اخبار روز سینما

رضا جاودانی: وقتی «عادل فردوسی پور» حذف شود انگیزه ای باقی می ماند؟

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

بازتاب آنلاین: مجری سابق تلویزیون معتقد است حذف چهره های تاثیرگذار باعث ایجاد انگیزه در همکارانش می شود.

رضا جاودانی مجری پیشکسوت و کارشناس برنامه های ورزشی تلویزیون و عضو فعلی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که اخیرا با حضور در استودیو اسپورت آپارات خبرساز شده است، درباره فعالیت خود در تلویزیون و غیبت طولانی مدتش گفت: من 35 سال دارم. سالها تجربه پخش؛ از سال 1367 تا پارسال. نکته اینجاست که هر چه بزرگتر می شود، به ویژه در فضای رسانه ای، بلوغ بیشتری پیدا می کند. گزارشگران و مجریان برنامه های معتبر و شناخته شده دنیا معمولاً در سن 50 سالگی به اوج خود می رسد، اما در اینجا مجری چیزی شبیه به یک مجموعه است و برنامه سازان فکر می کنند باید آن را تغییر داد تا با آن سازگار شود. سلیقه مخاطبان!

و افزود: معتقدم مجری یک برنامه شناسنامه آن برنامه است و در اینجا از شناسنامه غفلت می شود. اساساً ما برای حفظ وجوه خود بسیار ضعیف کار می کنیم.

جاودانگی با اشاره به یکی وی گفت: من و عادل فردوسی پور تقریباً همزمان در شبکه سه شروع به کار کردیم. من قبلاً در شبکه استانی خراسان تجربه داشتم، اما تقریباً کارم با عادل فردوسی پور در شبکه سکامان شروع شد. چقدر زحمت کشید تا عادل فردوسی پور شد؟ و ما به راحتی آن را از دست می دهیم. این شرایط کار در این فضا را برای همه دلهره آور می کند.

این مجری پیشکسوت در توضیح تمایل خود برای بازگشت به تلویزیون توضیح داد: چیزی که همیشه در ذهن من بوده این است که تا زمانی که می‌توانید در یک فضا مثمر ثمر باشید، باید جلو بروید و زمانی که احساس سیری کردید، تبدیل به یک فضا شوید. مجری برنامه شده اید، دیگر انگیزه های شما از بین می رود.

وی تاکید کرد: برنامه های ورزشی امروز تلویزیون تقریباً هیچ چیز ندارند. امروز چه برنامه ورزشی روی آنتن می رود که مخاطبان آن را دنبال کنند؟ من اصلاً در مورد مردم صحبت نمی کنم، اما کدام یک از این برنامه ها امروز بین مخاطبان پخش می شود؟ دلیلش هم این است که در این برنامه ها انتقادی مطرح نمی شود. برنامه زمانبندی یک برنامه خوب است که ضروری است. انتقاد به معنای تخریب نیست. انتقاد فقط نیمه خالی لیوان نیست، بلکه دیدن تمام لیوان است. این رویکردی است که اساساً در برنامه های ورزشی امروز غایب است. برنامه های امروز فرصتی برای تمجید از فدراسیون فوتبال و رئیس آن شده است.

جاودانی ادامه داد: رویکردی که در برنامه سازی داشتیم همیشه با انتقاد همراه بود. جدای از برنامه های مربوط به فوتبال جهان که طبیعتا در برنامه های دیگر فرصت و حوصله دیگری می طلبد، همیشه سعی کردم نگاه انتقادی را در اولویت قرار دهم. عادل فردوسی پور در زمان خود برنامه ای بسیار انتقادی هم داشت که سعی می کرد زوایای تاریک هر موضوع را برای مخاطبانش روشن کند. این وظیفه رسانه هاست. اینطور نیست که برنامه فقط برای ستایش باشد. به دلیل نبود این چشم انداز، امروز برنامه ای در خور توجه نداریم.

این چهره پیشکسوت تلویزیون در پاسخ به اینکه آیا با تغییر مدیران این نگاه اصلاح می شود، گفت: بخشی از این تاریخ به فرهنگ ما برمی گردد و به همین دلیل است که با تغییر مدیران شاید این اتفاق بیفتد و شاید هم اتفاق بیفتد. ت ! شاید کارگردانی بیاید و جرات ایجاد این تغییر را داشته باشد و آن وقت می توان امیدوار بود که برنامه های مناسب تری برای مخاطب تولید کنیم. از نظر امروز بعید است شاهد اتفاق خاصی باشیم.

این عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همچنین درباره گرانی جریمه های فوتبالیست ها توضیح داد: ابتدا باید توضیح دهم که شاید امروز خیلی ها من را به عنوان عضوی از این کمیته می شناسند اما این کمیته 5 نفره است. از من یکی او خود را یکی از آنها می داند. تصمیمات توسط 5 نفر گرفته می شود. قوانین انضباطی مشخصی هم برای اعمال جریمه داریم که از نظر جریمه تغییر کرده است اما همان قوانین ملاک صدور حکم است.

وی تاکید کرد: وقتی بازیکنی تخلفی می کند اگر کمیته انضباطی او را تحریم کند واقعا باشگاه متضرر می شود. به همین دلیل معتقدم جریمه های شخصی در ایران موثرتر است. چون پول درآوردن خیلی سخت است، پول دادن برای ما سخت است. بد نیست بدانید اگر تمرکز کمیته انضباطی تحریم باشد، کار برای ما راحت می شود. در کشورهای دیگر تعلیق می تواند هزینه های بالایی داشته باشد اما چون فوتبال ما حرفه ای نیست طبیعتا رای تعلیق آنچنان عواقب ندارد. بنابراین، با جریمه می توانید آن را بهتر کنترل کنید.

جاودانی ادامه داد: اینکه این آرا تا چه حد منجر به محبوبیت یا نفرت اعضای کمیته انضباطی می شود به اینکه به چه کسی و به کدام تیم رای می دهید نیز مربوط می شود. گاهی با رای هواداران یک تیم محبوب می شوید اما هفته بعد با یک رای دیگر همان تیم از شما متنفر می شود! از دیدگاه هواداران، منطق اساساً جایی ندارد. در چنین فضایی حتی اگر از جریمه و ممنوعیت بپرهیزید و به توبیخ بسنده کنید باز هم منفور خواهید شد!

وی با تاکید بر رعایت انصاف در مواضع خود تصریح کرد: زمانی که بازیکنی مورد فحاشی تماشاگران یک تیم قرار می گیرد، باشگاه میزبان باید پاسخگوی عدم رعایت قوانین باشد. به عنوان مثال، در این حادثه اخیر جیمی جامپ، ما معتقدیم که مقصر باشگاهی است که باید از محوطه بازی محافظت می کرد. طبق آیین نامه یک باشگاه مسئولیت مطلق برگزاری مسابقه را دارد. به همین دلیل نمی توان پذیرفت که جیمی جامپ در یک مسابقه حاضر شده و باشگاه مقصر نبوده است.

این عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همچنین خاطرنشان کرد: قوانین ما برگرفته از فوتبال سوئیس است و متاسفانه با ساختار فوتبال ما همخوانی ندارد. در این سالها هیچکس نیامده است که این قوانین را ایرانی کند. وقتی ورزشگاهی متعلق به باشگاهی نباشد، طبیعتاً خیلی سخت است که باشگاه را مجبور به پذیرش جریمه کنیم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا