روسیه ادعای آزمایش هسته ای در ایران را رد کرد

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعای آزمایش هسته ای ایران را رد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در پیامی در شبکه مجازی سیگنال های 25 ایستگاه خود را داد و به این نتیجه رسید که شکل موج های ثبت شده با زلزله های قبلی ایران همخوانی دارد.

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر ارتباط زلزله 4.4 ریشتری سمنان با آزمایش هسته ای ایران منتشر شده است.

کنوانسیون منع جامع آزمایش های هسته ای، معروف به “CTBT” در 20 شهریور سال 1375 مصادف با 10 سپتامبر 1996 بود که از اواخر شهریور همان سال معاهده ای چند جانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و برای امضا به اعضا ارائه شد.

این معاهده کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته ای در هر نقطه از قلمرو یا تحت کنترل کشور عضو منع می کند. یکی یکی از الزامات کلیدی برای اجرای این موافقتنامه، استقرار سامانه‌های پایش بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های فروصوت لرزه‌ای است.

در حال حاضر 337 ایستگاه و مرکز جمع‌آوری اطلاعات در 89 کشور جهان وجود دارد که ضوابط کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را در مناطق مختلف جهان به‌دقت ثبت می‌کنند و برای تعیین دقیق به وین (مرکز CTBT) ارسال می‌کنند. مورد مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تا به امروز، 183 کشور کنوانسیون “CTBT” را امضا کرده اند و 164 کشور آن را از طریق مجامع قانونگذاری خود برای ورود به فرآیند اجرا پذیرفته اند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما