بعدی- در هفته های اخیر سریال های تاریخی جدیدی به جدول پخش شبکه های تلویزیونی اضافه شده است. سریال مهیار عیار به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و سوجان به کارگردانی حسین تبریزی جدیدترین سریال تاریخی تلویزیون هستند. ساخت سریال تاریخی بعد از انقلاب با سربداران آغاز شد و مهیار عیار آخرین کار تاکنون است.

بر اساس این گزارشپس از انقلاب اسلامی آثار تاریخی زیادی خلق شد که هر کدام بخشی از تاریخ بوده و مورد استقبال بینندگان قرار گرفته است. به همین دلیل سریال های مهیار عیار و سوجان رقبای زیادی دارند. حال باید دید که سریال سوجان و مهیار عیار می توانند با رقبای خود رقابت کنند.

نقد و بررسی سریال سوجان (1403)

سریال «سوژان» داستان زندگی دختری به نام سوجان را در سال های 1310 تا 1357 در جنگل های سرسبز گیلان روایت می کند. این سریال به کارگردانی حسین تبریزی و نویسندگی فریدون حسن پور و با بازی بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، مهران رجبی، بهنام تشکر برای پخش از شبکه یک تولید شده است و نگاهی جامعه شناسانه به تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در دوران معاصر دارد. ماجراهای خانوادگی و عاشقانه .

داستان از جایی شروع می شود که مادربزرگ داستان زندگی خود را برای نوه اش تعریف می کند. داستان سریال بین زمان حال و گذشته گیر کرده و نتوانسته به آن انسجام بدهد. در جایی می توانیم سوجان را خسته کننده بدانیم. چرا که در سال های اخیر سریال هایی با همین مضمون و فضا کارگردانی و تولید شده است. ژانر تاریخی در سریال به درستی پرداخته نشده است و اتفاقات تاریخی با داستان سریال همخوانی ندارد. نظرات مردم در صفحات مجازی نشان می دهد که سوجان سرعت و ریتم کندی دارد و خسته کننده است و در مقایسه با دیگر سریال های مشابه ارزش دیدن ندارد.

سریال مهیار عیار (1403)

این روزها سریال جدید «محیار عیار» ساخته سید جمال سید حاتمی و محمدرضا محمدی نیکو از شبکه سوم سیما در حال پخش است. این سریال روایتگر تاریخ دوران صفویه در شهرهای یزد و اصفهان است و درباره راهزنی به نام مهیار است که تا پای چوبه دار می رود. اما او نجات یافته است. پس از رهایی از چوبه دار به عیاری روی می آورد و با مشکلات مردم اصفهان همراه می شود و هر بار داستان تازه ای از رشادت های او نقل می شود. فضا و دکور سریال شباهت زیادی به سریال مستوران دارد کما اینکه از دکور همان سریال برای مهیار عیار استفاده شده است. برخلاف عملکرد خوب بازیگران زن، ظاهر آنها به دلیل زیبایی های زنانه ایرانی شبیه زنان تاریخی ایرانی نیست. این سریال قرار بود با سریال های شبکه خانگی رقابت کند; اما نظر مردم نشان می دهد که حتی با داستان جدید هم نتوانسته نظر مخاطب را جلب کند.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

رقبای قدیمی سریال های مهیار عیار و سوجان

تاریخ ایران همیشه پر فراز و نشیب بوده است به همین دلیل موضوعات و رویدادهای تاریخی زمینه ساز فیلمسازی کارگردانان و فیلمنامه نویسان شده و هر ساله آثار تاریخی جدیدی از شبکه های تلویزیونی پخش می شود. به همین دلیل مهیار عیار و سوجان رقبای مهمی داشتند و دارند. از سربداران تا چشم باد.

سریال سربداران (1363)

در سال ۱۳۶۳ محمدعلی نجفی و کیهان رهگذر سریالی بر اساس قیام سربداران به رهبری شیخ حسن جوری در خراسان ساختند و نام آن را سربداران گذاشتند. امین تارخ، سوسن تسلیمی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز از هنرمندان توانای کشور نیز بازیگران اصلی آن بودند. تیتراژ و موسیقی زیبای فرهاد فخرالدینی یادآور قرن هشتم هجری قمری است. صحنه ها، دکورها، لباس ها و همه چیز شما را به قلب تاریخ می برد، گویی در قرن هشتم زندگی می کنید. دیالوگ های کیهانی در حال گذر که از زمان حال به گذشته رفته اند و شما حتی بعد از 40 سال با آنها همذات پنداری می کنید.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

سریال امام علی (1375)

در سال ۱۳۷۵ سریال امام علی به کارگردانی داوود میرباقری و با بازی داریوش ارجمند، مهدی فتحی و ویشکا آسایش از شبکه یک سیما پخش شد. سریالی که مهم ترین اثر تاریخی و مذهبی تلویزیون در آن زمان بود. میر باقری با تبحر در نویسندگی و کارگردانی اثری خلق کرد که پس از هزار سال یکی یکی از قهرمانان مسلمان زنده شد.

دیالوگ ها برگرفته از دل تاریخ اسلام است و داستان با بازی فاخر بازیگران برای ما روایت می شود. کما اینکه وقتی صحبت از موسیقی سریال های تاریخی می شود باید انتظار دیدن نام فخرالدینی را داشته باشیم. او حجاز 1400 سال پیش را با موسیقی ایرانی می آمیزد و آنقدر دلنشین و زیبا اجرا شده است که یکی یکی از بهترین آثار موسیقایی تلویزیون بعد از انقلاب است. متن و بازیگری در بالاترین سطح خود بوده است و هنوز هم نمی توانید سریالی با آن کیفیت پیدا کنید.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

سری کیف انگلیسی (1378)

«منصور ادیبان روزنامه نگار به تازگی از فرنگ بازگشته و به پیشنهاد بزرگان شهر و با هدف بهبود وضعیت مردم تصمیم می گیرد وارد عرصه انتخابات مجلس شود اما هیچ اتفاقی نمی افتد. پیش بینی کرد.” این خلاصه داستان کیف انگلیسی به کارگردانی سید ضیاءالدین با بازی علی مصفا، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا و فرهاد اصلانی است که در سال 1378 از شبکه یک پخش شد. فرهاد فخرالدینی و علیرضا قربانی در اولین تجربه همکاری خود ، قطعه خاطره انگیز گشت خزان نوبهار من را با زیرنویس انگلیسی آماده کرده و لحظات خوبی را رقم می زند. برای مخاطب

ضیاءالدین به وقایع دهه 1320 ایران پرداخته و روند زوال و نابودی روزنامه نگاری را روایت می کند که با بازگشت به وطن اشتیاق خدمت و قدرت دارد. علی مصفا و همسرش که برای اولین بار با هم در تلویزیون ظاهر شدند، بهترین اجرای خود را ارائه کردند و داستانی عاشقانه از سال های انقلاب ایران را برایمان تعریف کردند.

اگر داستان جذاب و دراماتیک کیف انگلیسی را فاکتور بگیریم، این سریال در قسمت های فنی هم قرار می گیرد یکی این یکی از بهترین و دقیق ترین سریال های تلویزیونی تمام دوران است. از شخصیت پردازی صحیح با بازی های روان و خوب گرفته تا چهره پردازی و کارگردانی دقیق، همگی درست هستند.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

سریال جنگل کوچک (1366)

جنگل کوچک یکی یکی از سریال های تلویزیونی به کارگردانی بهروز افخمی و با بازی علیرضا مجلل، مهدی هاشمی و داوود رشیدی بود که در سال 1366 تولید و پخش شد.«کوچوچ جنگلی» یک سریال تاریخی با مضامین سیاسی و اجتماعی است که به زندگی میرزا کوچوچ خان جنگلی و مبارزات او با استعمار روس و انگلیس. افخمی با گرد هم آوردن تعداد زیادی از بازیگران توانمند و ماهر پشت صحنه، یکی او یکی از ماندگارترین آثار تاریخی ایران را ساخت.

بازی های باورپذیر علی مجلل، مهدی هاشمی و داوود رشیدی در کنار فیلمبرداری صحیح نعمت حقیقی و دوبله علی کسمایی دست به دست هم دادند تا تصویری نسبتاً واضح و دقیق از میرزا کچچ خان جنگلی را روایت کنند. عنوان موسیقی برگرفته از ادبیات شفاهی گیلان و در برخی نقل قول ها به خواهر میرزا منسوب است و در سال 1400 در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. کوچوک جانی در سال های جنگ تحمیلی از تلویزیون پخش شد و مورد توجه قرار گرفت. توسط مردمی که جان و مال خود را در راه دفاع از کشور فدا کردند.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

روزی روزگاری (1371)

سریال روزی روزگاری داستان راهزن معروفی به نام مراد بیگ است که در درگیری مجروح می شود و توسط یک زن روستایی نجات می یابد و در طول داستان تبدیل به فردی با فضیلت می شود. امرالله احمد جو با استفاده از تجربیات زندگی خود یکی از شاهکارهای تلویزیون ایران را با بازی درخشان خسرو شکیبایی و ژاله علو نوشت و کارگردانی کرد. ماندن مراد بیگ با خاله لیلا و نشان دادن آمیختگی عرفان و زندگی ایرانی یکی از ویژگی های مهم روزی روزگاری است. احمدجو با به تصویر کشیدن روستاییان بخشی از گمشدگان دوران رضاخان داستان جدیدی را روایت می کند. ژاله علو، خسرو شکیبایی و دیگر بازیگران درخشان‌ترین بازی‌های خود را ارائه کرده‌اند و عوامل صحنه نیز در کارشان بهترین بودند. اگرچه اغلب شاهد صحنه های نبرد و شعار دادن در سریال هستیم. اما عاری از هرگونه خشونت و بد دهنی است.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

سریال درچش بد (1389)

داستان در چشم باد روایت بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران است که با قیام میرزا کوچچ خان جنگلی آغاز می شود و تا آزادی خرمشهر در دل زندگی بیژن ایرانی و خانواده اش ادامه می یابد. مسعود جعفری جوزانی با ترکیب بهترین بازیگران ایران چون سعید نیک پور، پارسا پیروزفر، محمود پاک نیت و ماهچهره خلیلی بهاق. یکی یکی از ماندگارترین آثار تاریخی کشور را ساخته است. حسین علیزاده هم با خاطره ای یکی او یکی از بهترین عناوین تلویزیون ایران را ساخت. جوزانی توانسته خرده روایت های ملی و مذهبی را در دل روایت اصلی قرار دهد و فراز و نشیب های تاریخ ایران را با دیالوگ های غنی به تصویر بکشد. بازی بازیگران بسیار روان و باورپذیر است و احساس می کنید در حال تماشای یک مستند هستید. در سرتاسر سریال فضا به گونه ای طراحی شده است که بیانگر شرایط مردم آن زمان است و هر بار از دیدن سریال لذت می برید.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

کار بسته (1386)

پخش سریال روز قریب از سال 1385 از تلویزیون آغاز شد. سریالی برگرفته از زندگی دکتر محمد قریب بنیانگذار طب نوین کودکان در کشور. کیانوش عیاری با استفاده از بازیگران درجه یک مانند مهدی هاشمی و مهران رجبی داستان زندگی دکتر قریب را به بهترین شکل ارائه می کند. او به بهانه دکتر قریب مهمترین وقایع زندگی خود از قحطی جنگ جهانی دوم، بیماری تیفوس، کودتای رضاخان، ملی شدن صنعت نفت و تلخی زندگی در فرودستان را روایت می کند. شاید کمتر کارگردانی را پیدا کنیم که درد و مرگ مردم کوچه و بازار را به این شکل عمیق به تصویر بکشد.

رقبای قدیمی مهیار عیار و سوجان؛ از سربداران تا چشم باد

آیا تلویزیون ایران در ساخت سریال های تاریخی پیشرفت داشته است؟

سریال های تاریخی همواره جایگاه ویژه ای در تولید فیلم و سریال داشته اند. دهه 80 را می توان به عنوان اولین تایم سریال های تاریخی دانست و برخی از این آثار مانند درچش باد و سربداران و … را یادآور می شوند. سریال تولید شده با بهترین بازیگران و عوامل پشت صحنه; اما در سال های اخیر سریال های تاریخی تکراری و یکنواخت شده اند و حتی استفاده از بازیگران مستعد هم بر کیفیت آن ها افزوده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما