اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

روز هفتم/ این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

عصر ایران؛ اهورا جهانیان – در هفتمین روز جام ملت‌های اروپا، اسپانیا تنها تیم پیروز مسابقات بود. ماتادورها با ارائۀ یک بازی برتر، ایتالیا را 1 بر صفر شکست دادند و با 6 امتیاز در رتبۀ نخست گروه B قرار گرفتند.

در گروه سوم مسابقات (گروه C) نیز دیدارهای انگلیس- دانمارک و اسلوونی –  صربستان با تساوی 1 بر 1 به پایان رسید. با این نتایج، انگلیس با 4 امتیاز در صدر گروه قرار گرفت، اسلوونی و دانمارک هر کدام با 2 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم، صربستان نیز با یک امتیاز در رتبۀ چهارم گروه جای گرفتند.

صربستان که مسابقۀ اولش را به انگلیس باخته بود، در دیدار با اسلوونی در دقیقۀ 69 گل خورد و در آستانۀ حذف شدن از جام بود ولی با گل لوکا یوویچ در آخرین ثانیه‌های وقت تلف شدۀ بازی (دقیقۀ 95) همچنان در جام باقی ماند.

گل اسلوونی به صربستان

صرب‌ها در دیدار سوم باید دانمارک را ببرند ولی دانمارک هم چاره‌ای جز پیروزی در برابر صربستان ندارد چراکه بعید است با کسب تساوی و در مجموع با 3 امتیاز بتواند به عنوان تیم سوم گروه به مرحلۀ بعدی مسابقات صعود کند. مگر اینکه انگلیس اسلوونی را شکست دهد و دانمارک با 3 امتیاز تیم دوم گروه C شود.

اسلوونی هم قاعدتا با هدف پیروزی به مصاف انگلیس می‌رود ولی حتی در صورت کسب تساوی، از شانس صعود از گروه به عنوان تیم دوم برخوردار است.

تیم ملی انگلیس نیز با پیروزی 1 بر صفر مقابل صربستان و تساوی 1 بر 1 مقابل دانمارک، تا به حال کمتر از حد انتظار ظاهر شده و شباهت چندانی به یک تیم مدعی قهرمانی ندارد.

صربستان در دقیقۀ 95 به بازی برگشت

این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

اما در مهم‌ترین بازی روز هفتم، تیم ملی اسپانیا یکبار دیگر ثابت کرد که در کار با توپ بهترین تیم دنیا است. اسپانیایی‌ها اگر دوناروما در دروازۀ ایتالیا نبود، باید دست کم 3 بر صفر پیروز می‌شدند ولی دونارومای غول‌پیکر و چالاک با درخشش چشمگیر خودش مانع از شکست سنگین ایتالیا شد.

جان لوئیجی دوناروما اگرچه در پاری سن ژرمن همیشه درخشان نیست ولی اگر بازی‌های ملی را در چهار سال گذشته لحاظ کنیم، باید گفت که او بهترین دروازه‌بان جهان است. دست کم دوناروما را می‌توان بهترین دروازه‌بان فعلی دنیا در بازی‌های ملی دانست.

ایتالیایی‌ها در مصاف با اسپانیا اگرچه در حفظ توپ و حرکات تهاجمی بسیار ضعیف ظاهر شدند و دفاعشان نیز چندان استوار نبود، ولی از یک حیث نشان دادند که همان تیم همیشگی هستند. یعنی به سختی گل می‌خورند.

هری کین دروازۀ دانمارک را در دقیقۀ 18 باز کرد

این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

تگ گل اسپانیا نیز با اشتباه ریکاردو کالافیوری در دقیقۀ 55 به ثمر رسید. معلوم نیست اگر این گل‌به‌خودی نبود، آیا ماتادورها موفق به گلزنی می‌شدند یا نه. با این حال ناتوانی اسپانیا در گلزنی، عمدتا محصول درخشش دوناروما بود و تا حدی هم ناشی از بدشانسی.

 دست کم در سه موقعیت گل، از دوناروما هم کاری ساخته نبود ولی ضربات بازیکنان اسپانیا در دو مورد با اختلاف کم از کنار دروازۀ ایتالیا گذشت و بار سوم هم شوت نیکو ویلیامز به تیر افقی دروازۀ دوناروما برخورد کرد.

نیکو ویلیامز در پست فوروارد چپ، با نمایش درخشانش بارها خط دفاعی ایتالیا را به هم ریخت و در پایان بازی نیز به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. لامین یامال شانزده ساله نیز در پست فوروارد راست، هر چند که چندان موثر نبود چراکه عمدۀ حملات اسپانیا از سمت چپ شکل می‌گرفت، ولی در چند حرکت نبوغ خودش را به رخ فوتبالدوستان جهان کشید.

دانمارکی‌ها در دقیقۀ 34 گل انگلیس را تلافی کردند

این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

تسلط اسپانیایی‌ها بر توپ و قدرت حفظ توپشان چنان بالا است که تقریبا هر تیمی در برابر این تیم دچار مشکلات اساسی می‌شود. در چند سال اخیر فرانسه تنها تیمی بوده در مصاف با اسپانیا از برتری ذاتی برخوردار بوده. باقی تیم‌های اروپایی در برابر ماتادورها دست پایین را دارند.

در تیم ملی ایتالیا، دیشب ضعف اساسی فوتبال این کشور پس از جام جهانی 2014 باز هم به چشم آمد. از سال 2014 به این سو، فوتبال ایتالیا با فقر بازیکنان طراز اول مواجه بوده. ایتالیایی‌ها نه یک هافبک بازیساز موثر دارند و نه یک فوروارد تمام‌عیار.

فقر تکنیکی، در بازیکنان ایتالیا طی ده سال اخیر یکی از علل ناکامی‌های این تیم بوده. موفقیت آن‌ها در یورو 2020 نیز عمدتا محصول انگیزۀ بالا و ناشناخته بودن آن‌ها برای سایر تیم‌ها بود. جورجینیو در خط میانی ایتالیا در حد یک ژنرال موثر در لحظات حساس بازی نیست. او بازیکنی نیست که بتواند تیمش را از درماندگی نجات دهد.

لامین یامال ستارۀ 16 سالۀ تیم ملی اسپانیا

این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

در خط حمله نیز ایتالیایی‌ها در کل این ده سال گذشته همیشه از فقدان یک مهاجم تکنیکی و یک گلزن بالفطره رنج برده‌اند. به نظر می‌رسد جانلوکا اسکاماکا نیز در خط حملۀ ایتالیا در این جام، برتری چندانی نسبت به مهاجمان ایتالیا در تورنمت‌های ده سال گذشته ندارد. یعنی مهاجمانی نظیر بلوتی در یورو 2020 و یا پله در یورو 2016.

اما مشکل جدید تیم ملی ایتالیا در خط دفاعی است. دی لورنزو در بازی با اسپانیا، در مصاف با نیکو ویلیامز بارها دریبل خورد. فدریکو دی مارکو نیز در پست دفاع چپ، قابلیت هجومی بالایی ندارد و در دفاع نیز چندان مطمئن نیست. او با اشتباه فاحش خودش در بازی با آلبانی، پایه‌گذار گل آلبانی شد و در بازی با اسپانیا نیز چند بار فرصت پی‌ریزی یک حملۀ موثر را با فقدان تکنیک و هوش بالا از دست داد.

در بین سه هافبک هجومی ایتالیا، فدریکو کیه‌زا از کیفیت بالای یورو 2020 برخوردار نیست، داویده فراتزی نیز در پست وینگر راست چندان زهردار به نظر نمی‌رسد.

در واقع در تیم فعلی ایتالیا، نیکولو بارلا تنها بازیکنی است که روی او می‌توان در پی‌ریزی حملات و کلا در کار تهاجمی حساب باز کرد. اگر کیه‌زا بتواند به فرم عالی سه سال قبل خود (یورو 2020) بازگردد، او و بارلا ممکن است بتوانند روح تازه‌ای در کالبد بازی تیم ملی ایتالیا بدمند.

حلقۀ شادی بازیکنان اسپانیا پس از گل‌به‌خودی ایتالیایی‌ها

این ایتالیا بوی قهرمانی نمی‌دهد

ستارۀ تیم ملی ایتالیا قطعا دوناروما است ولی رسیدن به مراحل نهایی جام با اتکای صرف به درخشش دوناروما امکان‌پذیر نیست.

اگرچه دوستداران تیم ملی ایتالیا می‌دانستند اسپانیا قوی‌تر از تیم محبوبشان است، ولی نمایش ایتالیا در برابر اسپانیا ناامیدکننده‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد. اگر ایتالیایی‌ها در بازیسازی و کار تهاجمی خوب عمل کنند و نهایتا بازی را به حریف قدر خود واگذار می‌کردند، هواداران این تیم چندان ناامید نمی‌شدند. اما نمایش بسیار ضعیف ایتالیا در حفظ توپ و کار هجومی در بازی با اسپانیا، بسیاری را نسبت به ادامۀ حضور موثر این تیم در یورو 2024 مأیوس کرد.

لوچانو اسپالتی، مربی ایتالیا، پس از بازی با اسپانیا مشکل تیمش را در تنبلی خلاصه کرد ولی به نظر می‌رسد مشکل ایتالیا جدی‌تر از این حرف‌هاست. فقر تکنیکی و فقدان غنای تاکتیکی همچنان گریبانگیر تیم ملی ایتالیا است. علاوه بر این، ایتالیا فاقد خط دفاعی استواری است که در یورو 2020 نقش مهمی قهرمانی این تیم داشت.

از این تیم ملی ایتالیا فقط دوناروما و تا حدی هم بارلا یادآور ایتالیای یورو 2020 هستند. بازی با کرواسی نشان خواهد داد که ایتالیا در این جام چه کاره است.

بازی با کرواسی از یک حیث دیگر نیز اهمیت دارد. اگر کرواسی نتواند ایتالیا را ببرد، مودریچ پایانی تلخ در تیم ملی خواهد داشت. حذف در مرحلۀ گروهی جام ملت‌های اروپا، قطعا پایان خوشی برای مودریچ نیست. بویژه اینکه او پیشنهاد حضور در لیگ عربستان را رد کرد و در رئال مادرید به عنوان بازیکن ذخیره باقی ماند تا از سطح اول فوتبال دنیا جدا نشود و در یورو 2024 حضوری موثر در تیم ملی کرواسی داشته باشد.    

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا