اخبار روز

رنگی جدید که فضای داخلی و خارجی خودرو را خنک می کند

شرکت خودروسازی نیسان رنگ محافظ حرارتی جدیدی تولید کرده است که دمای بیرونی خودرو را تا 12 درجه سانتیگراد و دمای داخل خودرو را تا 5 درجه سانتیگراد خنک می کند و فشار دوش تهویه مطبوع و رادیاتور خودرو را کاهش می دهد.

به گزارش ایسنا، خودروساز ژاپنی نیسان رنگ جدیدی را برای خنک نگه داشتن خودروها در گرمای سوزان تابستان اختراع و آزمایش کرده است.

فناوری این رنگ جدید با خنک کردن فضای داخلی خودرو و کاهش وابستگی به تهویه مطبوع با گرمای تابستان مقابله می کند.

نیسان برای توسعه این رنگ جدید با کارشناسان فناوری خنک کننده Radi-Cool همکاری کرد.

این رنگ جدید در طول آزمایش دمای بیرون را 22 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) و دمای داخل را تا 9 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) کاهش داد.

سوسومو میورا، رئیس توسعه رنگ و مدیر ارشد و کارشناس مواد پیشرفته و مرکز تحقیقات شرکت نیسان، گفت: «رویای من ساخت خودروهای خنک‌تر بدون مصرف انرژی است. این امر به ویژه در عصر وسایل نقلیه الکتریکی مهم است، جایی که بارهای تهویه مطبوع تابستانی می توانند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت شارژ این نوع وسایل نقلیه داشته باشند.

رنگ آمیخته با متا مواد

با افزایش دمای بیرون، اتومبیل ها و وسایل نقلیه به طور فزاینده ای در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرند.

در حالی که رنگ خنک کننده تابشی اغلب برای ساختمان ها استفاده می شود، این نوع رنگ به دلیل بافت ضخیم و سطح گچی آن برای وسایل نقلیه نامناسب است. از این رو نیسان برای غلبه بر این محدودیت ها تصمیم به تولید نسخه خودرویی با پوشش شفاف و کاربرد قابل پاشیدن این رنگ گرفت.

این رنگ خودروی جدید حاوی “متاماد” است که مواد مصنوعی با خواص بازتابی منحصر به فرد هستند. این رنگ جدید از دو ذره واکنش پذیر به نور تشکیل شده است که به روشی منحصر به فرد به نور واکنش نشان می دهند.

ذره ای به این رنگ، اشعه های تولید کننده گرما خورشید را منحرف می کند و در نتیجه رنگ را سردتر نگه می دارد. اما نوآوری واقعی در ذره دوم نهفته است، که امواج الکترومغناطیسی ایجاد می کند که با نور خورشید مقابله می کند و انرژی گرمایی خودرو را دفع می کند.

ذرات موجود در این رنگ خنک نیسان با هم کار می کنند تا از نفوذ گرما به سطوح بیرونی خودرو جلوگیری کنند.

تست رنگ خنک کننده نیسان

نیسان آزمایش فناوری رنگ جدید خود را بر روی یک خودروی خدماتی در فرودگاه هوندا در توکیو در نوامبر 2023 آغاز کرد. محیط فرودگاه شرایط ایده آلی را برای آزمایش عملکرد این رنگ در گرمای شدید فراهم کرد.

این رنگ سرد در آزمایش های اولیه بهتر از رنگ های معمولی عمل کرد و دمای سطح خارجی را تا 12 درجه سانتی گراد و دمای داخلی را تا 5 درجه سانتی گراد کاهش داد.

محققان در بیانیه ای اعلام کردند که عملکرد خنک کنندگی این رنگ به ویژه زمانی که خودرو برای مدت طولانی در زیر نور خورشید پارک می شود قابل توجه است. یک ماشین خنک‌تر نه تنها راحت‌تر است، بلکه به زمان کمتری برای کارکرد سیستم تهویه‌ی مطبوع خودرو نیاز دارد و مصرف برق برای خودروهای برقی و مصرف بنزین را برای خودروهای معمولی کاهش می‌دهد.

این به معنای فشار کمتری بر سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده خودرو است که در نتیجه راندمان سوخت بهبود یافته و سواری نرم‌تر می‌شود. این امر به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی مهم است زیرا تهویه مطبوع می تواند به طور قابل توجهی بر عمر باتری تأثیر بگذارد.

این رنگ جدید ثابت کرده است که در برابر نمک، بریدگی، پوسته شدن، خراشیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مقاوم است. این تیم همچنین در حال بررسی فرمول‌های نازک‌تر با حفظ خواص خنک‌کنندگی رنگ هستند.

در حالی که این رنگ هنوز در حال توسعه است، تیم امیدوار است که در نهایت آن را در رنگ‌های مختلف برای مشتریانی که خواهان این ویژگی هستند، عرضه کند.

وسایل نقلیه تجاری مانند ون، کامیون و آمبولانس به ویژه برای این فناوری مناسب هستند زیرا این وسایل نقلیه بخش قابل توجهی از زمان خود را در خارج از منزل می گذرانند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا