دانستنی ها

رازهای ناگفته عوارض جانبی رایج واکسن کرونا

در حالی که واکسن ها بدن ما را در برابر ویروس ها مقاوم می کنند، گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.

به گزارش دیجیاتو، در این مقاله مروری بر عوارض جانبی گزارش شده واکسن کرونا ارائه می کنیم.

واکسن کرونا

ویروس “SARS-CoV-2” که با نام “کرونا” نیز شناخته می شود، در پایان سال 2018 در سراسر جهان گسترش یافت. تا به امروز بیش از 170 میلیون نفر مبتلا شده اند و تقریباً 3.5 میلیون نفر از آنها جان خود را از دست داده اند. اثرات مخرب ویروس کرونا بر زندگی انسان، اقتصاد و سایر جنبه های جامعه نیز قابل توجه است.

واکسیناسیون مهمترین اقدام بهداشت عمومی برای محافظت از مردم در برابر ویروس کرونا است. واکسن‌های این ویروس مراحل مختلفی از آزمایش را طی کرده‌اند، از جمله آزمایش‌های پیش بالینی روی حیوانات برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آن‌ها و همچنین آزمایش‌های بالینی. این آزمایشات در چند مرحله مختلف انجام می شود. در طول مرحله کارآزمایی بالینی، تعداد بسیار کمی از افراد داوطلبانه موافقت می کنند که واکسن را روی بدن خود آزمایش کنند. تعداد داوطلبان به تدریج افزایش می یابد تا نتایج آزمون به طور گسترده تری مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش‌های بالینی و ایمنی واکسن کرونا نیز در جمعیت‌های خاصی مانند زنان باردار و افراد مبتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در حال انجام است. توجه داشته باشید که واکسن قبل از تایید و در دسترس قرار گرفتن برای استفاده عمومی در چندین مرحله آزمایش می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بر این آزمایشات نظارت دارد و دستورالعمل هایی را برای بهبود کیفیت واکسن تعریف می کند.

عوارض جانبی واکسن های کرونا نادر است اما نمی توان آنها را نادیده گرفت. این عوارض شامل آنافیلاکسی، لخته شدن خون، میوکاردیت، پریکاردیت، تغییرات شنوایی و وزوز گوش است. توجه داشته باشید که تنها تعداد کمی از افراد پس از دریافت واکسن کرونا این عوارض را تجربه می کنند. با این حال، سازمان ها و پزشکان مربوطه در تلاش هستند تا هرگونه واکنش نامطلوب به واکسن را بررسی کنند تا از سلامت و ایمنی فرد دریافت کننده واکسن اطمینان حاصل کنند. در زیر به اثرات منفی واکسن کرونا می پردازیم.

عوارض واکسن سینوفارم

در مطالعه ای، دانشمندان با بررسی وضعیت سلامت 600 شرکت کننده، عوارض جانبی واکسن سینوفارم را بررسی کردند. در این آزمایش 376 مرد و 224 زن با میانگین سنی 42 سال شرکت داشتند. از این تعداد 130 نفر فشار خون و 138 نفر دیابت داشتند. همه شرکت کنندگان در این کارآزمایی واکسن سینوفارم را دریافت کردند.

شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده پس از دریافت اولین دوز واکسن سینوفارم توسط 308 شرکت کننده، تب بود. پس از این 244 نفر سوزش و درد در محل تزریق را گزارش کردند.

پس از دوز دوم واکسن سینوفارم، شرکت کنندگان در آزمایش دوباره از تب، درد و سوزش در محل تزریق شکایت کردند. تعداد کمی (حدود 32%) نیز درد مفاصل را گزارش کردند. تقریباً 28 درصد از شرکت کنندگان از تنگی نفس و تقریباً 28 درصد از شرکت کنندگان از تورم غدد شکایت داشتند.

اما در این مطالعه مشخص شد که هیچ عارضه جانبی جدی در افراد مشاهده نشد و 88 درصد از شرکت کنندگان از واکسن راضی بودند. این در حالی است که تنها 12 درصد از افراد از عوارض واکسن سینوفارم ابراز نارضایتی کردند.

عوارض واکسن کرونا؛ گزارش های دیگر

تاثیر واکسن کرونا بر قلب

یک مرد 24 ساله بدون سابقه بیماری قلبی پس از دریافت دومین دوز واکسن مدرنا دچار عوارض جانبی میوکاردیت و پریکاردیت شد. در ابتدا درد شدیدی در قفسه سینه خود احساس کرد. در عرض یک روز، علائم او بدتر شد و درد قفسه سینه تنفس را دشوار کرد. پس از دریافت اولین دوز واکسن، علائم مشابه را با شدت کمتری تجربه کرد. این علائم باعث شد که بلافاصله به پزشک مراجعه کند. عارضه میوکاردیت در تصویربرداری تشخیص داده شد. میوکاردیت التهاب عضله قلب است.

از دیگر عوارض قلبی پس از واکسیناسیون کرونا می‌توان به مردی 25 ساله اشاره کرد که علائمی مانند خستگی، تب و لرز، آبریزش بینی و درد قفسه سینه در زیر استخوان سینه را تجربه کرد. علائم او تقریباً 72 ساعت پس از واکسیناسیون شروع شد. در این مورد، بررسی ها گزارش کردند که فرد مبتلا به میوکاردیت و پریکاردیت بوده است. پریکاردیت التهاب پوشش خارجی قلب است.

عوارض جانبی واکسن کرونا شامل میوکاردیت و پریکاردیت است. این موارد بیشتر در مردان جوان در حدود 30 سال رخ می دهد. داده ها نشان می دهد که میزان میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت دومین دوز واکسن کرونا در مردان، در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20، به طور کلی بیشتر است.

اکثر بیماران مبتلا به این دو بیماری قلبی پس از دریافت واکسن به خوبی به دارو پاسخ دادند. گزارش ها نشان داد که میزان بروز این دو بیماری پس از دریافت واکسن mRNA کرونا بیشتر بوده است. البته مطالعات نشان داده است که مزایای استفاده از mRNA در ساخت واکسن کرونا بر خطرات میوکاردیت بیشتر است. سازمان غذا و دارو و سازمان کنترل بیماری ها پس از دریافت واکسن کرونا به طور مداوم این دو بیماری را زیر نظر دارند و ارزیابی می کنند.

با این حال، این وضعیت بسیار نادر است. تنها دو یا سه مورد میوکاردیت و پریکاردیت به ازای هر میلیون نفری که واکسن دریافت کرده بودند گزارش شد. اما از آنجایی که این بیماری ها خطر لخته شدن خون در بدن را دارند، فرد باید تحت نظر پزشک باشد.

لخته شدن خون در مغز

گزارش ها در مورد عوارض واکسن کروناویروس حاکی از آن است که مردی 54 ساله پس از دریافت واکسن جانسون اند جانسون به ترومبوز سینوس وریدی مغزی که به اختصار CVST نامیده می شود، مبتلا شد. این بیماری تشکیل لخته خون در رگ های مسئول تخلیه خون از مغز نامیده می شود. این فرد که حالش حاد بود مجبور به استفاده از داروهای ضد انعقاد شد.

علائم CVST پس از دریافت واکسن شامل سردرد مزمن و احساس سوزن سوزن شدن در سر است. از آنجایی که بیماری CVST باعث تشکیل لخته های خون می شود، ممکن است با علائم دیگری مانند اختلال بینایی همراه باشد. CVST یک بیماری تهدید کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بی توجهی به فرد مبتلا به این بیماری می تواند منجر به آسیب مغزی یا مرگ شود.

کم خونی یکی دیگر از عوارض جانبی واکسن کرونا است

یک زن 33 ساله پس از دریافت اولین واکسن کرونا علائم کم خونی شدید را تجربه کرد. او یک روز پس از دریافت واکسن خوب بود، اما ابتدا علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کرد. او ابتدا علائم خود را جدی نمی گرفت، اما پس از سه روز با ظاهر شدن سرگیجه، ضعف شدید و رنگ پریدگی مجبور شد به پزشک مراجعه کند. دکتر با آزمایش خون تشخیص داد که کم خونی شدید دارد.

کم خونی یکی دیگر از عوارض دریافت واکسن است. اگرچه گزارش ها نشان می دهد که کم خونی پس از واکسیناسیون کرونا بسیار نادر است، اما نباید این احتمال را نادیده گرفت. برای درک کامل اثرات بلندمدت واکسن‌های کرونا بر تعداد سلول‌های خونی و کم‌خونی به تحقیقات جامعی نیاز است. مطالعات نشان داده است که بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن کرونا، کاهش موقتی شدید گلبول‌های سفید خون را تجربه می‌کنند. مطالعه دیگری نشان داد که واکسن کرونا باعث کاهش قابل توجه و طولانی مدت گلبول های قرمز در برخی افراد می شود که بسیار خطرناک است.

تاثیر واکسن کرونا بر سیستم ایمنی بدن

سیستم پوششی مسئول محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی است. این سیستم در واقع از پوست، مو، ناخن و مخاط تشکیل شده است.

واکسن‌های کرونا حتی می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند. با این حال، این عوارض معمولا جزئی هستند. در موارد نادر، سیستم ایمنی بدن آسیب به سیستم پوشش داخلی را تشخیص می‌دهد که باعث ایجاد علائم گاهی شدید و مکرر مانند التهاب و تحریک پوست می‌شود.

سایر عوارض جانبی گزارش شده در نتیجه تزریق واکسن کرونا واکنش های موضعی مانند کهیر، پیدایش ضایعات پوستی و احساس سوزش در پاها است.

آنافیلاکسی

علاوه بر این موارد، گزارش‌های نادری از واکنش‌های آلرژیک جدی مانند «آنافیلاکسی» به واکسن‌های کرونا نیز وجود دارد. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که ممکن است پس از دریافت واکسن کرونا رخ دهد. این واکنش ها می توانند علائمی فراتر از اثرات پوستی مانند دشواری تنفس، تورم صورت و گلو و افت فشار خون ایجاد کنند. در این موارد فرد به کمک پزشک نیاز دارد. تشخیص و درمان چنین حساسیت هایی می تواند خطرات و عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و ایمنی فرد دریافت کننده واکسن را تضمین کند.

اگرچه آنافیلاکسی بسیار نادر است، اما امکان آن را نمی توان به طور کامل رد کرد. بر اساس گزارش‌ها، از هر 5 میلیون نفری که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، یک نفر بدون در نظر گرفتن نوع آن، از این واکنش آلرژیک رنج می‌برد.

واکنش التهابی در رگ های خونی پوست

“واسکولیت لکوسیتوکلاستیک” یا “واسکولیت لکوسیتوکلاستیک” یک واکنش التهابی است که در رگ های خونی پوست رخ می دهد. یکی سایر عوارض جانبی واکسن کرونا نیز گزارش شده است. علائم این واکنش التهابی ممکن است شامل عوارض پوستی، خارش، تب یا درد مفاصل باشد. یک زن 71 ساله پس از دریافت دومین نوبت واکسن کرونا دچار زخم های ملتهب روی پاهای خود شد. ضایعات پوستی به عنوان واکنش های واسکولیت لکوسیتوکلاستیک طبقه بندی شدند. او در عرض یک هفته با داروهای خوراکی که در خانه داده شد بهبود یافت.

رنگ پریده؛ یکی یکی دیگر از عوارض واکسن کرونا

«چیلبلین» که به «چیلبلین» می شناسیم، شبیه انجماد و یکی یکی دیگر از عوارض جانبی گزارش شده واکسن کرونا است. یک مرد 42 ساله پس از دریافت اولین دوز واکسن فایزر کرونا، علائم سرمازدگی از جمله کبودی، تورم، قرمزی و تورم در انگشتان دست و پا را نشان داد. خوشبختانه این عارضه شدید و حاد نیست و با مراجعه به پزشک و مصرف کوتاه مدت دارو قابل درمان است.

سندرم گیلن باره

سندرم “گیلن باره” که به اختصار “GBS” نیز نامیده می شود، یکی از عوارض جانبی گزارش شده واکسن کرونا است. GBS یک بیماری نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول های عصبی آسیب می رساند و باعث ضعف عضلانی و گاهی فلج می شود. GBS بیشتر در افراد 50 ساله و بالاتر دیده می شود.

بر اساس این تجزیه و تحلیل، احتمال ابتلا به سندرم GBS در 21 روز پس از دریافت واکسن جانسون و جانسون، تقریباً 20 برابر بیشتر از واکسن‌های فایزر و مدرنا است. پس از 42 روز، این میزان برای واکسن جانسون و جانسون تقریبا 11 برابر بیشتر از دو واکسن دیگر است. این مطالعه دولت ها را مجبور کرد استفاده از این واکسن را ممنوع کنند.

جوش پوسته پوسته؛ عوارض واکسن کرونا

راش پوسته پوسته یا “Pityriasis rosea” یکی دیگر از عوارض جانبی واکسن کرونا است. آکنه پوسته پوسته یک بیماری پوستی است که به صورت برجستگی های کوچک قرمز رنگ، معمولاً روی شکم یا بالای بازوهای بزرگسالان ظاهر می شود. این وضعیت است یکی یکی دیگر از عوارض شناخته شده واکسن کرونا است. یک مرد 64 ساله پس از دریافت دومین دوز واکسن فایزر دچار بثورات پوسته پوسته شد. البته علائم فرد پس از ده روز ظاهر شد و در این مدت فرد دریافت کننده واکسن متوجه هیچ عارضه ای نشد. با مراجعه به پزشک و مصرف دارو به مدت دو هفته، او در نهایت توانست از شر آکنه پوسته پوسته خلاص شود.

این نوع واکنش های پوستی به عنوان شایع ترین عوارض جانبی واکسن کرونا شناخته می شوند.

از دست دادن حافظه

با تحقیقات گسترده شناسایی شد یکی یکی از عوارض واکسن کرونا، اختلال شناختی و از دست دادن حافظه به ویژه در سالمندان است. این مرد 65 ساله شش روز پس از دریافت اولین دوز واکسن کرونا به نام “کوویشیلد” به شدت حافظه خود را از دست داد. او هیچ نشانه ای از عصبی بودن نشان نمی داد و فقط به صحبت کردن مسلط بود. نبود. از آنجایی که توموگرافی مغز هیچ خونریزی مغزی را نشان نداد، مشکلات شناختی او به یک عامل خارجی مانند واکسن نسبت داده شد.

این فرد در حال حاضر تحت نظر پزشک است و گزارش ها حاکی از بهبود حافظه وی است. برای درمان این افراد، پزشکان سعی می کنند سطح قند خون را در بدن فرد تنظیم کنند. زیرا تغییرات در گلوکز می تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

ترومبوسیتوپنی

از آنجایی که واکسن‌های کرونا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند تا بدن ویروس را بشناسد و با آن مبارزه کند، پلاکت‌های خون پس از دریافت واکسن رشد می‌کنند که لخته شدن خون را آسان‌تر می‌کند. در این حالت پلاکت های فعال شده به یکدیگر می چسبند و التهاب «ترومبوسیتوپنی» رخ می دهد. ترومبوسیتوپنی را می توان یک عارضه بالقوه واکسن کرونا در نظر گرفت. از آنجایی که این عارضه پس از استفاده از واکسن جانسون و جانسون بیشتر مشاهده می‌شود، دانشمندان مردم را به استفاده از واکسن‌های mRNA ویروس کرونا تشویق می‌کنند.

آخرین کلمه

اپیدمی کرونا و افزایش واکسیناسیون برای کنترل این بیماری منجر به افزایش تنوع واکنش ها به انواع واکسن ها شده است. این تحقیق نشان داد که 65 درصد افراد پس از دریافت واکسن کرونا، عوارض مختلفی را در سطوح مختلف تجربه کردند. تنها 5 درصد از این افراد نیاز به مراقبت های پزشکی دارند و می توان عوارض جانبی واکسن کرونا را برای آنها حاد دانست. با وجود این عوارض، واکسیناسیون هنوز موثرترین راه برای مبارزه با اثرات گسترده ویروس ها است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا