اخبار روز

راهبرد فرماندهی کل ارتش برای پاسخگویی به خواسته مهم رهبر انقلاب

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره ابلاغ سیاست کلی توسعه دریا از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: توسعه دریا بدون توان دریایی مناسب. ناقص است.

وی بیان کرد: نکته دوم این است که توسعه دریامحور به سواحل بستگی دارد و بیشترین تمرکز جمعیت برای نیروی دریایی در سواحل است، بنابراین نیروی دریایی در مسائل دریایی و دریانوردی و استفاده از دریا تجربه زیادی دارد.

افشای اطلاعات سپاه درباره جنگ مشترک «آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و اسرائیل» علیه ایران

مشاور رهبری: در مرحله خطرناکی هستیم/ دیدیم که وقتی یک نفر به دلایلی در ایران جان خود را از دست داد چه آشوبی به راه انداختند.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه علم و دانش موجود در نیروی دریایی می تواند در خدمت توسعه دریا باشد، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر جهشی راهبردی در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی صورت خواهد گرفت. کشور. سقوط

سرلشکر موسوی ادامه داد: سال ها پیش نیروی دریایی ارتش و سپاه و البته نیروی دریایی ارتش عمدتاً در سواحل عمان مستقر بودند و شهرک های بزرگی ساخته اند و آمادگی دارند در این نوع توسعه دریایی وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۵ دی آبان در سال 1402 در اجرای بند 1 اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با شورای داوری، سیاست کلی توسعه دریا محور را به سران سه قوه مسلح و رئیس شورای داوری ابلاغ کردند.

بر اساس این اطلاعیه، قوه مجریه موظف است با کمک شورای اسلامی و قوه قضائیه، برنامه جامع اجرای این سیاست ها شامل ارائه پیش نویس قوانین، تصویب آیین نامه ها و اقدامات اجرایی لازم را ارائه کند. از طریق بسیج نهادهای ذیربط ظرف مدت شش ماه.

متن سیاست کلی توسعه دریامحور به شرح زیر است:

دریاها و به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس ها مواهب الهی و ذخایر و منابع غنی برای توسعه علم و فناوری، افزایش کار و رفاه، رفع نیازهای حیاتی، ایجاد اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن هستند. با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی، قرار گرفتن بین دو دریا و هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزایر و ظرفیت های فراوان روی زمین، حضور موثر و بهره برداری از سواحل، فراساحل، دریا و اقیانوس به عنوان نیروی محرکه آن ضروری است. و محور توسعه کشور باید برای دستیابی به جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در استفاده از دریا تدابیری اتخاذ کند. بنابراین، دستورالعمل های کلی توسعه دریایی محور به شرح زیر تنظیم می شود:

1- سیاست یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دریا و کسب جایگاه شایسته جهانی و مقام اول در منطقه

2- توسعه فعالیت های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریایی در سواحل، جزایر و مناطق داخلی، به طوری که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت های دریامحور (اقتصاد دریا محور) همواره حداقل دو برابر باشد. نرخ رشد اقتصادی کشور در ده سال آینده

3- تسهیل و توسعه سرمایه گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیرساختی و امنیتی) لازم.

4- تدوین طرح توسعه جامع دریایی محور با پهنه بندی دریا، سواحل و سواحل و تعیین نسبت و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری به ویژه در سواحل و جزایر در جنوب و به ویژه در سواحل مکران با محوریت هویت اسلامی ایرانی حداکثر تا یک سال پس از ابلاغ این سیاست.

5- استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر اکوسیستم دریایی با جلوگیری از تخریب محیط زیست دریایی به ویژه توسط سایر کشورها.

6- تامین و ارتقای سرمایه انسانی و مدیریت متعهدانه و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریایی محور و اکوسیستم نوآوری ها و فناوری های دریایی.

7- توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی، تولیدی و خدماتی کلان و دانش‌بنیان با کشورهای همسایه و سایر کشورها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در مسیرهای بین‌المللی و دستیابی به قطب‌های موقعیت منطقه‌ای.

8- افزایش سهم کشور از حمل و نقل و ترانزیت دریایی از طریق ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی.

9- حمایت از سرمایه گذاران داخلی و داخلی در طرح های عمرانی و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه های کوچک و متوسط ​​جوامع محلی در بخش های مختلف از جمله شیلات، کشاورزی، صنعت و گردشگری.

2727

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا