روش های تشخیص عسل طبیعی چیست؟ عزیزم یکی این یک ماده با ارزش، مفید و گران قیمت با ویژگی ها و مزایای بسیار است.

به گزارش سلامت نیوز، به همین دلیل متاسفانه عسل تقلبی و مصنوعی افزایش یافته و به جای عسل طبیعی به فروش می رسد. پس اگر به فکر خرید عسل طبیعی در اصفهان هستید، روش های تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی می تواند کمک خوبی به شما باشد.

عسل مصنوعی که در حال حاضر در بازار به فروش می رسد را می توان به روش های مختلفی ایجاد کرد که در ادامه به بررسی تمامی این راه ها و معرفی روش های شناسایی عسل طبیعی می پردازیم.

روش های تشخیص عسل طبیعی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روش های تشخیصی برویم، ابتدا باید بدانیم عسل طبیعی چه خواصی دارد و به این ترتیب راحت تر می توان به طبیعی بودن یا نبودن عسلی که با آن سر و کار داریم پی برد. همانطور که می دانید عسل توسط زنبورها در کندو تولید می شود، اما عسل تولید شده توسط زنبورها می تواند به عسل مصنوعی نیز تبدیل شود. در زیر شما را با روش های مختلف تولید عسل مصنوعی آشنا می کنیم.

انواع عسل مصنوعی و غیر طبیعی

با یادگیری روش تولید عسل مصنوعی در روش های تشخیص عسل طبیعی تا حدودی متوجه می شوید که عسلی که خریداری می کنید تقلبی است یا طبیعی! تاکنون تنها سه روش کلی برای تولید عسل مصنوعی وجود دارد که سطح کیفی این نوع عسل تولیدی بسیار پایین‌تر از عسل طبیعی است و فقط می‌تواند شکلی مانند عسل طبیعی داشته باشد، اما فاقد هرگونه عسل است. خصوصیات و خواص رایحه دلپذیر

سه روش تولید عسل مصنوعی و غیر طبیعی عبارتند از:

عسل مخلوط

برای افزایش حجم عسل، اکثر فروشندگان ممکن است عسل طبیعی را با مواد قندی مانند شربت گلوکز و شکر مخلوط کنند یا از آب میوه های طبیعی استفاده کنند تا با ترکیب عسل طبیعی با این مواد بتوانند حجم بیشتری عسل طبیعی تولید و به فروش برسانند. پس اگر قصد خرید انواع عسل مانند خرید عسل چهل گیاهی در اصفهان را دارید، مطمئن شوید که عطر و بوی عسلتان به خصوص طعم آن تیره و خالص است. و طعم شیرینی ندارد.

عسل مغذی

در روش عسل مغذی زنبورداران به جای استفاده از شهد گیاهان و گل های طبیعی، با نگهداری آنها در محیط بسته و با استفاده از گلوکز، شکر، شکر یا آب خرما و شیرین کننده های صنعتی مورد استفاده زنبورها، اقدام به تولید عسل می کنند. برای تولید عسل فقط باید از این مواد شیرین استفاده کرد و عسل تولید شده از شهد طبیعی نخواهد بود.

لازم به ذکر است در فصول سرد سال که پوشش گیاهی در منطقه وجود ندارد، زنبورداران از این مواد برای تغذیه و نگهداری زنبورها استفاده می کنند، اما عسل تولیدی را به عنوان عسل طبیعی به فروش نرسانند، بلکه آن را جمع آوری و مجددا استفاده کنند. از آن برای تغذیه زنبورها استفاده کنید.

عسل مصنوعی

در این روش عسل مخلوط نمی شود و حتی زنبورهای عسل نیز نقشی در فرآیند تولید ندارند. این عسل کاملا غیر طبیعی و مصنوعی است و از توت، خرما، ملاس چغندر و … تهیه می شود. عسل مصنوعی از تبخیر آب میوه های مختلف به دست می آید. عسل مصنوعی را می توان با حرارت دادن مواد گلوکز و مقداری رنگ و اسانس نیز تولید کرد.

در این صورت شاید تشخیص عسل طبیعی با استفاده از رنگ و اسانس سخت باشد اما به طور کلی روش های خاص و خانگی برای تشخیص عسل طبیعی را به شما معرفی می کنیم.

تحقیق در مورد انواع روش های تشخیص عسل طبیعی

تشخیص کیفیت عسل در آزمایشگاه

یکی یکی از مطمئن ترین راه ها برای شناسایی عسل طبیعی، آزمایش آن در آزمایشگاه های تخصصی معتبر است. متخصصان تغذیه با توجه به معیارهایی که برای عسل طبیعی در آزمایشگاه ها تعیین می کنند، رطوبت، ساکارز و … را در عسل تعیین می کنند. عوامل مختلفی را بررسی می کنند و اگر مقدار این مواد غیر طبیعی باشد، تشخیص می دهند که این عسل کیفیت خوبی ندارد و در نتیجه طبیعی نیست.

از زنبوردار و فروشگاه معتبر خرید کنید

یکی یکی دیگر از راه های تشخیص عسل طبیعی، خرید آن از کندوی زنبور عسل است که همانطور که می دانید با تغذیه زنبورها عسل تولید نمی کند، بلکه عسل تولید شده از شهد گیاهان طبیعی است. خرید حضوری از زنبورداران ممکن است دشوار باشد زیرا برای خرید عسل ارگانیک در اصفهان باید مسافت زیادی را تا کندو طی کنید. یکی یکی از پیشنهادات ما خرید از زنبوردارانی است که عسل خود را در سراسر کشور می فروشند. یکی عسل از آنها پاکتر است.

روش اول از این دو روش کاملاً تخصصی است و متأسفانه استانداردی برای تعیین کیفیت عسل در ایران وجود ندارد و به همین دلیل در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت. روش دوم این است یکی این یکی از بهترین راه ها برای شناسایی عسل طبیعی است، اما می توانید عسل خود را در خانه نیز امتحان کنید.

آلودگی

عسل های طبیعی بیشتر حاوی ناخالصی هایی مانند ترکیبات زنبور عسل، موم یا گرده هستند، اما عسل مصنوعی تصفیه شده و فاقد ذرات خارجی است.

وضوح

عسل طبیعی با ریختن در آب بدون هم زدن به راحتی حل نمی شود، اما عسل مصنوعی با شکر به راحتی در آب حل می شود.

شعله ور شدن

اگر عسل را روی نوک کبریت بریزید و آتش بزنید، اگر آتش گرفت عسل طبیعی است، اگر نه عسل تقلبی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما