رایزنی داماد ترامپ با بن سلمان درباره سازش ریاض و تل آویو

این خبرگزاری انگلیسی مدعی شد در صورت پیروزی نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ریاض آماده است تا با رژیم صهیونیستی به توافق برسد.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک می گویند که «جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری کنونی آمریکا در تاریخ 5 نوامبر (15) برگزار می شود آبان) همچنان با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی مرتبط است.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: داماد ترامپ چندین بار با ولیعهد عربستان درباره مذاکرات ریاض و تل آویو صحبت کرده است.

منابع رویترز زمان این گفتگوهای ادعایی را مشخص نکردند و مشخص نیست که آیا مسلمان در پی آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در سال گذشته همچنان با کوشنر در تماس است یا خیر.

اما به گفته این افراد، مذاکرات ادعایی ولیعهد عربستان با داماد رئیس جمهور سابق آمریکا بر عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی متمرکز بوده است.

تاکنون سفارت عربستان در آمریکا درخواست رویترز برای اظهار نظر را رد کرده و آن را بی پاسخ گذاشته است.

ادعای این خبرگزاری در حالی مطرح می شود که محمد بن سلمان در 18 سپتامبر شرط برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را مشروط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی کرده است.

وی گفت: تا زمانی که خواسته های ما در مورد فلسطین برآورده نشود، ما از کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند، تشکر نمی کنیم. ریاض تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین را متوقف نخواهد کرد.»

خبرگزاری رویترز در گزارش امروز خود به سخنان اخیر بن سلمان پاسخ داد و نوشت: اظهارات اخیر ولیعهد سعودی حاکی از تغییر رویکرد گزارش شده وی است.

خبرگزاری رویترز در فوریه به نقل از سه منبع دیپلماتیک مدعی شد که در صورت تعهد سیاسی تل آویو، ریاض مایل به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است و نوشت: این شرط الزام آور نیست و عربستان سعودی به دنبال مداخله قبل از توافق امنیتی آمریکا است. انتخابات ریاست جمهوری باید با واشنگتن امضا شود.

به گزارش این خبرگزاری، جنگ غزه هرگونه چشم انداز عادی سازی روابط ریاض و تل آویو را نامشخص کرده است.

رویترز نوشت: بحران انسانی در غزه و جنایات اسرائیل علیه بشریت، اعراب و مسلمانان را در سراسر جهان در حمایت از مسئله فلسطین متحد کرده است و این امر هرگونه مذاکره عربستان و اسرائیل را بدون توجه به موضوع فلسطین غیرممکن کرده است. “

اخیرا فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیایی بر حل و فصل مناقشات از طریق راه های صلح آمیز و دیپلماتیک تاکید کرد و از همه کشورها خواست از راه حل تشکیل دو دولت حمایت کنند.

وی راه حل دو کشوری را تنها راه مناسب برای تامین امنیت بلندمدت فلسطین، رژیم صهیونیستی و منطقه دانست. وی چرخه های کنترل نشده خشونت را عناصر سازنده یک جنگ گسترده تر دانست و تاکید کرد که تشکیل دولت فلسطین پیش نیاز صلح است و نه محصول جانبی آن.

این در حالی است که به گزارش رویترز، به دلیل روابط نزدیک ریاض با ترامپ، عربستان سعودی در صورت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از توافق با رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، سه منبع نزدیک به داماد ترامپ به رویترز گفته اند که در صورت پیروزی نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری، کوشنر به طور غیررسمی مسئول روابط واشنگتن با ریاض خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما