اخبار روز

رادیو برای فیلم کوتاه کاری نمی کند/ جشنواره با اهدای جوایز سلیقه می آفریند

محبوبه ابوالحسنی: تعداد جشنواره های فیلم بسیار زیاد است، این داستان در همه جای دنیا وجود دارد، اما در ایران بیشتر به چشم می خورد و یکی از دلایل آن این است که هر جشنواره ای در مطالعه محتوای خاصی تخصص دارد، مثلا این بین المللی. جشنواره فیلم کودک که یکی از جشنواره هایی است که با قدمت سینمای ایران، سال هاست به بررسی و داوری آثار ساخته شده برای کودکان یا درباره کودکان می پردازد یا جشنواره مستند سینمای واقعی که مستند بین المللی را داوری می کند، تهران. بین المللی استثنا از این قاعده جشنواره فیلم کوتاه است که به بررسی آثار تولید شده در حوزه فیلم کوتاه می پردازد.

در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 98 اثر در بخش ملی و 64 اثر در بخش بین المللی به نمایش درآمدند. در این میان این سوال مطرح است که آثار ایرانی با توجه به جشنواره ای که برگزار شده در چه سطحی است و آیا در ارتقای کیفی آثار سینمایی در این تعداد جشنواره موثر است یا خیر؟ برای دریافت پاسخ هر دوی این سؤالات، به یک متخصص در این زمینه مراجعه کردیم

میشم مرادی و فرزاد رنجبر هر دو کارگردانانی هستند که آثارشان در جشنواره فیلم کوتاه به نمایش درآمد و ساسان عادلی، رئیس انجمن سینمای جوان در لاهیجان نیز در کنار آنها حضور داشت.

فیلم کوتاه ایرانی کجاست؟

در رویدادهای فرهنگی و هنری که عنوان بین المللی را یدک می کشند، کمیت آثار مهم نیست، بلکه کیفیت آثار مهم است. همچنین می خواستیم بدانیم کیفیت فیلم های کوتاه در ایران در چه سطحی است.

میشم مرادی کارگردان فیلم کوتاه «لری» این را می گوید.: «بیشتر فیلمسازان کوتاه در ایران افرادی با استعداد، جوان، خلاق، شجاع و توانا هستند. اما متاسفانه جای مناسبی به فیلم کوتاه اختصاص داده نشد. باید مسئولین این حوزه سرمایه گذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و پخش فیلم کوتاه باشند که به فکر راه حل باشند. مثلا رادیو برای فیلم های کوتاه هیچ کاری نمی کند. فقط گاهی یک کانال هفته ای یک بار فیلمی را با نقد نمایش می دهد بدون اینکه اقدام دیگری انجام شود. حتی اگر جشنواره فقط برای یک سال چند هزار فیلم بفرستد و فقط یک فیلم در هفته نمایش دهد، بدون بودجه و سازمان معنایی ندارد. فکر می کنم فیلم کوتاه برای ایران مثل کشتی است. فیلمسازان کوتاه همیشه در سطح بین المللی خوش درخشیده اند و پرچم ایران را به اهتزاز درآورده اند و همیشه کمترین امکانات را به آنها داده اند که مشابه کشتی ایران است. همه آنها سخت کار می کنند و بدون نتیجه به خود می بالند. حتی حقوق اولیه خود را هم نمی گیرند. این انتقادی است که همه فیلمسازان کوتاه دارند. به نظر من باید ساماندهی انجام شود و بودجه تعیین شود غیر از اینکه چند فیلم تولید شود. ضمناً در صورتی که سرمایه گذاری بر اساس بررسی سوابق و رزومه انجام شود، میزان و شکل توزیع سرمایه مناسب است. البته با تمام این اوصاف به ساخت فیلم و شرکت در جشنواره ادامه می دهیم به این امید که در آینده اتفاقات بهتری بیفتد.»

فرزاد رنجبر، کارگردان فیلم کوتاه آپولو نیز ارزش فیلم کوتاه را بالا می داند و از این داستان می گوید.: «فیلم‌های کوتاه در ایران جایگاه خوبی دارند. هرکس در ایران فیلم کوتاه بسازد در یک مسابقه خوب شرکت می کند. ما فیلمسازان با استعداد زیادی در بخش فیلم کوتاه داریم که با کارهای باکیفیت به جشنواره کمک می کنند و این رقابت را بسیار سخت می کند. در سال‌های اخیر، فیلم‌های کوتاه باکیفیت، سینمای ایران را بسیار غنی کرده است.»

ساسان عادلی، مدیر انجمن سینماگران جوان لاهیجان نیز توضیح می دهد: فیلم کوتاه ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از کیفیت فنی خوبی برخوردار است. سطحی از حرفه ای بودن و حمایت در فضای فیلم کوتاه وجود دارد که به نظر من فوق العاده است. اما وقتی صحبت از کیفیت و داستان به میان می‌آید، فیلم‌های کوتاه ایرانی هنوز جایگاه خود را به خوبی تثبیت نکرده‌اند. فیلمسازان معمولا منتظر می مانند تا بر اساس امواج ایجاد شده فیلم بسازند تا جوایز بیشتری کسب کنند. آن‌ها می‌خواهند فیلم‌هایشان بهتر باشد و بیشتر دیده شوند، بنابراین به روشی مشابه با فیلم‌های موفق سال‌های قبل کار می‌کنند، در حالی که فیلمسازان معمولاً به فیلم‌هایی که آنها را بهتر می‌کنند اهمیتی نمی‌دهند. البته امسال فضاهای متفاوتی در جشنواره وجود داشت که در سال های گذشته کمتر بود اما فارغ از کیفیت فیلم ها.

بهبود کیفیت سینما به چه چیزی بستگی دارد؟

برمی‌گردیم به همان بحث اولیه، فقط تعداد جشنواره‌ها مهم نیست، مهم این است که جشنواره‌ها در ارتقای کیفی آثار سینمایی چه جایگاهی دارند و میشم مرادی می‌گوید: «با وجود مشکلات معتقدم». است، اما راه دیگری وجود دارد. وقتی فیلم های ما اکران می شود و مردم، هیئت داوران و منتقدان آن ها را با این استقبال می بینند، چاره ای جز حضور در چنین جشنواره هایی نداریم. با شرکت در جشنواره می خواستیم بدانیم که چقدر محبوبیت دارد و سپس در جشنواره های بین المللی دیگر شرکت کنیم. به نظر من جشنواره بسیار چشمگیر است. جشنواره هم نوعی بازاریابی است و من با روند آن موافقم، هرچند همیشه انتقاداتی وجود دارد. ما به امید پیروزی نیامده‌ایم و اینکه فیلم در حال اکران است برای ما خیلی خوب و مفید است.»

فرزاد رنجبر همچنین توضیح می دهد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز نقش مهمی در تربیت فیلمسازان دارد. اینکه جشنواره ای را می توان سال ها با کیفیت بالا برگزار کرد و هر سال بهتر از سال گذشته باشد، انگیزه بزرگی برای فیلمسازان است. این حس بسیار خوبی به عوامل می دهد که مخاطبان زیادی فیلم ها را در اکران هایی با کیفیت بالا ببینند.»

ساسان عادلی درباره جشنواره و جایگاه آن نیز می گوید: «از آنجایی که جشنواره با اهدای جوایز باعث ایجاد سلیقه می شود، کیفیت آثار را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.» کیفیت از دو منظر بررسی می شود. کیفیت فنی، توجه فنی به مواردی مانند صدا، رنگ و نور و همچنین فیلمبرداری خوب. وقتی فیلمسازان ببینند فیلم هایی که در این زمینه ها عملکرد بسیار خوبی داشته اند اما از نظر فیلمنامه و طرز فکر عادی هستند، البته روی مسائل فنی تمرکز می کنند، اما اگر فیلم ها از نظر تکنیکی خیلی غیرعادی نباشند و فقط این ویژگی ها را داشته باشند. استانداردها اگرچه ایده‌های خلاقانه و داستان‌سرایی خوب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، فیلمسازان از این منظر به کیفیت توجه بیشتری می‌کنند. به نظر من جشنواره تاثیرگذاری مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران، فرقی نمی‌کند که چه مسیری را در فرآیند ارزیابی انتخاب کند، روی تولیدات سال‌های بعد تاثیرگذار خواهد بود. این جشنواره مهمترین و تنها جشنواره تعیین کننده ایران در زمینه فیلم کوتاه است. اگر الان می بینید که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم هایی با تولیدات پرهزینه و از نظر فنی با استانداردهای بالا وجود دارد، اما دلیلش این است که از نظر ایده کیفیت چندانی ندارند. جشنواره در سال‌های اخیر بیشتر به فیلم‌هایی با کیفیت فنی بالاتر پرداخته و جوایز زیادی را به این فیلم‌ها اهدا کرده و در این راستا سر و صدا ایجاد کرده است. با این حال، اگر او روی تفکر در فیلم ها تمرکز کند، بار ذهنی فیلمسازان کاهش می یابد و به جای اینکه به این فکر کنند که روی کدام فیلمنامه کار کنند، بیشتر به این فکر می کنند که چگونه بودجه خود را تامین کنند. با اینکه امسال فقط چند فیلم دیده ام، اما فکر می کنم از نظر تولید تعادل برقرار است و هم آثار بسیار گران قیمت و هم ارزان دیده ام، اما باید منتظر ماند و دید که نتیجه چه می شود.

۲۴۵۲۴۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا