دانستنی ها

راه های طبیعی برای پاکسازی بدن

این روزها اغلب کلمه سم زدایی را می شنویم و برخی از افراد در مورد “سم زدایی” یا روش های “پاکسازی” بدن صحبت می کنند. با این حال، رژیم‌های سم‌زدایی اغلب اشتباه گرفته می‌شوند، به‌خصوص که بدن انسان با یک سیستم سم‌زدایی ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، سم زدایی فرآیندی است که بدن با استفاده از مواد مغذی مهم رژیم غذایی به صورت شبانه روزی انجام می دهد. این فرآیندی است که سموم را تبدیل می کند تا بتوان آنها را از بدن دفع کرد. این سموم به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته اول سمومی هستند که در طی متابولیسم منظم در بدن تولید می شوند و دسته دوم سمومی هستند که در خارج از بدن تولید می شوند و از طریق خوردن، آشامیدن، تنفس یا جذب از طریق پوست در بدن ایجاد می شوند.

سموم تولید شده در بدن شامل اسید لاکتیک، اوره و مواد زائد میکروب های روده است. سموم خارجی می توانند شامل آفت کش ها، جیوه موجود در غذاهای دریایی، سرب ناشی از اگزوز خودروها و آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو و مواد مخدر یا الکل باشند. از آنجایی که سموم به طور بالقوه برای سلامتی انسان خطرناک هستند، باید از طریق ادرار، مدفوع، تنفس یا عرق دفع شوند. توانایی هر فرد برای سم زدایی متفاوت است و تحت تأثیر محیط، رژیم غذایی، سبک زندگی، وضعیت سلامتی و عوامل ژنتیکی است. این نشان می دهد که برخی از افراد ممکن است نیاز به سم زدایی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

اما اگر میزان سمومی که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد بیشتر از توانایی بدن در دفع آنها باشد، این سموم می‌توانند در سلول‌های چربی، بافت نرم و استخوان‌ها ذخیره شوند و بر سلامتی تأثیر منفی بگذارند که دلیل استفاده از آن است. . روش هایی که از سم زدایی بدن حمایت می کنند.

اکثر برنامه های سم زدایی توصیه می کنند غذاهایی را که برخی از افراد به آن حساس هستند حذف کنید، مانند لبنیات، گلوتن، تخم مرغ، بادام زمینی و گوشت قرمز. آنها همچنین خوردن بیشتر سبزیجات ارگانیک، میوه ها، غلات کامل بدون گلوتن، آجیل، دانه ها و پروتئین بدون چربی را توصیه می کنند.برخی برنامه های دیگر نیز روزه گرفتن را توصیه می کنند.

در حالی که بسیاری از افراد بدون تخصص و دانش به طور کلی ادعا می کنند که متخصص سم زدایی هستند، در حال حاضر تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد. علاوه بر این، برنامه‌های سم‌زدایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است برای برخی از افراد، مانند افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند، افرادی که چندین دارو مصرف می‌کنند، و زنان باردار یا شیرده، خطراتی ایجاد کند.

چگونه بدن را به طور طبیعی پاکسازی کنیم؟

به گفته دفتر توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت، سم زدایی نیاز به برنامه ریزی دقیقی ندارد، اما برخی فعالیت ها می توانند به سم زدایی طبیعی بدن کمک کنند. این روش ها شامل نوشیدن آب کافی است. علاوه بر این، مصرف روزانه 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات می تواند گام مثبتی در این زمینه باشد. فیبر کافی از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار هر روز دریافت کنید تا به منظم نگه داشتن روده‌هایتان کمک کند.

مصرف مقادیر کافی پروتئین بدون چربی برای حفظ سطوح بهینه گلوتاتیون، آنزیم اصلی سم زدایی بدن، ضروری است. اگر می‌خواهید برای پر کردن هر گونه شکاف در رژیم غذایی سالم خود از مولتی ویتامین/مینرال استفاده کنید، مهم است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. همچنین از غذاهای تخمیر شده مانند کفیر و ماست برای کمک به سلامت روده استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا