اخبار روز

رتبه بندی حقوق معلمان اساساً دچار تزلزل شد. خبر غافلگیرکننده مراد صحرایی


به گزارش مانیبان، رضا مراد صحرایی در جلسه علنی روز یکشنبه شورای اسلامی شهر گفت: بسته تشویقی برای حفظ بازنشستگان و افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند در وزارت آموزش و پرورش طراحی کرده ایم و اکنون این دولت است که اگر مصوب دولت زمینه نگهداری معلمان را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل جابجایی معلمان را به نفع شهرهای فاقد معلم اصلاح کرده ایم، گفت: مشارکت بودجه آموزش و پرورش در بودجه کشور در دهه گذشته روز به روز کاهش یافته است. در سال 1402 بودجه آموزش و پرورش به 12.9 رسید که در منطقه ما به طور متوسط ​​15.5 است.

وی گفت: ما مدام با کسری بودجه مواجه بوده ایم و برای رفع آن تلاش کرده ایم. با همه این مشکلات مطالبات و معوقات 47 معلم را پرداخت کردیم. اکنون 73 تلاش کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علیرغم همه مشکلات موجود، حق التدریس ماهیانه معلمان پرداخت شده و از محل منابع مالی وزارت آموزش و پرورش بیش از 25 خدمت کم بهره به معلمان اعطا کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفت که دو سال شاهد تعطیلی کلاس ها و استیصال جامعه بودیم. بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس های درس تصمیم سختی بود که ما در اوایل سال 1401 گرفتیم.

وی تاکید کرد: والدین به دلیل جنگ ترکیبی که در جامعه به راه انداخته بودند از این تصمیم نگران بودند اما در نهایت در مهر ماه سال 1401 پس از بحث های کارشناسی مدارس را بازگشایی کردیم.

وی افزود: در شرایطی که کشور از 4 شهریور 1401 وارد جنگ شناختی شده بود و مدارس ما به ویژه مدارس راهنمایی دخترانه در خط مقدم این هجمه قرار داشتند. با ابتکار شورای اسلامی و دولت، قانون احراز صلاحیت معلمان در مجلس نهایی شد و راهکاری موثر برای جداسازی ردیف فرهنگیان از معترضان به جایگاه خود بود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی چالش دیگری که با آن مواجه بودیم اجرای قانون احراز صلاحیت معلمان بود که در مقاطعی باعث می شد برخی از معلمان کاملاً ضعیف اجرا شوند، عدم پرداخت کافی و اجرای صحیح صلاحیت معلمان در اسفند 1401 منجر به نارضایتی معلمان و در نهایت در فروردین ماه 1390 شد. 1402 وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و من در شرایطی این وزارتخانه را بر عهده گرفتم که با سه نقطه حساس مواجه بودیم.

مراد صحرایی بیان کرد: وضعیت دانش آموزان کشور از سال 1392 تا 1402 نشان می دهد که جمعیت دانش آموزی کشور بیش از سه میلیون و 600 هزار نفر افزایش یافته است، از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش بیش از این رقم بوده است. این بدان معناست که از یک سو با رشد جمعیت دانشجویی و از سوی دیگر با افزایش تعداد بازنشستگان مواجه هستیم. در ادامه در بحث نیروی خدماتی با کاهش در وزارت آموزش و پرورش مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برای سال 1403 176 هزار و 731 معلم کمبود داشتیم که این موضوع را در 8 مهر 1402 به سازمان استخدامی اداری اعلام کردم و تقریباً در فاصله سال های 1392 تا 1394 جذب دانشجو معلم به صفر رسید.

وی افزود: در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مورد بررسی قرار دادیم و با همکاری سازمان استخدامی اداری مجوز استخدام 72 هزار نفر را گرفتیم که نشان دهنده میزان استخدام در این حجم بی سابقه است. با توجه به اینکه امروز در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی این هفته اعلام می شود. از سوی دیگر دستورالعمل ها و روش های سازمان را به گونه ای اصلاح می کنیم که بر جذب نیروی انسانی متمرکز شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا