اخبار روز سینما جهان

رده‌بندی ۱۰ فیلم اقتباسی برتر از آثار ژول ورن

آثار ژول ورن مبنای بسیاری از اولین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی شدند که برخی از آنها حتی امروز نیز به طرز قابل توجهی خوب هستند و روایتی لذت‌بخش و ماجراجویانه دارند.

به گفته مایکت، اواسط تا اواخر دهه 2000 شاهد تجدید حیات فیلم های ژول ورن با درجات مختلف موفقیت بود. در واقع، استودیوها امیدوار بودند که شادی و نوستالژی اولین فیلم‌های مبتنی بر کتاب‌های ژول ورن را برای نسل جدید بازپس بگیرند. با این همه عناوین آشنا، تشخیص بهترین اقتباس‌های سینمایی از رمان‌های ژول ورن در طول سال‌ها دشوار است. با این وجود، در اینجا 10 مورد از معروف ترین اقتباس های سینمایی از آثار ژول ورن را به شما معرفی می کنیم و آنها را به ترتیب از بدترین به بهترین نام می بریم. اما قبل از آن بهتر است بدانیم ژول ورن کیست؟

ژول ورن کیست؟

ژول گابریل ورن نویسنده فرانسوی است که به خاطر داستان های ماجراجویی خود شناخته شده است. بسیاری از محققان، ژول ورن را به خاطر خلق ژانر ادبی علمی تخیلی می‌دانند، اگرچه برخی دیگر اعتبار را به نویسنده انگلیسی مری شلی می‌دهند. ژول ورن داستان های تخیلی می نوشت که اغلب حول محور اختراعات آینده نگر می چرخید. داستان های این نویسنده بزرگ اغلب توسط کودکان خوانده می شود و از آن لذت می برند، اما این داستان ها فقط ادبیات کودکانه نیستند و خوانندگان در هر سنی می توانند از آن لذت ببرند.

از معروف ترین آثار ژول ورن می توان به دور دنیا در هشتاد روز، سفر به مرکز زمین و از زمین تا ماه اشاره کرد. ژول ورن علاوه بر رمان های معروف خود، تعدادی داستان کوتاه نیز نوشت. اما اولین آثار ادبی منتشر شده توسط ژول ورن، نمایشنامه هایی مانند; نی های خرد شده بلوف مرد نابینا و همراهان مارجولین بوده است. این نمایشنامه‌ها در تثبیت جایگاه ژول ورن به‌عنوان یک حضور ادبی مهم نقش بسزایی داشتند، اگرچه امروزه چندان شناخته شده نیستند. ژول ورن نیز چندین مقاله در مجله معروفی به نام Musée des Familles منتشر کرد. ورن در سالهای اولیه فعالیت ادبی خود با نویسندگان فرانسوی مانند الکساندر دوما و ویکتور هوگو دوست شد. او در سال 1857 ازدواج کرد و به عنوان یک اپراتور بازار سهام برای حمایت از همسر و دو فرزندش به کار ادامه داد. با این حال، ژول ورن به نوشتن ادامه داد و اولین رمان خود را در همان سالی که ازدواج کرد منتشر کرد.

کتاب های ژول ورن برای زمان خود فوق العاده بود. ورن یک سبک ادبی منحصر به فرد ایجاد کرد که تحقیقات علمی را با داستان های ماجراجویی ترکیب می کرد. بسیاری از کتاب های این نویسنده بخشی از مجموعه ای به نام سفرهای شگفت انگیز است. همه این داستان ها سفرهایی را به تصویر می کشند که جلوتر از زمان خود هستند. ژول ورن در مجموع بیش از 60 رمان منتشر کرده است. او همچنین شعر، نمایشنامه، ترانه و داستان کوتاه می‌نوشت، اگرچه هیچ‌یک از اینها به اندازه داستان‌های ماجراجویی طولانی‌تر او مشهور نیستند.

ژول ورن در تاریخ ادبیات، توسعه ژانر علمی تخیلی و ایجاد نوآوری در نوشتن بسیار تأثیرگذار بوده است. رمان‌های او پس از انتشار به زبان فرانسه، به‌طور گسترده ترجمه شده‌اند و هنوز هم خوانده می‌شوند. بسیاری از نویسندگان دیگر، به ویژه در ژانرهای علمی تخیلی و ماجراجویی، از آثار ورن الهام گرفته اند و تا به امروز اقتباس های جدیدی از رمان های او ساخته می شود. برخی از رمان‌های ورن پیش‌بینی‌های غیرمعمولی در مورد آینده انجام داده‌اند، به‌ویژه پاریس در قرن بیستم، که پس از مرگش در قرن بیستم منتشر شد و چیزهایی مانند اینترنت و همچنین اختراعات دیگری را پیش‌بینی کرد که اکنون محبوب هستند. در اینجا رتبه بندی 10 اقتباسی از رمان های ژول ورن، از بدترین تا بهترین، آورده شده است.

10. سفر به مرکز زمین

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

سفر به مرکز زمین فیلمی محصول سال ۱۹۹۹ است که از اثر معروف ژول ورن اقتباس شده است. این اثر داستان اصلی ژول ورن را به یاد ماندنی کرده است. البته فیلم سفر به مرکز زمین ریتم کندی دارد و مشخص است که با بودجه کمی ساخته شده است. با این وجود این فیلم به واسطه بازی بازیگرانی که نقش های شایسته ای را به نمایش می گذارند به رسالت خود عمل می کند. علیرغم ایرادات فراوان در نسخه 1999 سفر به مرکز زمین، این دو قسمتی برداشتی آگاهانه و سرگرم کننده از داستان دوست داشتنی ورن از اکتشاف زیرزمینی است.

9. استاد جهان

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

ارباب جهان محصول 1961 تنها فیلمی است که بر اساس رمان ارباب جهان اثر ژول ورن اقتباس شده است. وقتی این داستان با دیگر داستان های شناخته شده ورن مقایسه می شود، به راحتی می توان فهمید که چرا فقط در یک فیلم اقتباس شده است. داستان ارباب جهان داستان یک دیوانه ثروتمند است که با این ایده به ذهنش می رسد که دولت های جهان را تهدید به زمین گذاشتن سلاح های خود کند. روایت این فیلم به اندازه دیگر فرضیه های ژول ورن عجیب نیست. همچنین، با وجود استعدادهای بالقوه و امثال چارلز برانسون جوان و وینسنت پرایس افسانه‌ای، جلوه‌های ویژه قدیمی هستند و حتی برای دوره زمانی جالب نیستند. ارباب جهان می تواند سرگرم کننده باشد، اما ایرادات زیادی دارد.

8. Journey 2: The Mysterious Island

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

به عنوان نیمه اقتباسی، Journey to the Mysterious Island 2 از جایی شروع می شود که سفر به مرکز زمین در سال 2008 متوقف شد و دواین جانسون جایگزین برندان فریزر شد. داستان فیلم چهار سال بعد از فیلم اصلی می گذرد و شان اندرسون با بازی جاش هاچرسون با ناپدری خود، هنک، همکاری می کند تا پدربزرگ گمشده اش را پیدا کند. به دلیل مشکلات برنامه ریزی، برندان فریزر نتوانست به عنوان تروور اندرسون بازگردد و دواین جانسون جایگزین او شد. دواین جانسون به عنوان بازیگر اصلی فیلم به جزیره ای باورنکردنی سفر می کند. موضوع فیلم سپس وارد فضایی عجیب می شود که برای بینندگان جوان تر بسیار هیجان انگیز و برای بزرگترها بسیار جالب است.

7. دور دنیا در 80 روز

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

اگرچه اکنون ایده دور زدن کره زمین در هشتاد روز رایج است، اما در زمان ورن چنین ایده ای به عنوان ماده علمی تخیلی در نظر گرفته می شد. برداشت 1956 از داستان یک کمدی ماجراجویی فوق‌العاده است، تقریباً به اندازه خود سفر. بازیگران بین المللی و ستاره های عصر طلایی هالیوود در این فیلم بازی می کنند. این بازیگران آنقدر جذاب بودند که در 80 روز اسکار بهترین فیلم سال را در سراسر جهان دریافت کنند. امروزه، دور دنیا در 80 روز، محصول سال 1956، به عنوان موزه ای از ستارگان دهه 50 دیده می شود.

6. سفر به مرکز زمین

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

سفر به مرکز زمین در سال 2008، با بازی جاش هاچرسون جوان و برندان فریزر، که هنوز از موفقیت سه گانه مومیایی لذت می برد، تمام ویژگی های یک فیلم اکشن ماجراجویی را دارد. این فیلم اولین اثری است که یکی داستان های کلاسیک ورن را با جلوه های ویژه مدرن به روز کرده است و بعد از این همه سال هنوز هم عالی به نظر می رسد، حتی اگر نقص های جزئی داشته باشد. یک ماجراجویی کلاسیک، سفر به مرکز زمین انقلابی نیست، اما غیرقابل انکار سرگرم کننده است، و این همان چیزی است که آثار ژول ورن در مورد آن است.

5. دور دنیا در 80 روز

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

در حالی که اکثر اقتباس‌های آثار ورن حداقل از منبع اصلی دور هستند، دور دنیا در 80 روز (2004) داستان را به عنوان یک کمدی اکشن به تصویر می‌کشد. اگرچه این نسخه از دور دنیا در هشتاد روز به شدت مورد انتقاد منتقدان آن زمان قرار گرفت، اما امروزه آن را فیلمی فوق العاده دیدنی می دانند. اگر بتوان انحرافات رمان ورن را بخشید، دور دنیا در هشتاد روز یک ماجراجویی خلاقانه جهانی است که احترامی که شایسته آن است را دریافت نکرده است.

4. سفر به مرکز زمین

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

تکرار لذت منحصر به فرد فیلم اصلی سفر به مرکز زمین محصول 1959 به سادگی امکان پذیر نیست. این اثر یک فیلم ماجراجویی علمی تخیلی جدی است که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. جلوه های ویژه قدیمی هستند، اما به سختی می توان جذابیت منحصر به فرد پس زمینه های نقاشی شده با دست و طرح های مختلف لباس را از دست داد. علاوه بر اضافه شدن کنت ساکانوسوم شرور اما دوست داشتنی، فیلم نیز یکی این یکی از وفادارترین آثار به داستان ژول ورن است که خود تلاشی ستودنی است.

3. جزیره اسرار آمیز

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

جزیره اسرار آمیز یکی این یکی از داستان های کمتر شناخته شده ژول ورن است، اما فیلمی به همین نام در سال 1961 از این رمان استفاده کرد. داستان فیلم درباره گروهی از سربازان اتحادیه در جنگ داخلی است که با بالون از زندان فرار می کنند تا در جزیره ای عجیب و ناشناخته به دام بیفتند. احساس تنش در فیلم بسیار زیاد است زیرا قهرمانان با دزدان دریایی و جانوران غول پیکر مبارزه می کنند. استعداد اسطوره استاپ موشن ری هریهاوزن در این فیلم می درخشد. اگرچه این داستان مهیج روایت عمیقی ندارد، اما برای دهه ها به عنوان یک اودیسه تأثیرگذار باقی مانده است.

2. 20000 لیگ زیر دریا

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

یکی یکی از اولین فعالیت های دیزنی در زمینه داستان گویی لایو اکشن، بیست هزار لیگ زیر دریا است. در این فیلم خدمه ناتیلوس با خطرات بی سابقه ای روبرو هستند که مخاطب دهه 50 حتی تصورش را هم نمی کرد. جدای از خلق موجودات خاص و طرح‌های علمی تخیلی که هنوز پابرجا هستند، این فیلم به طور قابل‌توجهی عمق بیشتری نسبت به دیگر اقتباس‌های ورن دارد و زمان می‌برد تا بیننده را با ماجراجویان بی‌باک خود آشنا کند. جای تعجب نیست که بیست هزار لیگ زیر دریا آنقدر تاثیرگذار بوده است که حتی با گذشت هفت دهه از انتشار اولیه، جایگاهی را به خود اختصاص داده است. یکی به دست آمده از ستون های اصلی دیزنی لند.

1. سفر به ماه

رتبه بندی 10 اقتباس برتر از آثار ژول ورن

گفته می شود که اولین فیلم علمی تخیلی ذهن جهان است یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان این ژانر می آید. سفر به ماه در سال 1902 ایده‌های سرگیجه‌آور سفر فضایی را مدت‌ها قبل از تولد اولین فضانورد ارائه می‌دهد، تصاویری هیپنوتیزم‌کننده و هیجان‌انگیز، و زمان دویدن سریع 14 دقیقه‌ای، با دیدی بی‌نظیر از واقعیت رویایی، تخیل را شگفت‌زده می‌کند. از چهره ناباور ماه گرفته تا بیگانگانی که مانند حشرات در یک فضای خاص می رقصند و در دود ناپدید می شوند، سفر به ماه تا حد زیادی تاثیرگذارترین فیلم علمی تخیلی ژول ورن است.

حتی برای کسانی که هرگز ژول ورن، نام این نویسنده بزرگ و استاد سبک، تصویر زیردریایی بیست هزار لیگ زیر دریا، مسابقه حماسی دور دنیا در هشتاد روز، سفینه فضایی در سفر به ماه، و فرود جسورانه در سفر به مرکز زمین. ورن را به ذهن می آورد یکی او که یکی از مترجم ترین نویسندگان تاریخ است، از دوران سینمای صامت الهام بخش بسیاری از فیلمسازان بوده است. اکنون که بیش از صد سال از اولین انتشار آثار ژول ورن می گذرد، آثار این نویسنده همچنان مخاطب را مجذوب خود می کند. ماجراهای هیجان انگیز ژول ورن و توصیف های زنده به راحتی به فیلمنامه های جذاب و ترکیب بندی های بصری دراماتیک تبدیل می شوند.

منبع: screenrant

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا