دانستنی ها

با این مواد غذایی دیگه خبری از نفخ شکم و یبوست نیست! /نکاتی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی!

هضم صحیح غذا، بنیاد سلامتی است. زمانی که بدن شما مواد مغذی ضروری را جذب کرده و مواد زائد غذایی را به طور موثر دفع می‌کند، دارای یک سیستم گوارشی با عملکرد خوب هستید.

گنجاندن غذاهای قابل هضم در رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

به گزارش همشهری آنلاین، در این مقاله به ۸ ماده غذایی می پردازیم که می توانند هضم شما را تقویت کرده و به داشتن روده سالم تری کمک کنند.

پاپایا

پاپایا حاوی آنزیم “پاپائین” است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. این میوه می تواند سوء هاضمه و نفخ را کاهش دهد. پاپایای تازه بخورید و از آن به عنوان بخشی از سالاد میوه برای بهبود فرآیند گوارش خود لذت ببرید.

رازیانه

رازیانه یک گیاه چند منظوره است که از طرق مختلف به هضم غذا کمک می کند. این گیاه حاوی ترکیباتی است که ممکن است گاز، نفخ و التهاب را کاهش دهد. دانه های رازیانه اغلب بعد از غذا به عنوان یک کمک کننده گوارشی مصرف می شود. می توانید دانه های رازیانه را بجوید یا در آب داغ قرار دهید تا چای رازیانه آرامش بخش درست کنید.

غذاهای غنی از فیبر

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. غذاهایی مانند غلات کامل، جو، میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر غذایی هستند که حرکات منظم روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

خوراکی های تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، کیمچی (یک غذای کره ای حاوی موادی مانند کلم ترش، فلفل و سیر) و کفیر سرشار از پروبیوتیک هستند که سلامت روده را بهبود می بخشد. این باکتری های مفید به تجزیه کربوهیدرات های پیچیده و افزایش جذب مواد مغذی کمک می کنند.

موز

موز برای معده ملایم است و سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فیبر غذایی و پتاسیم است. موز می تواند به تنظیم حرکات روده و تسکین ناراحتی های گوارشی کمک کند و آن را به انتخابی عالی برای کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند تبدیل می کند. از موز به عنوان یک میان وعده سریع و آسان لذت ببرید یا آن را به اسموتی ها و کاسه های صبحانه اضافه کنید تا از سیستم گوارش خود مراقبت بیشتری کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک است که از تعادل سالم باکتری های مفید روده حمایت می کند. این پروبیوتیک ها با تجزیه غذا و جذب موثرتر مواد مغذی به هضم کمک می کنند. برای بهترین نتیجه، انواع ماست یونانی ساده تر و بدون شیرینی را انتخاب کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک کمک کننده طبیعی گوارشی با خواص ضد التهابی است. این گیاه می تواند به کاهش ناراحتی گوارشی، کاهش حالت تهوع و تحریک فرآیند گوارش کمک کند. زنجبیل را با افزودن آن به چای، اسموتی یا به عنوان ادویه در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل اثرات آرامش بخش آن بر سیستم گوارشی شناخته شده است. ممکن است به شل شدن عضلات دستگاه گوارش، کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سوء هاضمه کمک کند. چای نعناع را بعد از غذا بنوشید یا از برگ نعناع تازه در سالاد و غذا استفاده کنید تا به هضم غذا کمک کند. گنجاندن این غذاهای مفید برای گوارش در رژیم غذایی می تواند به تقویت سیستم گوارش شما کمک کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا