اخبار روز

رای اعتماد به هر 19 وزیر پیشنهادی پزشکیان ; توانایی پارلمان برای نمایندگی اکثریت به جای اقلیت

عصر ایران؛ مهرداد خدیر سخنرانی امروز مسعود پزشکیان وی به عنوان رئیس جمهوری ایران در 16 سال گذشته نماینده دقیق و فهیم مردم تبریز در شورای اسلامی بوده است.

با تکرار کلماتی مانند “فرصت», «فدراسیون پیدا شدو «همه مردم ایرانمی خواست بگوید: من و دولتم را یک فرصت تاریخی بدانید و وقتی به همه ملت گفت از دلش این پیام پنهان شنیده می شد که همه مردم ایران یعنی 50 درصد جامعه انجام می دهند. علاوه بر 30 درصدی که به من رای دادند، در انتخابات شرکت نکردند. شما مانند 20 درصدی که نمایندگی می کنید رای دادید. البته او از آن اعداد 50، 30 و 20 استفاده نکرده است، اما آیا “همه” معنای دیگری جز این دارد؟

او در 16 سال گذشته معمولاً با ژاکت و پیراهن در مجلس ظاهر شده و لباس و رفتار متفاوتی نسبت به سایر نمایندگان داشته است. او امروز با کت و شلوار و کاملا رسمی ظاهر شد و نمی خواست ریاست جمهوری را ادامه تصویر تلقی کند، هرچند هنوز تعاملات صمیمی دارد.

استفاده از الفاظ جدید و پرهیز از شعار و کلیشه های عقیدتی از جمله ویژگی های مثبت سخنرانی امروز وی بود.

تلویزیون ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی در یکی در طول دو ماه گذشته، آنها به طور صریح یا نامحسوس ارجاعات او را به “راهنماهای عمومی” برای ملاقات با یکی ارجاع داده اند. تیر دو امتیاز را هدف بگیرید. آنها از یک سو نظام جمهوری و از سوی دیگر امکان اجرای برنامه های رئیس جمهور منتخب را انکار می کنند. در حالی که استفاده وی از کلمه «نصب» در متن امضای فرمان (معروف به تنفیذ) اولاً ادامه سیره امام خمینی (ره) است و ثانیاً پیروی از رأی مردم ایران را تجویز کرده است. ثالثاً مشروعیت بخشیدن به این دلیل که برخی اساساً حد وسط دموکراتیک ندارند و شریعت را معتبر می‌پذیرند.

این بار پزشکیان وی گفت: سیاست های کلی مصوب رهبری و به این معنا سیاست های کلی مصوب رهبری به همراه قانون اساسی، سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه است.

این در حالی است که رئیس جمهور فقید سابق اهمیت بیشتری برای بیانیه گام دوم قائل بود و احتمالاً مانند همفکران خود از کلمه توسعه استفاده نمی کرد و آن را غربی می دانست اما ادبیات پزشکیان مدرن و ملی است و بر این اساس ریاست جمهوری خود و روی کار آمدن دولت جدید را فرصتی برای استفاده از این هفت فرصت می دانست:

۱. آگاهی از شرایط خطرناک و سخت زندگی مردم

2. صدای همه اعضای ملت و خواسته های آنها را بشنوید

3. دگرگونی و تغییر

4. تغییر رویکردها و رویه های ناکارآمد در قضاوت رانی

5. ایجاد امید و هماهنگی برای غلبه بر تنگناهای پیچیده

6. اصلاح رفتار ناخوشایند قدرتمندان جهان با مردم شجاع ایران.

7. زمینه جدید مشارکت ملی و همکاری دولت با دولت با جامعه و درون جامعه.

پزشکیان به جای توقف در اسامی 19 نفر یا تشریح روند شناسایی، انتخاب و معرفی آنها، فرصتی برای صحبت در مورد آزمون همگرایی یا همکاری وجود دارد.

این سخنان او را هم می توان این گونه تعبیر کرد که توپ اکنون در زمین نمایندگان مجلس است تا نشان دهد که چقدر اهل همفکری و دلسوزی هستند.

رهبری اخیرا و بعد از انتخابات فرمودند که مجلس تنها سؤال کننده نیست، بلکه پاسخگو و رئیس جمهور است پزشکیان او همچنین با استفاده از آزمون تفسیر همگرایی و همکاری مجلس را با ملایمت پاسخگو کرد.

قضیه روشن است. ایشان در جاهایی کوتاه آمدند و پیشنهاد حداکثری برای وزیر ارائه نکردند و برای نشان دادن تعهد خود به تعامل به حداقل یا توافق رضایت دادند و حالا نوبت مجلس است. اگر آنها می خواهند از افراط گرایان پیروی کنند و صداهای مشروع بیشتری مانند میدری و ظفر قندی یا تنها گزینه برای یک زن بیاورند، معامله بدی است و برای نشان دادن حسن نیت باید به همه 19 نفر رأی دهند و نه کمتر از آنها.

آنها این را می بینند پزشکیان بدون شک تفاوت وجود دارد. زیرا آنها نماینده 20 درصد جامعه هستند و رئیس جمهور به 80 درصد دیگر علاقه مند است، چه کسانی که به او رای داده اند و چه کسانی که در انتخابات رای نداده اند.

دولت پزشکیان ایده آل دگرگونی نمی خواهد، اما ممکن نیز مطلوب است و از این نظر ممکن آن در مقابل مطلوب نیست.

او در فضایی متشنج به جای شعله‌ور ساختن آتش جنگ، از اصلاح رفتار ناخوشایند بزرگان جهانی با مردم دلاور ایران، با پرهیز از ادبیات آشکار رسمی صحبت می‌کند.

این را زمانی که دور هستید به خاطر بسپارید پزشکیان حالا باید حرف های مبهم آقای جلیلی را با ادبیاتی پر از توهمات ایدئولوژیک گوش می دادیم و می توان حدس زد که وزرای پیشنهادی چه کسانی بودند.

ادبیات جدید را باید به فال نیک بگیریم برای نظام حکمرانی سیاسی. از نگاه مسعود پزشکیان حکومت صرف مقدس نیست. زیرا یک محصول یا خدمت است و مشتریان آن مردم هستند و از این منظر مبتنی بر رضایت مشتری است.

در نگاه اول به نظر می رسد که برخی از گزینه های پیشنهادی از این دیدگاه حمایت نمی کنند یا چنین پیشینه ای ندارند، اما در تعریف ماکس وبر، قدرت تحمیل اراده دیگری و اتفاقاً رئیس جمهور است. از درِ قدرت وارد شد، نه از درِ ضعف.

رای اعتماد به هر 19 وزیر پیشنهادی پزشکیان ; یک فرصت فوق العاده برای پارلمان برای نمایندگی اکثریت به جای اقلیت

اگر مجلس به همه 19 نفر رای دهد، به معنای تاکتیک رئیس جمهور است پزشکیان حق با او بود و وقت و انرژی خود را پشت موانع مجلس هدر نداد. همه یعنی همه، نه همه جز احمد میدری یا همه جز ظفر قندی یا همه جز خانم صادق.

اگر در کنار خود بمانند و بقیه را به حال خود رها کنند یکی اگر به دو نفر اجازه نمی دهد، یعنی نقص تاکتیکی رئیس جمهور کارساز نبوده و باید به جای اعتماد به اقلیت تندرو حلب، به فکر حفظ پایگاه اجتماعی خود باشد، مبادا خدا بگوید هر دو تازیانه را هم خورده است. به عنوان پیاز

بدون یک یا چند وزیر پیشنهادی، حکومت وحدت ملی تشکیل می شود، اما این امر رئیس جمهور را صریح تر می کند.

به قول بابا طاهر آریان:

چقدر دوستانه و غیر دوستانه هستید
که یک سر دوستانه بدون مشکل است.

دولت پزشکیان فرصتی برای وحدت ملی است. اگر مجلس قدر این فرصت را نمی داند، آن را باز کنید پزشکیان او رئیس جمهور است و با تعیین مافوق کار را پیش می برد و طرح پاکسازی شکست خورده احیا نمی شود و امام صادقیان دیگر عرصه مدیریت اقتصادی را نمی گیرند.

به نفع همگان است که هر چه زودتر حکومت وحدت ملی تشکیل شود. از نظر اعتبار برای مجلس سود بیشتری دارد. زیرا این فرصتی است برای مجلس تا خود را از ننگ تحقیرآمیز نماینده اقلیت و 20 درصد جامعه که ناشی از انتخابات غیررقابتی و کم مشارکت است رها کند و به اکثریت مردم بپیوندد.

7 راه دکتر پزشکیان وی با بیان اینکه امیدواریم برخی از نمایندگان اگر به خود اجازه نمی دهند تحت تاثیر آرای خود قرار بگیرند و رای اعتماد ندادند، به نکته آخری که اشاره شد توجه کنند، گفت:

صریح و صریح می خواهم بگویم: رای اعتماد به همه 19 نفر (و نه برکناری و معتبرتر، با رعایت توافقات و حداقل الزامات) فرصتی برای مجلس است تا مانند رئیس جمهور نماینده کل ملت باشد و در آنجا نیازی به یادآوری کیفیت آموزش در این مجلس نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا