سبک زندگی

رشد کلیه انسان در جنین خوک!

تینا مزدایک اندام دست نخورده انسانی حاوی سلول های انسان و حیوان برای اولین بار در گونه دیگری رشد کرده است.

تائو تان، زیست شناس سلولی از دانشگاه علم و فناوری کونمینگ در چین، گفت: «این یک پیشرفت قابل توجه در کایمریسم انسان و توسعه جنین های کایمریک انسان و میمون در سال 2021 است. 2021 اما در روند فعلی گنجانده نشد. او یک حیوان است.”

تنها در ایالات متحده، در حال حاضر بیش از 100000 نفر در لیست انتظار پیوند هستند. اکثریت قریب به اتفاق این افراد نیاز به پیوند کلیه دارند. برای برآورده کردن این تقاضا، دانشمندان روش‌های جدیدی را برای رشد اندام‌ها و بافت‌ها در حیوانات کشف کرده‌اند.

پیشرفت‌ها در چند سال گذشته شامل رشد اندام‌ها در موش‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی انسان و بافت اندوتلیال در خوک‌ها می‌شود. اما موانع قابل توجهی باقی مانده است، تا حدی به دلیل ماهیت چالش برانگیز رشد سلول های انسانی در یک میزبان خارجی. سلول های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان یا iPSC ها که به عنوان نوعی “کیت شروع کننده” برای رشد بسیاری از بافت های انسانی عمل می کنند، اغلب وقتی به حیوانات داده می شوند می میرند زیرا سلول های گونه نیازهای فیزیولوژیکی متفاوتی دارند.

زیست‌شناس سلول‌های بنیادی، Liangxue Lai از مؤسسه‌های زیست پزشکی و سلامت گوانگژو در چین و تیمش بیش از پنج سال را صرف توسعه روش خود برای افزایش نرخ بقای سلول‌های بنیادی انسانی کردند.

در حالی که جنین خوک هنوز تک سلولی بود، تیم از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas9 برای ویرایش دو ژن مورد نیاز برای رشد کلیه استفاده کرد، جایی که iPSCهای انسانی پس از تزریق قادر به تبدیل به سلول های کلیه بودند. سلول های بنیادی انسانی نیز برای داشتن ژن های فعالی که آپوپتوز یا مرگ سلولی را کاهش می دهند، بهینه شده اند. بنابراین سلول ها به اندازه کافی زنده ماندند تا پایه خود را پیدا کنند و شروع به تشکیل کلیه کنند.

از میان بیش از 1800 آزمایش انجام شده روی جنین، پنج مورد برای مطالعه در 28 روز اول انتخاب شدند. هر پنج جنین دارای کلیه هایی بودند که نسبت به سطح رشدشان طبیعی بود و اندام ها حاوی 50 تا 60 درصد سلول هایی با منشاء انسانی بودند. تان می‌گوید این بالاترین درصد سلول‌های انسانی است که تاکنون در هر عضوی که در داخل خوک رشد کرده است، دیده شده است. با توجه به زمان بیشتر، محققان می‌گویند هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که کلیه‌ها به رشد و توسعه طبیعی خود ادامه ندهند، احتمالاً با بیرون آمدن سلول‌های انسانی بیشتر و بیشتر از سلول‌های خوک.

منبع: اخبار علمی

بیشتر بخوانید:

این فاجعه بعد از مرگ انیشتین به مغز او آمد!/ عکس

سوسک های مختلف که جان انسان ها را نجات می دهند / عکس

۲۲۷۲۲۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا