بانکی پور در گفت وگویی گفت: کافی است راننده در سامانه ثبت نام کند که در آن زمان مسافر خانم را سوار می کردم، نیازی به اخطار نیست، زیرا هرکسی لحن مناسبی برای هشدار نسبت به حجاب ندارد. هرکسی ممکن است لحن متفاوتی داشته باشد و اتفاقاً بیشتر درگیری ها در جامعه از همین موضوع ناشی می شود.
به گزارش بازتاب آنلاین، امیرحسین بانکی پور از مبتکران قانون عفاف و حجاب گفت وگویی با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران انجام داد که بخش هایی از آن را می خوانید.
بانکی پور: مثلا شما راننده تاکسی اینترنتی هستید. یک نفر می خواست با لباس نامناسب رانندگی کند! الان قبل از اجرای این قانون راننده به مسافر تذکر می دهد که جریمه می شوم و اکثر مسافران رعایت می کنند! اگر کسی رعایت نکرد چه باید کرد؟ گفتیم این راننده جریمه نشود!
او باید پیامی بفرستد اما مسافر گوش نمی کرد؟
بله
من میگم این روش مشکل داره. دو حالت هست یا این راننده برای پرهیز از تنش اخطار نمی دهد اما در سیستم می نویسد که من تذکر دادم و در واقع مجبورش می کنیم که دروغ بگوید! یا واقعاً برای جریمه نشدن تذکر می دهد که در این مورد تنش ایجاد می شود!
نه هشدار تنش ایجاد نمی کند، اما توهین تنش ایجاد می کند! یه کلمه میگه خانم جریمه میشم! اتفاقی که می افتد دارد می افتد!
می پرسم: آیا خانمی که سوار ماشین می شود نمی داند که طبق قانون او باید با حجاب سوار ماشین شود؟ مسافر آگاهانه رانندگی می کند. پس چرا راننده باید به او تذکر دهد؟! با الزام به اخطار، راننده را مجبور می کنید یا دروغ بگوید یا دچار مشکل می شوید!
پس چه کار کنیم؟ این دوربین پلیس نمی تواند تشخیص دهد که سرنشینان متعلق به راننده هستند یا سرنشینان او.
کافی است راننده در سامانه ثبت نام کند که در آن زمان یک مسافر زن همراه خود داشتم. نیازی به ذکر آن نیست زیرا ممکن است همه لحن مناسبی برای ذکر حجاب نداشته باشند. هرکسی ممکن است لحن متفاوتی داشته باشد و اتفاقاً بیشتر درگیری ها در جامعه از همین موضوع ناشی می شود.
بحث های فرهنگی این قانون متعلق به ماست و جالب اینجاست که هیچکس به بحث های فرهنگی انتقاد نکرده است! تمام انتقادات شما متوجه لایحه ای است که ما حتی آن را هم تهیه نکرده ایم اما از آن دفاع می کنیم. گفتیم مالیات تولید ماسک، شنل و چادر صفر شود.
یعنی میخواهند یکسری امکانات را در اختیار کارخانههای چادری قرار دهند و بعد بیش از نیازشان تولید کنند و شاید هم راهی برای فرار از مالیات شوند و بعد چون طبق معمول بازار عرضه تقاضا است، هیچکس بسیاری از آنها را نمیخرد. کالاها و سپس توزیع آنها به ادارات دولتی.
به هر حال، این بررسی خوب است! یکی یکی از مشکلات اساسی ما این است که حجاب با کار فرهنگی حل می شود. کار فرهنگی مبتنی بر هنر است و هنر سهم اصلی سینماست. در این قانون گفتیم بخش خصوصی باید در سینما سرمایه گذاری کند و فیلم هایی بسازد که بتواند به درستی موضوع حجاب را منتقل کند.
سوال این است که چه کسی این فیلم ها را خواهد ساخت؟ وقتی می گویم اکثریت مردم با مواضع شما در مورد حجاب مخالفند، به همین دلیل است! به هر حال، همان کارگردان، همان گروه، همان بازیگر، همان نویسنده، اگر به آن اعتقاد نداشته باشد، چرا باید بنویسد؟ بدیهی است که خوب کار نخواهد کرد! فقط ابزاری می شود برای بدست آوردن مجموعه ای از سرمایه ها و امکانات و با انجام یک کار ضعیف بدتر به مقوله حجاب ضربه می زند.
از این گذشته ، شما می توانید در هر چیزی ایراد بگیرید.
اولا گشت ارشاد حذف نشده! خود شما گفته اید که در قانون نه گفته شده که حذف شود و نه حذف شود. دوم اینکه این قانون در پنج مورد منجر به دستگیری می شود.
بله برهنه را دستگیر می کنند.
ببینید، بزرگترین مشکل جمهوری اسلامی در حال حاضر بحث اعتماد عمومی است. اگر مردم اصلاً به شما اعتماد ندارند، فرض کنید یک زن با دشمن در تماس است، تصمیم گرفته روی زمین بیفتد، مشغول است و غرغر می کند. مردم می گویند جمهوری اسلامی رسالت مشخصی ندارد و این شخص راست می گوید. دورش میگیرن و جنجال راه میندازن! به همین دلیل، دولت اعلام می کند که این قانون در این شرایط قابل اجرا نیست.
ما نخواستیم که این خانم دستگیر شود.
گفتند اگر کسی به خودش اجازه عکاسی ندهد دستگیر می شود.
نه گفتیم ابتدا باید از طریق سیستم جریمه شود. اگر به دلایلی سیستم از پلیس بخواهد که مستقیماً خود را احراز هویت کند. همانطور که گفتیم، در صورتی که فرد ملزم به ارائه شناسنامه نباشد، مأموران پلیس بدون مجوز از دادسرا مجاز به دستگیری نیستند.
نه، من در مورد تنشی که رخ می دهد صحبت می کنم. خیابان شلوغ است، مردم جمع شده اند و می گویند ولش کن، ولش کن.
بانکی پور: اتفاقاً اینها را در قانون گفتیم که تنش ایجاد نشود! ما نمی خواستیم چنین اتفاقی بیفتد.