دانستنی ها

روش های خانگی و گیاهی برای درمان زردی ناخن

 

علت زرد شدن ناخن ها ممکن است لاک ناخن، عفونت قارچی، سیگار کشیدن و برخی عوامل دیگر باشد، می توانید با روش های خانگی و گیاهی در این مطلب زردی ناخن ها را از بین ببرید.

بسیاری از افراد از زردی ناخن رنج می برند و این بیماری هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد و می تواند ناامید کننده باشد. زردی ناخن اغلب به دلیل استفاده از لاک ناخن ایجاد می شود زیرا رنگدانه های استفاده شده در لاک ناخن، به خصوص رنگ های تیره، می توانند به مرور زمان ناخن های شما را لکه دار کنند. از دیگر دلایل تغییر رنگ ناخن می توان به عفونت قارچی، بیماری مزمن کبدی، سیگار کشیدن زیاد و سبک زندگی نامناسب اشاره کرد.

دلایل اصلی زردی ناخن ها چیست؟

بیماری های کبد، کلیه و ریه از دلایل زرد شدن ناخن ها هستند.

رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ ناخن است. اگر رژیم غذایی شما فاقد کلسیم و ویتامین های مختلف باشد، اولین علائم در مو و ناخن خود را نشان می دهد.

عدم رعایت بهداشت و عدم توجه کافی به مراقبت از ناخن از دیگر دلایل زرد شدن ناخن ها است.

داروهای خانگی و گیاهی برای درمان زردی ناخن

لیمو:

لیمو یک سفید کننده طبیعی و قابض است و می تواند به طور موثر لکه های زرد را از روی ناخن ها پاک کند. یک کاسه را تا نیمه از آب لیمو پر کنید، ناخن های خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن خیس کنید و سپس از یک مسواک نرم برای روشن کردن ناخن های خود استفاده کنید. در نهایت دستان خود را با آب گرم بشویید و سپس از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. برای نتیجه بهتر این کار را دو بار در روز انجام دهید.

می توانید از اسانس لیمو نیز استفاده کنید، مقداری اسانس لیمو را داخل کاسه بریزید و انگشتان خود را برای چند دقیقه در آن خیس کنید. سپس ناخن های خود را با یک مسواک نرم به مدت یک یا دو دقیقه مسواک بزنید. این کار را دو بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید تا ناخن های شما سفید و براق شوند.

آب اکسیژنه:

پراکسید هیدروژن با خاصیت سفید کنندگی روی ناخن های زرد معجزه می کند. البته از محلولی که فقط 3 درصد پراکسید هیدروژن دارد استفاده کنید.

سه تا چهار قاشق غذاخوری هیدروژن را در نصف لیوان آب بریزید و خوب مخلوط کنید، ناخن های خود را به مدت دو دقیقه در محلول خیس کنید و به آرامی با یک مسواک نرم ناخن های خود را مسواک بزنید، سپس با آب بشویید. این کار را یک بار در هفته به مدت چند ماه انجام دهید.

برای از بین بردن لکه های سرسخت، پراکسید هیدروژن را مستقیماً روی ناخن های خود بمالید و به آرامی با یک مسواک نرم تمیز کنید.

پراکسید هیدروژن می تواند ناخن های شما را خشک کند، بنابراین پس از استفاده از این نسخه از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

جوش شیرین:

خواص سفید کنندگی و لایه برداری جوش شیرین می تواند به از بین بردن لکه ها از روی ناخن کمک کند.

دو و نیم قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3 درصد را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و این مخلوط را با استفاده از پنبه روی ناخن های لکه دار بمالید و بعد از 3 تا 4 دقیقه با آب بشویید و با آب گرم بشویید. این روند را هر شش تا هشت هفته تکرار کنید.

خمیری از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک و نیم قاشق چای‌خوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو درست کنید و با استفاده از یک مسواک نرم روی ناخن‌هایتان بمالید و بعد از پنج دقیقه با آب گرم بشویید. این کار را هر دو هفته یکبار انجام دهید.

خمیر دندان:

خمیر دندان که به سفید شدن دندان‌های شما کمک می‌کند، می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های زرد ناخن نیز استفاده شود.

مقداری خمیر دندان سفید کننده را روی ناخن های خود بمالید و بعد از 5 تا 10 دقیقه به آرامی ناخن های خود را با مسواک مسواک بزنید. خمیر دندان را با پنبه و آب گرم بشویید. این روند را دو یا سه بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید.

روغن آویشن:

روغن پونه کوهی به دلیل خواص ضد میکروبی خود با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند و هنگامی که با روغن های حامل ترکیب شود، می تواند ناخن های زرد را پاک کند.

قرص های تمیز کننده دندان مصنوعی

یکی دیگر از مواد موثر در از بین بردن لکه ناخن، قرص های پاک کننده دندان مصنوعی است. رایج ترین مواد موجود در قرص های پاک کننده بی کربنات سدیم و اسید سیتریک است که به از بین بردن بسیاری از لکه ها کمک می کند.

دو یا سه قرص پاک کننده را در یک کاسه آب گرم حل کنید، ناخن های خود را به مدت 15 دقیقه در این آب خیس کنید، ناخن های خود را خشک کنید و به دستان خود مرطوب کننده بزنید.

این روند را سه بار در هفته به مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

روغن درخت چای

اگر ناخن های شما به دلیل نوعی عفونت قارچی زرد شده است، روغن درخت چای بهترین درمان خانگی برای خلاص شدن از شر آن است.

روغن درخت چای یک قارچ کش طبیعی است و همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با عفونت و بازگرداندن رنگ طبیعی ناخن های شما کمک می کند.

روغن درخت چای را با استفاده از قطره چکان روی بستر ناخن خود بمالید، سپس چند دقیقه با آب گرم بشویید، این کار را دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

مقدار مساوی روغن درخت چای و روغن زیتون را مخلوط کنید و محلول را با پنبه روی ناخن های خود بمالید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب:

سرکه سیب به کاهش تغییر رنگ ناخن ها به دلیل اسید مالیک و اسید استیک کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد قارچی است که به درمان هرگونه عفونت ناخن که باعث تغییر رنگ پوست می شود کمک می کند. علاوه بر این، سرکه سیب به تقویت و تحریک رشد ناخن کمک می کند.

یک و نیم فنجان سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و ناخن های خود را به مدت 20 دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس ناخن های خود را با یک حوله نرم کاملا خشک کنید.

این کار را سه بار در روز به مدت سه تا چهار هفته انجام دهید تا از عفونت و تغییر رنگ پوست جلوگیری کنید.

لیسترین:

لیسترین و ترکیبات با خواص ضد قارچی مانند منتول، اکالیپتوس، متیل سالیسیلات و تیمول، یکی دیگر از درمان های موثر برای تغییر رنگ ناخن ناشی از عفونت های قارچی است.

ناخن های آلوده را به مدت نیم ساعت در لیسترین 100% خیس کنید. این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید، یک هفته استراحت کنید و هفته بعد تکرار کنید، ممکن است پوست اطراف ناخن سبز شود اما در عرض چند روز از بین می رود.

متناوباً، مقادیر مساوی لیسترین و سرکه را مخلوط کرده و ناخن های آسیب دیده را به مدت نیم ساعت در این محلول خیس کنید. هر روز برای چند روز تکرار کنید تا نتایج مثبت را ببینید.

پوست پرتقال:

پوست پرتقال به از بین بردن لکه های زرد روی ناخن کمک می کند زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است.

پوست پرتقال تازه را دو یا سه بار در روز روی پوست خود بمالید و در عرض چند هفته نتایج موثری را مشاهده خواهید کرد.

با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری پودر پرتقال خشک شده با مقداری آب، خمیر سفت تهیه کنید و روی ناخن های خود بمالید و پس از 10 دقیقه با استفاده از مسواک نرم خمیر را از روی ناخن های خود جدا کنید و سپس با آب گرم بشویید. این درمان را دو بار در روز به مدت یک تا دو هفته انجام دهید.

میوه اورس:

میوه اورس به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی قوی می تواند به طور موثری تغییر رنگ ناخن ناشی از عفونت قارچی را درمان کند.

یک قاشق چای خوری میوه را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید و ناخن های زرد را به مدت 15 دقیقه در این آب خیس کنید و آن را با آب گرم مخلوط کنید و کمی مرطوب کننده بزنید.

این دستور غذا را یک بار در روز به مدت چند ماه قبل از رفتن به رختخواب تهیه کنید.

سوهان زدن ناخن:

سوهان را به آرامی روی ناخن ها به جلو و عقب ببرید تا لایه رویی و لک ها از بین برود و هر قطعه را حدود 10 ثانیه سوهان بزنید، اما مراقب باشید که لایه زیادی از ناخن جدا نشود.

پوشش پایه ناخن:

قبل از زدن لاک رنگی، یک کت شفاف به تمام ناخن های خود بزنید. لایه نازک پوشش پایه به عنوان یک مانع در برابر لاک های رنگی عمل می کند که می تواند ناخن ها را لکه دار و زرد کند. قبل از استفاده از لاک، اجازه دهید پوشش پایه حدود 5 دقیقه خشک شود.

از زدن لاک های تیره خودداری کنید:

لاک های تیره (مشکی، بنفش، آبی، قرمز) دارای مواد رنگی هستند که در صورت تماس مستقیم با ناخن می توانند رنگ ناخن را تغییر دهند. استفاده از پوشش پایه می تواند به جلوگیری از تغییر رنگ ناخن کمک کند، اما سعی کنید در کل رنگ های روشن تر را انتخاب کنید.

از لاک زدن خودداری کنید:

اجازه دهید ناخن های شما برای چند هفته بدون لاک باقی بمانند و اجازه دهید با هوا در تماس باشند و به طور طبیعی نفس بکشند.

رفتن پیش دکتر:

اگر ناخن های شما به شدت زرد است و هیچ یک از این روش ها زردی را بهبود نمی بخشد، ممکن است دچار نوعی عفونت ناخن یا سندرم ناخن زرد شده باشید. یک متخصص می تواند وضعیت شما را به دقت ارزیابی کند و یک کرم یا مکمل برای درمان ناخن های زرد توصیه کند.

مکمل‌های روی اغلب برای کمک به درمان ناخن‌های زرد تجویز می‌شوند.

منبع: نمناک

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا