اخبار روز

رسانه آمریکایی: فرمول جدید آمریکا برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه

به گزارش بازتاب آنلاین، وب سایت اکسیوس روز شنبه به وقت محلی به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد: تلاش جدید بر اساس پیشنهاد اسرائیل است که توسط کابینه جنگی آن رژیم تایید شده و توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ماه گذشته ارائه شده است.

دولت بایدن به دنبال یک توافق سه مرحله‌ای است که منجر به آزادی 120 زندانی باقی‌مانده توسط حماس و صلح پایدار در غزه می‌شود، جایی که بیش از 37700 فلسطینی توسط اسرائیل کشته شده‌اند.
به گزارش ایرنا؛ این سه منبع گفتند که تلاش های آمریکا همراه با میانجی های قطری و مصری بر ماده 8 این پیشنهاد متمرکز است.

این بخش از توافق مربوط به مذاکراتی است که قرار است در مرحله اول توافق بین اسرائیل و حماس برای آماده سازی شرایط دقیق مرحله دوم که شامل دستیابی به “صلح پایدار” در غزه است، آغاز شود.

این رسانه آمریکایی به نقل از این منابع نوشت که حماس می خواهد این مذاکرات تنها بر تعداد و هویت اسرای فلسطینی متمرکز شود که در ازای هر سرباز یا گروگان اسرائیلی ساکن غزه از زندان های اسرائیل آزاد می شوند.

از سوی دیگر، اسرائیل خواهان فرصتی برای طرح موضوع در این مذاکرات است نبود داشتن قدرت نظامی در غزه و مشکلات دیگر.

آکسیوس به نقل از این منابع اعلام کرد که مقامات آمریکایی پیش نویس جدیدی از ماده 8 را برای حل مناقشه بین اسرائیل و حماس آماده کرده اند و از قطر و مصر خواسته اند تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار قرار دهند.

یک منبع آگاه به آکسیوس گفت: آمریکا با تمام توان تلاش می کند تا فرمولی برای دستیابی به توافق پیدا کند، منبع دیگری گفت که اگر حماس با پیشنهاد جدید آمریکا موافقت کند، «توافق حاصل شده است».

رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن 31 مه 2024 برابر با 11 است خرداد 1403 و در آستانه انتخابات 5 نوامبر سال جاری (15 آبان 1403) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس و تبادل اسرا از طریق قطر به حماس ارائه کرده است و از طرفین خواست که این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

پس از طرح بایدن، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی زندانیان با 14 رای موافق و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون رای مخالف وارد جلسه 10 ژوئن 2024 شد. خرداد 1403 به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

پذیرش این قطعنامه در حالی صورت گرفت که ایالات متحده با حمایت قاطع خود از اسرائیل طی هشت ماه گذشته مانع از تصویب قطعنامه ای مبنی بر آتش بس در غزه و محکومیت حماس به دلیل عملیات نظامی طوفان الاقصی در 7 اکتبر شد. 2023، و برای شکست دادن این جنبش با اسرائیل همکاری کنید.

قطعنامه 2735 شورای امنیت که شامل هفت بند است، بیان می‌کند که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده همه قطعنامه‌های مرتبط در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآوری می‌کند و بر اهمیت ادامه تلاش‌های دیپلماتیک با مصر، قطر و مصر تاکید می‌کند. ایالات متحده با هدف دستیابی به یک توافق آتش بس جامع که شامل سه مرحله است.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بسی جدیدی که اسرائیل پذیرفت و در 31 مه اعلام کرد استقبال می‌کند و از حماس نیز می‌خواهد آن را بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که مفاد آن را فورا و بدون تاخیر اجرا کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا