از روزی که اولین جلسه معارفه برگزار شد، نمایش فیلم آغاز شد. ما معمولاً از هشت صبح تا پاسی از شب در اکران سینمای دفتر جشنواره فیلم می دیدیم، حتی ناقص.
کمیته انتخاب متشکل از هفت فیلمبردار و علاقه مندان به سینما بود که برای «دیدن یک فیلم خوب» و به طور کلی «سینما» ارزش قائل بودند. هرکدام در کار خود مهارت و تخصص لازم را داشتند، البته با تمام نقاط ضعف و قوتی که خودشان منکر آن نبودند – البته ممکن بود افراد دیگری هم وجود داشته باشند، اما قرعه به نام این گروه افتاده بود. تفاوت آنها در این بود که نگاه تخصصی جایگزین نگاه شد. موضوعی و گاه عقیدتی بود، بازتاب های بیرونی هم این گونه تعبیر کردند، البته هرکسی ایدئولوژی خاص خود را دارد و روی آن حساس و مصمم است، اما ما با معیارها و معیارهایی که از قبل تعیین شده بود، قرار گذاشتیم. حتی شروع نکنیم… بر این اساس لحن فیلم باید دقیق و زنده باشد. باید درست پرداخت شود، ظاهر و شکل جدیدی داشته باشد، روایتی محکم و دلنشین داشته باشد، نوآوری و خلاقیت را ببینیم، مخاطب را درگیر کند، بازیگران چه بازیگر، چه سینماگر و چه دیگران حرفه ای عمل کنند. و باید در سطح یک جشنواره معتبر باشد. تصمیم گرفتیم به تهیه کننده و سایر عوامل، یا کارگردان سرشناس خاص، یا فیلم اول، یا سازمان و سازمان خاصی توجه نکنیم، اما چیزی که برای ما مهم بود این بود که فیلمساز چگونه می تواند ایده خود را به مخاطب منتقل کند. در قالب یک فیلم خوب و قابل قبول با نوآوری و خلاقیت.
پس از تماشای فیلم، هرکدام از ما یادداشت های خود را یادداشت می کردیم، گاهی برای درک بهتر فیلم، نظراتی می دادیم یا در مورد نکاتی که در مورد آنها سردرگم بودیم سوال می کردیم. اما نظر صریح خود را در دفترچه ای از همه پنهان می نوشتیم، در حین تماشای چند فیلم خسته و گاهی عصبانی می شدیم و از دیدن چند فیلم لذت می بردیم و خستگی فیلم قبلی ما را رها می کرد.
بعد از چند روز که اکران ها تمام شد، اولین جلسه جمع بندی و چند روزی بحث و گفتگو داشتیم تا به جلسه نهایی رسیدیم و باید تصمیم سختی گرفته می شد. گاهی دبیر جشنواره در جلسات جمع بندی حضور داشت
همچنین در مورد ارائه توضیحات و شبهات روشن در صورت سؤال است. به عنوان مثال، ما پرسیدیم که آیا تنوع ژانرها یا تنوع موضوعات برای شما مهم است؟ گفتند ما می خواهیم جشنواره رنگارنگ داشته باشیم یا برای هر سلیقه ای چیزی وجود دارد. اما اگر این موضوع باعث ایجاد بی انصافی و بی انصافی برای فیلمی می شود این نظر را بگذارید. یکی یکی از عزیزان جشنواره تهیه جدول تئوری را بر عهده داشت، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود، نمی خواستیم زحمات فیلمسازان را غربال کنیم تا به عدد قانونی (سی و سه نفر) برسیم. اولاً فیلم هایی که در سطح نظر مور نبودند و اصلاً با آن موافق نبودند. نبود البته این را رها کردیم، خیلی سخت بود، به فیلم هایی رسیدیم که رتبه بالایی داشتند. یعنی همیشه هفت رأی داشتند و اصلاً بحثی در مورد آنها نبود، آنها را انتخاب کردیم و کنار گذاشتیم. نوبت به فیلم هایی رسید که شش رای داشتند، نفر مخالف یا پنج موافق استدلال های خود را مطرح کردند، سپس دوباره رای دادیم و این بار فیلم هایی که بالاترین رای را داشتند به بخش مسابقه بازگردانیم و بقیه آن ها بود. باز هم فیلمها مخالف و برای استدلالهایشان میگویند که این بار کار سختتر است، باید طوری بحث کنیم که دیگران را قانع کنیم. بعد از بحث، دوباره به چند فیلم رای دادیم که طبق قوانین رای گیری رای بالایی نگرفتند. ما هر فیلمی را که نصف به علاوه یک (چهار رای) به بالا دریافت کرده بود انتخاب کردیم و به بخش مسابقه اضافه کردیم. دو یا سه فیلم همان تعداد رای آوردند، بنابراین بین آن چند فیلم دوباره بحث و جدل کردیم و رای دادیم تا در نهایت به سی و سه فیلم رسیدیم و آخرین فیلمی را که رای نسبی کسب کرده بود رزرو کردیم، پس شاید یک فیلم از نظر فنی بود. غیر قابل تعویض .
در این بین چند فیلم دیدیم که ظاهرا اکثریت اعضا از بعضی از آنها مثل پیرپاسار، رکسانا و بیسارو زاده خوششان آمده است. وسط خیابون اعلام کردند که منع قانونی دارند و اشتباها به هیئت انتخاب گزارش دادند که ما خیلی ناراحت شدیم. چون یکی این فیلم ها می توانستند جرقه انقلابی در سینمای ایران بزنند.
پیشنهاد هیات انتخاب این بود که برخی از فیلمهایی که به دلیل محدودیتهای قانونی از مسابقه حذف شدهاند و به دلیل محدودیتهای قانونی انتخاب نشدهاند، مانند «پسر پیر» یا «۹»، برخی از فیلمهایی که در سالهای گذشته حساسیتهایی داشتند و اکران عمومی نشدند، مانند Wild Killer» با موافقت سازندگان در قسمتی جداگانه نمایش داده می شود
اما در نهایت ما فیلمهایی را دیدیم که ساخته شده و برای همان جشنواره راه یافتهاند و دبیرخانه آنها را در اختیار ما قرار داده است و حتماً فیلمهای دیگری هم هستند که ندیدهایم. کمیته گزینش بر اساس مهارت، توانایی و حساسیت خود انتخاب کردند. تحلیل من این است که اگر فیلمهای دیگری بودند، بیشتر این فیلمها را در بخش مسابقه انتخاب میکردند. چون اینجا بستگی به سلیقه و ظاهر افراد دارد. و نکته دیگر این است که عضویت در هیات انتخاب واقعا کار سخت، هیجان انگیز و پر استرسی است. انشالله توانستیم به انصاف نزدیک شویم.
5757