دانستنی ها

با راه حلی برای جلوگیری از افتادگی پوست پس از کاهش وزن آشنا شوید! /جزئیات

هنگامی که تصمیم به کاهش وزن خود را دارید، باید در نظر داشته باشید که یکی از عوارضی که ممکن است هیچ‌کس به شما نگوید، شل شدن و افتادگی پوست است.

اگرچه کاهش وزن تدریجی و صحیح تاثیر زیادی روی پوست شما ندارد. اما کاهش وزن سریع مطمئناً باعث افتادگی پوست شما می شود و این برای بسیاری از کسانی که روند کاهش وزن را شروع می کنند باعث نگرانی است.

پس از کاهش وزن قابل توجه، ممکن است دچار افتادگی و آویزان شدن پوست شوید که قطعاً ناراحت کننده است. این افتادگی و شل شدن پوست فقط یک ظاهر نیست و چین های سنگین پوست که به یکدیگر ساییده می شوند می توانند مشکلاتی مانند درد، التهاب و عفونت ایجاد کنند.

بنابراین چه کاری باید انجام دهید تا کاهش وزن شما باعث این نتایج نشود؟ به یاد داشته باشید که فقط کاهش وزن نیست که روی پوست شما تأثیر می گذارد، سن، ژنتیک، انتخاب‌های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب، مدت زمانی که اضافه وزن داشته‌اید و میزان وزنی که از دست می‌دهید، همگی می‌توانند تعیین کننده میزان کاهش وزن شما باشند اینکه پوست شما افتاده باشد یا چقدر درگیر این موضوع هستید. همیشه توصیه می شود زیر نظر یک متخصص تغذیه و مربی تناسب اندام، شاید حتی یک متخصص پوست و مو، لاغر شوید.

شاید بخواهید هر چه زودتر به وزن ایده آل خود برسید. اما حقیقت این است که روند کاهش وزن شما باید آهسته و پیوسته باشد و یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد تا به تدریج وزن کم کنید و آسیبی به پوستتان وارد نشود. به طور کلی کاهش وزن هر شش هفته یکبار ایده آل است.

آیا افتادگی پوست عوارضی دارد؟

  • ساییدگی: وقتی لایه های اضافی پوست روی هم قرار می گیرند، روی هم ساییده می شوند و باعث درد، خارش و قرمزی می شوند.
  • عفونت: هنگامی که پوست شل روی هم قرار می گیرد، تمیز کردن بین آنها دشوار می شود. باکتری ها تجمع یافته و تکثیر می شوند و باعث عفونت می شوند. گاهی اوقات، اگر این وضعیت شدید باشد، عفونت می تواند وارد بدن شود.
  • ناراحتی در حین ورزش: پوست اضافی می تواند باعث درد و ناراحتی به خصوص در حین ورزش شود. در یک مطالعه، زنانی که پس از عمل بای‌پس معده افتادگی پوست را تجربه کردند، ادعا کردند که پوست آویزانشان موقع ورزش مانع و سختی برایشان ایجاد می‌کند و همچنین باعث خجالت آنها می‌شود.

چگونه از افتادگی پوست به دلیل کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

شاید بخواهید هر چه زودتر به وزن ایده آل خود برسید، اما حقیقت این است که روند کاهش وزن شما باید آهسته و پیوسته باشد و یک سال یا بیشتر طول بکشد تا به تدریج وزن خود را کاهش دهید و به پوست خود آسیب نرسانید. در واقع، شما باید به روند کاهش وزن خود به عنوان یک راه حل بلند مدت نگاه کنید، نه یک راه حل سریع.

هدف این است که به پوست خود زمان کافی بدهید تا به تدریج با کاهش وزن سازگار شود. کاهش وزنی که سریعتر از حد توصیه شده اتفاق می افتد به بافت های کلاژن و الاستین پوست آسیب می رساند. کاهش وزن و افزایش وزن هر دو تاثیر قابل توجهی بر روی الاستین پوست دارند. به عنوان مثال، فردی که سال ها اضافه وزن داشته است، احتمالاً خاصیت ارتجاعی پوست (الاستین) آسیب دیده است، بنابراین کاهش وزن سریع فقط وضعیت پوست را بدتر می کند. کاهش وزن تدریجی به شما کمک می کند تا چربی بیشتری نسبت به ماهیچه از دست بدهید، بنابراین پوست شما با این روند سازگار می شود.

همچنین باید به سبک زندگی خود توجه کنید. به عنوان مثال، باید آب کافی بنوشید، پوست خود را با تغذیه مناسب تغذیه کنید، به طور منظم ورزش کنید، ضد آفتاب بزنید و اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. اینها عاداتی هستند که باید در طول مسیر کاهش وزن خود به آنها توجه داشته باشید.

با افتادگی پوست بعد از کاهش وزن چه کنیم؟

اگر اخیراً وزن زیادی از دست داده اید یا جراحی بای پس معده انجام داده اید، قطعاً از افتادگی پوست رنج می برید. اما کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا ظاهر بهتری داشته باشید. اگر دوست ندارید به روش های تهاجمی مانند جراحی پلاستیک متوسل شوید و می خواهید با روش های طبیعی افتادگی پوست خود را کاهش دهید، باید تمرینات قدرتی و عضله سازی را در برنامه ورزشی خود قرار دهید. به نوشیدن آب کافی و خوردن یک رژیم غذایی سالم که شامل پروتئین، ویتامین C، اسیدهای چرب امگا 3 و حتی مکمل‌های کلاژن است ادامه دهید تا به تقویت خاصیت ارتجاعی پوست و سلامت کلی پوست کمک کند.

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن خوراکی می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و کلاژن موضعی که مستقیماً روی پوست استفاده می شود به کاهش چین و چروک و زبری پوست کمک می کند. البته تحقیقات گسترده تری برای نتیجه گیری محکم در مورد تاثیر کلاژن بر افتادگی پوست پس از کاهش وزن مورد نیاز است. یادآوری می کنیم که همیشه قبل از مصرف هر مکملی باید با پزشک خود مشورت کنید.

البته می توانید از روش های پزشکی غیر تهاجمی مانند سفت کردن پوست با فرکانس رادیویی (RF) نیز کمک بگیرید. به این ترتیب تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین تقویت می شود.
اما این درمان ها نیز اثر محدود خود را دارند. مثلا روی پوست شل بهتر از پوست افتاده عمل می کنند. افتادگی پوست ابتدا باید با مداخلات جراحی مانند کشیدن شکم یا کشش بدن برداشته شود.

اگر تصمیم دارید برای رفع افتادگی پوست خود به روش های پزشکی متوسل شوید، با بیش از یک جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید. زمان نقاهت طولانی است و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و پس از کاهش وزن باید یک تا دو سال قبل از جراحی صبر کنید.

منبع سایت سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا