اخبار روز

روزنامه اصولگرا: آیا این پایان این همه شعار و شعار و تندروی آمنا و صبح ایران بود؟

نامزدهای ریاست مجلس شامل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه، دبیر شورای وحدت و کاندیدای مورد حمایت صبح ایران است. منوچهر متکی تنها توانست 1.7 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. کم بودن آرا و عدم موافقت نمایندگان منوچهر متکی به چند نکته جلب توجه می کند. همچنین متکی با وجود اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس شورای وحدت در انتخابات مجلس شرکت کرد، اما رسما و با تصویب پیمان موسوم به «جبهه صبح ایران» به عنوان کاندیدای مورد حمایت قرار گرفت. توسط صبح ایران در این لیست قرار گرفت و راهی بهارستان شد.

پس از کاندیداتوری وی برای ریاست مجلس نیز این دیدگاه وجود داشت که وی به عنوان نماینده مورد حمایت صبح ایران کاندیدای ریاست مجلس است. این کار قابل انجام است یکی او از مواردی که منجر به کاهش آرای وابسته در این انتخابات شد، اطلاع داشت. منوچهر متکی از جمله افرادی است که سابقه حضور در وزارت خارجه را نیز داشته است. وزن نام متکی به تنهایی می توانست او را به رای دادن در انتخابات عمومی ترغیب کند، اما به نظر می رسد که موتکی صرف نظر از جایگاه و وزن دستاوردهای سیاسی خود، متعلق به جنبشی بود که اساساً سابقه فعالی نداشت و نقشی نداشت. در معادلات سیاسی

بنابراین بی تفاوتی به جایگاه و وزن سیاسی آنها بستگی دارد یکی وی یکی از دلایل اصلی ناکامی یا کاهش قابل توجه آرای خود در انتخاب رئیس مجلس را این موضوع دانست، در حالی که اگر متکی تنها به دلیل وزن و وزن خود نامزدی خود را برای ریاست مجلس اعلام کرده بود. گذشته سیاسی خود شاید از نمایندگان مجلس رای بیشتری می گرفت، اما در واقع متکی در حفظ موقعیت سیاسی خود چندان موفق نبود و تلاش کرد حمایت گروهی را جلب کند که فعالیت سیاسی و تجربه سیاسی آنها به جایی نرسید. حتی یک ماه هم می رسد و متعلق به گروه ها و جبهه های شب انتخابات است که ناگهان ظهور کردند. رای 2 درصدی متکی در کاندیداتوری رئیس مجلس را می توان در درک ساده سیاست چند جناح از جمله منوچهر متکی و گروه هایی مانند جبهه بامداد ایران به حساب آورد. این درک ساده انگارانه مبتنی بر درک نادرست از محیط سیاسی و عدم شناخت چیزهایی است که در فضای سیاسی عمل می کنند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا