دانستنی ها

لو رفتن راز خواب آلودگی بعد از صبحانه و بهترین راه برای جلوگیری از آن!/جزئیات

همیشه باید به یاد داشته باشید که صبحانه باید انرژی مورد نیاز برای شروع روز را با احساس تناسب اندام و شادابی تامین کند. بنابراین، توجه به علائم بدن می تواند تا حد زیادی به شاداب نگه داشتن شما در صبح کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین، بعه نقل از پی ام آپ، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا گاهی حتی بعد از خوردن یک صبحانه کامل احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید؟ قرار است صبحانه انرژی مورد نیاز روز را به شما بدهد. خستگی و بی حوصلگی بعد از صبحانه ناشی از عوامل مختلفی است. دانستن این عوامل می تواند به انتخاب هایی منجر شود که بدن شما را در طول صبح با انرژی نگه می دارد.

در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است گاهی اوقات بعد از صبحانه احساس خواب آلودگی کنید.

سطوح فشار خون

مهمترین عامل احساس خواب آلودگی بعد از صبحانه، تأثیر غذایی است که می خورید بر فشار خون. وقتی برای صبحانه کربوهیدرات هایی مانند غلات، نان یا غذاهای شیرین مصرف می کنید، بدن این مواد را به گلوکز تبدیل کرده و وارد جریان خون شما می شود. این مشکل باعث افزایش سریع سطح قند خون می شود و در نهایت بدن شما سطح انسولین را برای تنظیم آن افزایش می دهد. مشکل زمانی رخ می دهد که این پاسخ انسولین بیش از حد شود و باعث کاهش قند خون شما شود. این افت ناگهانی قند خون می تواند باعث احساس خستگی و بی حالی شود. پدیده ای که اغلب از آن به عنوان “سقوط قند” یاد می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل را برای صبحانه انتخاب کنید و آن ها را با غذاهای غنی از پروتئین و فیبر ترکیب کنید تا سرعت انتشار گلوکز در جریان خون را کاهش دهید.

حجم صبحانه

مقدار غذایی که برای صبحانه می خورید نیز نقش مهمی در احساس خواب آلودگی بعد از صبحانه دارد. خوردن بیش از حد در وعده صبحانه یا حتی خوردن بیش از حد غذاهای سالم می تواند جریان خون را به سمت سیستم گوارشی منحرف کند و باعث شود بدن شما برای هضم غذا کار زیادی انجام دهد که در نهایت باعث می شود احساس خواب آلودگی و خستگی داشته باشید. خوردن وعده های کوچکتر و متعادل می تواند از این مشکل جلوگیری کند.

انتخاب‌های غذایی

انتخاب برخی غذاها باعث می شود بعد از صبحانه احساس خواب آلودگی کنید. فرآیند هضم غذاهای پرچرب برای بدن بسیار دشوار است که باعث می شود انرژی ذخیره شده در بدن فعال نشود. غذاهای پر از شکر تصفیه شده و مواد مغذی کم می توانند باعث نوسانات انرژی در طول روز شوند. به جای صبحانه های پرچرب و شیرین، گزینه های غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید تا ثبات انرژی بدن خود را تامین کنید.

کمبود پروتئین

پروتئین برای حفظ سطح انرژی و ارتقای هوشیاری ضروری است. کمبود پروتئین در وعده صبحانه باعث می شود احساس خستگی شدید کنید. شما می توانید با انتخاب منابع اصلی پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت کم چرب یا غذاهای گیاهی برای صبحانه یک روز کامل داشته باشید.

کم آبی بدن

پس از یک خواب خوب شبانه، بدن شما ممکن است دچار کم آبی شود. کم آبی بدن می تواند باعث احساس خستگی یا بی حالی شدید شود. نوشیدن نوشیدنی های غنی از آب مانند آب یا چای کیاهی به همراه صبحانه می تواند با کم آبی بدن و خستگی بعد از صبحانه مقابله کند.

هدایت دوباره جریان خون به دستگاه گوارش

پس از صبحانه، بدن شما جریان خون را به سیستم گوارش شما هدایت می کند تا به هضم غذا کمک کند. این فرآیند باعث می شود جریان خون کمتری به اندام های دور از قلب و مغز وارد شود و فرد احساس خستگی و خواب آلودگی کند. پیاده روی سریع یا حرکات کششی سبک بعد از صبحانه به بهبود این وضعیت و حفظ انرژی کمک می کند.

کیفیت خواب

گاهی اوقات کیفیت خواب شما در شب گذشته می تواند بر سطح انرژی شما در صبح تأثیر بگذارد. مهم نیست که برای صبحانه چه می خورید، کمبود خواب می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. خواب کافی در شب، کلید بیدار ماندن و هوشیاری در طول روز است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا