اخبار روز

رشد اقتصادی پایدار به راحتی امکان پذیر نیست

به گزارش بازتاب آنلاین، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: به عنوان مثال، اگر قرار است رشد اقتصادی کشور با شروع افزایش صادرات افزایش یابد، حل مشکلات ارزی و تورمی باید دستوری باشد. روز.
هاشمی با اشاره به اینکه سیاست کنترل رشد نقدینگی در کشور باید همچنان اجرا شود، تصریح کرد: البته این امر برای رسیدن به ثبات اقتصادی ضروری است و از سوی دیگر اگر این مشکل فراموش نشود نمی توان انتظار چشمگیری داشت. دستاورد صنایع که کمبود را به حساب، او تا به حال تامین مالی شرکت.

وی ذخایر ارزی کشور را محدود دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری است که با کمبود ذخایر ارزی و در سال های اخیر با کمبود رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، باید برای آن چاره اندیشی کرد. که برای غلبه بر رکود و رکود تورمی رخ می دهد. مسیری که با رشد روزافزون اقتصادی و توسعه صنعتی همراه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان به بررسی شرایط برخی کشورها در این زمینه پرداخت و گفت: برخی از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی و چین که زمانی شرایطی مشابه ایران داشتند، راه حل های قابل اعتمادی یافته اند و ایرانی ها. سیاستگذاران.» چنین تجربیاتی نیز باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: ایران برای دستیابی به هدف توسعه پایدار و جهش مستمر تولید نیازمند حجم قابل توجهی سرمایه ارزی به دلار است که در حال حاضر در کشور وجود ندارد.
v یکی یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل جذب سرمایه از خارج است و افزود: با توجه به تعداد زیاد ایرانیان خارج از کشور و سرمایه قابل توجه آنها می توان با بهبود شرایط کلان به تزریق سرمایه آنها به کشور امیدوار بود.

وی تصریح کرد: این یک امر راهبردی است زیرا اگر کشور تنها در یک سال با سرمایه گذاری متعادل دلاری در اقتصاد ایران مواجه شود، جهش تولید و حل بحران ارزی کشور در این شرایط چشمگیر خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نکته مهم در جذب سرمایه گذاری خارجی این است که تعاملات سیاسی بین المللی کشور با کشورهای خارجی به سرعت بهبود یابد، ادامه داد: از سوی دیگر لازم است اقدامات لازم برای پذیرش مفاد سند FATF. البته امضای FATF همچنان در دستور کار دولت قرار دارد، اما زمان زیادی به این موضوع اختصاص داده شده و کشور نزدیک به 10 سال است که در این خصوص بلاتکلیف مانده و تا زمانی که این مسائل حل نشود، اصلا ورود سرمایه گذار به ایران هرکسی که بخواهد وارد کشور شود باید با مشکل ورود پول و خروج سود مواجه شود.

وی اصلاح ساختارهای سیاسی برای جذب سرمایه گذار خارجی را در شرایط فعلی بسیار ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا موارد دیگری لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در صورت بهبود روندهای فعلی می توان انتظار وام گرفتن از بانک ها و موسسات بین المللی را نیز داشت. نباید فراموش کرد که یک دهه پیش ترکیه با گرفتن وام دلاری از صندوق همکاری مالی بین المللی (IFC) رشد اقتصادی خود را حفظ کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: ایران باید با ارتقای روابط سیاسی خود با جهان، راه را برای استفاده از فرصت های ایجاد شده هموار کند. اغلب کشورها از این گونه وام ها به عنوان اهرمی برای رشد اقتصادی استفاده می کنند و پس از ایجاد رشد، این بدهی ها را با بهره کم پرداخت می کنند.

هاشمی به این موضوع اشاره می کند یکی یکی از افتخارات ایران این است که هرگز بدهی بین المللی نداشته است، افزود: این نه تنها مشکلی نیست، بلکه مزیت بزرگی برای کشور است، به ویژه در شرایطی مانند شرایط کنونی ایران که چنین مزیت هایی دارد. قبلا این نوع وام ها را دریافت کرده اند. او پس از توسعه صنعت و رشد اقتصادی، این بدهی ها را با افزایش صادرات پرداخت کرد. اما باید در نظر داشت که با این طرز تفکر که صنایع ما فقط در داخل متمرکز شده و گردش مالی خود را با تامین بخشی از نیازهای داخلی به دست می آورند، نمی توان جهش تولید را محقق کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی حتی می توان با پمپاژ خون تازه به رگ های نیمه عمر اقتصاد ایران، رشد اقتصادی بسیار بالایی را به شرط اتخاذ سیاست های مناسب تصور کرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه چین زمانی یک اقتصاد فقیر و بسته با آرمان های کمونیستی بود، ادامه داد: در آن زمان علاوه بر سیاستمداران این کشور درهای اقتصاد باز شد با توجه به اینکه چین سرمایه زیادی دارد، خارجی ها را جذب می کند، منابع مالی و انسانی مهاجران به این اقتصاد بازمی گردد و رشد نسبتاً پایدار و بالایی را برای این کشور تضمین می کند. ترکیه نیز با استفاده از این نوع وسایل صنعت گردشگری خود را توسعه داد و با این روش توانست سالانه میلیون ها دلار از ورود گردشگران زیادی به این کشور کسب کند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار و جهش مستمر در تولید نیازمند رویکردی جدید در سیاست بین الملل مبتنی بر جذب سرمایه خارجی برای اجرای دقیق طرح های صنعتی است. بی توجهی به این امر نیز می تواند منجر به افتادن در دام رکود تورمی شود که به راحتی قابل جبران نیست.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا