری می شود.

گوشت و غذاهای دریایی را به مدت دو تا سه ماه در سردترین قسمت فریزر (دورترین قسمت از در) قرار دهید. قبل از پخت، گوشت را به مدت چند ساعت (از شب تا صبح) در یخچال قرار دهید تا یخ کاملا آب شود.

سبزیجات تازه

بهترین راه برای منجمد کردن سبزیجات تازه، بلانچ کردن یا آب پز کردن آنهاست. روش‌های مختلفی برای جوشاندن سبزی‌ها وجود دارد: باید کلم بروکلی را از قسمت چتری‌شکل آن به قطعات کوچک برش دهید، هویج را پوست بگیرید و به قطعات کوچک‌تر برش دهید، فلفل دلمه‌ای را نازک برش دهید و قسمت سبز را جدا کنید. لوبیا. مهمترین نکته در مورد سبزیجات این است که به شکلی هستند که بعد از آب شدن قابل مصرف هستند.

بعد از بریدن سبزیجات، آنها را به مدت یک تا دو دقیقه در آب بلانچ کنید، سپس آنها را به سرعت در حمام آب یخ قرار دهید تا پخت متوقف شود. پس از جدا شدن آب اضافی و خشک شدن کامل (سبزیجات خیس باعث تشکیل یخ کوچک می شود)، سبزیجات را روی سینی فلزی پهن کرده و در فریزر قرار دهید و پس از یخ زدن به کیسه یا ظرف فریزر منتقل کنید.

انجماد میوه به همین روش انجام می شود، اما می توانید از مرحله بلانچ کردن صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید که می توانید موز را با پوست آن فریز کنید. البته وقتی منجمد می شود، پوست قهوه ای می شود، اما میوه داخل آن تازه و درخشان می ماند. توت ها را می توان دو تا سه ماه در فریزر نگهداری کرد.

سبزیجات برگدار مانند کاهو و کلم، گوجه فرنگی و سایر محصولاتی که آب زیادی دارند به خوبی یخ نمی زنند. با این حال، می توانید سبزی تازه را خرد کرده، با مقدار کمی آب یا روغن زیتون مخلوط کنید و در قالب های یخ بریزید و در فریزر بگذارید. پس از یخ زدن، تکه های یخ را به قسمت بالای زیپ منتقل کنید.

شیر و تخم مرغ

مشکل اصلی تخم مرغ این است که انبساط و یخ زدن باعث ترک خوردن پوسته می شود. تخم مرغ کامل آب پز بعد از انجماد لاستیکی می شود. بهترین راه برای یخ زدن تخم مرغ ها این است که آن ها را در ظرفی بشکنید و با مقدار کمی شکر یا نمک مخلوط کنید (بسته به اینکه برای مصرف شیرین یا شور منجمد می شوند) و در ظرفی در فریزر قرار دهید. البته می توانید زرده و سفیده را جداگانه در فریزر قرار دهید.

شیر را می توان به طور کامل نیز منجمد کرد، اما انجماد باعث تجزیه و جدا شدن اجزای آن می شود که بر کیفیت آن پس از ذوب تاثیر می گذارد. البته همچنان می توانید از آن برای پخت و پز یا پخت استفاده کنید و تنها با نوشیدن شیر خود به خود تفاوت کیفیت را احساس خواهید کرد.

کرم غلیظ به خوبی یخ می زند، اما به احتمال 50 درصد این اتفاق نمی افتد. تکه های کوچک خامه فرم گرفته را در سینی بچینید و در فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن به کیسه منتقل کنید.

پنیر را به قطعات کوچک برش داده و دو لایه بپیچید و در فریزر قرار دهید. پنیر خانگی و خامه ترش بعد از انجماد دانه دار می شوند. کره ی رنده شده خوب یخ می زند اما کره هم زده نه.

سوپ، خورش و خورش

زمانی که می خواهید سوپ، کاسرول و خورش ها را فریز کنید، ابتدا مطمئن شوید که در یخچال کاملا سرد شده اند. حداقل صبر کنید تا روغن غذا سفت شود و روی سطح مواد ظاهر شود. این روغن ها را از سطح غذا جدا کرده و دور بریزید. سپس مایع خوراکی را به ظرفی منتقل کرده و در فریزر قرار دهید.

کاسرول و لازانیا

تقریبا همیشه می توانید کاسرول یا لازانیا پخته نشده را در ظرف فر فریز کنید، اما باید روی ظرف را با فویل آلومینیومی محکم بپوشانید. قبل از خوردن این غذا، ظرف را از فریزر خارج کنید و بگذارید یک شبه آب شود.

البته بعد از اینکه غذا را از فریزر خارج کردید، می توانید آن را مستقیماً در فر سرد قرار دهید، سپس دستگاه را روشن کنید و یک کاسرول یا لازانیا بپزید. کمی بیشتر صبر کنید تا مطمئن شوید غذا به اندازه کافی پخته شده است و سپس در 20 دقیقه آخر پخت فویل را از سطح بشقاب بردارید تا غذا ترد شود.

کاسرول ها و لازانیا را می توان پس از پخت در فریزر نگهداری کرد و پس از یخ زدایی در هر زمانی دوباره گرم کرد. توجه داشته باشید که در این صورت پخت باید کمی کمتر از حد معمول انجام شود، زیرا در طی فرآیند گرم شدن دوباره پخته می شود. در این صورت باید حباب ها، سس ها و مایعات در حال جوش را در داخل غذا مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که دمای مرکز غذا حداقل به 70 درجه سانتیگراد برسد.

نان، کیک و دسر

بعد از خنک شدن کامل نان و کیک و دسرها می توانید آنها را در دو لایه کیسه پلاستیکی بپیچید و به مدت 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید. برخلاف بسیاری از غذاهای فاسد شدنی، می توانید نان، کیک و شیرینی را در کیسه ها و ظروف در دمای اتاق قرار دهید تا زمانی که ذوب شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا