به گزارش بازتاب آنلاین، وی گفت: چرا مصوباتی که در مجلس تصویب کرده ایم و تعهداتی که مجلس به دولت ها داده است، با واقعیت مطابقت ندارد. می گویند کسانی که متاهل هستند روز تولدشان اینقدر اعتبار می دهند، به فلانی اعتبار می دهند، کمکشان می کنند و همچنین بیمه شان می کنند. پول از کجا خواهد آمد؟ ما یک دولت بدهکار ایجاد کردیم و ناهماهنگی در بانک ها، ناهماهنگی در صندوق ها و ناهماهنگی های دیگر وجود داشت. ما همچنان تلاش می کنیم تا این مشکلات را پنهان کنیم. ابتدا باید بدانیم در کجا ایستاده ایم. وضعیت ما با این اعتراضات خوب نیست، اما این بدان معنا نیست که نمی توانیم از این وضعیت خارج شویم.»

روزنامه هم میهن نوشت: جمله کلیدی آقای پزشکیان اما در آنجا گفت: «ما سعی می‌کنیم مشکلات را پنهان کنیم، در واقع این یک ویژگی ساختاری نهادهای سیاسی ماست که جرات رویارویی با مشکلات را ندارند.» حتی خودش یکی آنها یکی از عوامل اصلی بدتر شدن آنها هستند و این کار را با نادیده گرفتن مشکلات انجام می دهند. بی شک همه نارضایتی ها ریشه در تصمیمات رسمی به ویژه در قانون بودجه دارد.

قیمت گذاری اجباری، پرداخت وام های رهنی کلان، تخصیص منابع انرژی برای امور کم اهمیت، سیاست توزیع آب و به طور کلی توزیع اجاره، اضافه شدن هزینه های خانوار بدون وجود منابع درآمدی، تغییر سیاست ها و مقررات بازنشستگی بدون توجه به ظرفیت ها و عواقب بیمه و غیره… یکی یکی از مصادیق بارز آقای رئیس جمهور پرداخت وام ازدواج و زایمان است.

البته هنوز هم وام های رهنی از این نوع وجود دارد که منجر به عدم تعادل بانکی و ارزی شده است. قانونگذاران هنگام تصویب این قانون حتی به این موضوع توجه نمی کنند که آیا چنین ظرفیتی در نظام بانکی کشور وجود دارد که صدها «همتا» را مجاز به پرداخت وام فرزندان کند؟ همچنین فرض کنیم چنین ظرفیتی بوده است. پیامدهای اقتصادی و تورمی چیست؟ مهمتر اینکه آیا منجر به افزایش زاد و ولد شد یا خیر؟

عادت به پنهان کاری و نادیده گرفتن مشکلات ریشه در واقعیت سیاسی دارد. همانطور که قول داده بود یکی وقتی روند و وضعیت نارضایتی در ایران را می بینیم و تحلیل می کنیم، به نظر اقتصاددانان برجسته کشور این است که یک مغز برنامه ریزی آگاهانه در حال افزایش این نارضایتی است. شاید به همین دلیل است که نارضایتی را مشکل نمی بینند یا اگر می بینند از آن چشم پوشی می کنند زیرا نمی توان آن را مشکل دید، اما نه تنها قدمی برای حل آن برنداشته اند، بلکه بدتر از آن، اقداماتی انجام داد که نارضایتی را تشدید کرد.

اصول راهنماي سياستگذاري به ويژه در مجلس بر افزايش هزينه ها و مخارج و كنترل و تثبيت قيمت ها استوار است. این رویکرد در ابتدا منجر به عدم تعادل در بودجه و در نتیجه افزایش تورم می شود. سپس منجر به عدم تعادل در صندوق های بازنشستگی و همچنین عدم تعادل ارز و حساب جاری پرداخت های خارجی می شود و قیمت ارز را افزایش می دهد و کافی است یک شوک سیاسی مانند تحریم یا درگیری نظامی به آن وارد شود. رخ می دهد و قیمت ارز افزایش می یابد.

این به نوبه خود هزینه های دولت را افزایش می دهد و بانک ها را تحت فشار قرار می دهد. همراه با این موضوع و قیمت ثابت منابع انرژی، نان و سایر خدمات و کالاهای دولتی، عدم تعادل بین تولید و مصرف آنها به طور تصاعدی افزایش می یابد. صادرات آنها کم است و باید بیشتر وارد کنیم و این دور باطل ادامه خواهد داشت.

در این میان، همه نگاه ها به فرد شجاعی است که حقیقت را در مورد مسائل می گوید و این تازه شروع هیجان است. چرا که فریاد همه دست اندرکارانی که از این روند معیوب سود می برند و سود می برند بلندتر خواهد شد. این وضعیت کنونی جامعه ماست که حاصل سال ها سیاست برخاسته از عدم شناخت مشکلات و حتی انکار آنهاست.

21302

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما