نشست رسانه ای نمایش «دایره گچی قفقازی» با حضور کارگردان و بازیگران این نمایش برگزار و از پوستر اثر نیز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مشاور رسانه ای نمایش، نشست رسانه ای نمایش «دایره گچی قفقازی» که قرار است به زودی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود، با حضور امیر دژاکام کارگردان نمایش برگزار شد. نمایش، رابعه اسکویی، امیر کربلایی زاده، سیاوش خیرابی، النا امیدی. ، نگار بابایی و دیگر عوامل این نمایش در موسسه فرهنگی هنری ماهان برگزار شد.

مصائب «احمد شمس» و چند داستان دیگر

در ابتدای این نشست امیر دژاکام درباره دلایل غیبت چند ساله خود از فضای رسمی تئاتر گفت: بخش مهمی از زندگی من تئاتر، تمرین و تولید تئاتر است. همین که داشتم این راه و جاده را می پیمودم، بعد از تجربه موفق «ایوب خان» که در ایام کرونا با حضور شاگردان و شاگردانم اجرا شد و در تالار چهارسو روی صحنه رفت و در جشنواره تئاتر فجر نیز با موفقیت ظاهر شد. جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، نمایش «احمد شمس را انتخاب کردیم» برای اجرا.

وی ادامه داد: نزدیک به 4 ماه و نیم «احمد شمس» (که داستان یک استاد کارگردانی و دکترای ادبیات نمایشی بود که قصد ساخت فیلم را داشت، اما بنا به دلایلی تحقیر و مجبور شدند. انجام کارهای سطح پایین و غیرقانونی)، تمرین کردیم، اما نمایش «احمد شمس» رد شد و اجرای ما در تئاترشهر به تعویق افتاد. شورای نظارت گفت که این نمایش تصویب شده است اما تئاترشهر اعلام کرده است که تصویب نشده است. در این بین درخواست نماینده ای از شورای نظارت داشتم که هیچ وقت به من ارائه نشد.

دژاکام با اشاره به دیگر تلاش های خود برای اجرای تئاتر افزود: پس از ناامیدی از اجرای این نمایش، نمایشنامه «من و گربه پری» را برای اجرا ارائه دادم که این نمایش نیز با اکثریت آرا در شورا رد شد و در نهایت با رد شدن از اجرای این نمایش مواجه شدم. جالب است که خانم شهره سلطانی اخیراً برنامه را اجرا کردند و مشکلی نداشت. بعد از آن بود که نمایش «آنا» را در جشنواره تونس اجرا کردم که به عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب شد، اما وقتی به ایران برگشتیم به دلایلی چون نبود به دلیل درگیر شدن الناز ملک بازیگر موفق به اجرای تئاتر نشدیم. این را هم بگویم که بالاخره «احمد شمس» اجازه اجرا پیدا کرد، اما زمانی بود که دیگر دل و جان برای اجرای آن کار نداشتم و تصمیم گرفتم «دایره گچی قفقازی» را برای اجرا آماده کنم.

وی درباره روند شکل گیری این اجرا توضیح داد: طبق روالی که با بچه های موسسه ماهان دارم، آنها و همچنین شاگردانم در بیشتر کارهایم حضور دارند؛ این کار را انجام می دهم. این روال از نمایش های اولیه ای که من روی صحنه بردم تا این نمایش «دایره گچی قفقازی» که به همت این بچه ها ساخته شد ادامه داشت. انشاالله این نمایش قرار است از ساعت 8 شروع شود آبان او ساعت 19 اجرای خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز می کند.

اجرای «دایره گچی قفقازی» به سبک ایرانی-مدرن

دژاکام درباره رویکرد خود به متن برتولد برشت اظهار کرد: متن «دایره گچی قفقازی» اثری جهانی است و همه آن را می شناسند، اما در این اجرا سعی کردم متن را چه از نظر فلسفی و چه از نظر فنی ایرانی-مدرن کنم. می خواهم این اتفاق بیفتد، و از نقطه نظر زیبایی شناختی، من با چند رسانه ای هماهنگ هستم. یک دوربین زنده در نمایش وجود دارد و شاهد پخش ویدیو آرت و ویدیوهای از پیش ضبط شده در اجرا هستیم.

وی ادامه داد: صحنه خالی است و بسته به جایگاه بازیگر معنادار می شود. بازیگران همگی حماسی و جدا از نقش خود هستند. در واقع شخصیت را نقد می کنند و کاریکاتور نقش را روی صحنه ارائه می دهند. همانطور که در دنیای مدرن گریه و خنده به هم گره خورده است و این اثر را به صورت یک کمدی تراژیک روی صحنه خواهم برد. بازیگران صیقلی و سبک بازی می کنند و ما بازی رئالیستی نداریم. در کارگردانی خصلت ها و ویژگی هایی که در کارهای گذشته ام داشته ام را به روز کرده ام. نمایش از ریتم و سرعت بالایی برخوردار است و امیدوارم مخاطب آن را دوست داشته باشد. در واقع به متن برشت معاصر نگاه کردم و سعی کردم مخاطب خود را در این نمایش ببیند و با آن جلو برود.

من افتخار می کنم که بازیگرانی را به کشور معرفی می کنم

این کارگردان و مدرس تئاتر درباره انتخاب بازیگران این نمایش نیز توضیح داد: تمرینات نمایش را با شاگردانم شروع کردم و از همکاران حرفه ای ام از جمله امیر کربلایی زاده که سال هاست با او کار می کنیم نیز دعوت کردم. سال هاست بازیگرانی چون آرمین خزائلی، علی برجی، حمید فلاحی و سایر عزیزان در کنارم بودند و همکاری های زیادی داشتیم. علاوه بر آنها در این نمایش از بازیگران دیگری مانند رابعه اسکویی و سیاوش خیرابی دعوت کردم. کمتر کسی است که رابعه اسکویی را نشناسد. او سال ها در تئاتر و سینما زحمت کشیده و حق معلمی تئاتر را دارد. ایشان با حضورش سینما را غنا بخشیده وگرنه تئاتر خانه اوست و حضورش در تئاتر همیشه مایه رونق بوده است. ما 16-17 سال پیش در سریال ترانه مادری با سیاوش خیرابی همکاری داشتیم و از آن زمان می خواستیم با هم تئاتر انجام دهیم و این بار ممکن شد. بیشتر بازیگران این نمایش همکلاسی و شاگرد من بودند و خوشحالم که بازیگرانی را به کشور معرفی می کنم و به این موضوع افتخار می کنم.

در ادامه این نشست رسانه ای رابعه اسکویی درباره تجربه همکاری با امیر دژاکام گفت: من و آقای دژاکام سال هاست همدیگر را می شناسیم اما تا به حال با هم کار نکرده بودیم. وقتی با من تماس گرفتند خوشحال شدم و استقبال کردم. بچه های سریال بسیار با استعداد هستند و نمایش را درک می کنند که برای من از هر چیز دیگری مهم تر است. وقتی با جوان هایی هستم که تازه وارد تئاتر شده اند، می بینم که چقدر نقش را درک می کنند و چقدر زیبا کار می کنند. البته تجربه و راهنمایی آقای دژاکام خیلی مهمه ولی صد در صد تفکر و استعداد و هنر خودشونه و این دو با هم قاطی میشن و به این شخصیت های زیبا تبدیل میشن.

این بازیگر ادامه داد: معمولا بازیگران جوانی که از تئاتر به سینما و تلویزیون می آیند درک و نگاه خاصی دارند که به آنها کمک زیادی می کند تا اهداف خود را برای معروف شدن و انجام بازیگری خوب پیش ببرند. حدود 60 نفر در این نمایش ایفای نقش می کنند و من واقعا خوشحالم که با آنها کار می کنم و از آنها یاد می گیرم. من هم بعد از سال ها آشنایی که به 30 سال می رسد از همکاری با آقای دژاکام بسیار خوشحالم.

هر وقت حالم خوب نیست، تئاتر کار می کنم و جوان می شوم

اسکویی درباره نقشی که در این نمایش بازی می کند گفت: در جوانی با آقای تساریگانیان «دایره گچی قفقازی» را کار کرده بودم، اما بازی آقای دژاکام مدلی جدید و تازه است که برای من بسیار هیجان انگیز است. این روش اجرا ما را باز می گذارد. من نقش یک زن حاکم را بازی می کنم. نقشی که فضای کار دارد و شخصیت او را دوست دارم. من تازه وارد گروه شدم و هنوز به نقشم نرسیده ام. من معتقدم در نمایش همه بازیگران باید در یک سطح باشند و وقتی همه خوب هستند نمایش خوب است پس باید خودم را به بچه ها نشان دهم. تئاتر نبض زندگی همه بازیگران است و هر وقت حالم خوب نیست تئاتر کار می کنم و دوباره جوان می شوم.

سیاوش خیرابی همچنین با اشاره به اینکه برای اولین بار در سریال ترانه مادری با دژاکام همکاری کرده است، گفت: از آن زمان آقای سهیلی زاده اصرار داشتند که برای تقویت بیانم به سراغ آقای دژاکم بروم و خوشبختانه این فرصت را به دست آوردم. تا بعد از سالها با او کار کنم. . اما موضوعی که می خواهم به آن اشاره کنم این است که من هم مانند بسیاری از حاضران در این سالن به کلاس های بازیگری رفته ام اما در آن زمان بهایی که امروز به بچه ها داده می شود به ما داده نمی شد.

وی ادامه داد: شاید سه سال از دوره آموزشی بازیگری ام را گذراندم اما به هیچ پروژه ای معرفی نشدم و برای بازدید از شرکتی رفتم. بنابراین، به نظر من، قدردانی از چنین کلاس هایی که باعث می شود بچه ها در یک کار شرکت کنند و تجربیات زیادی کسب کنند، بسیار مهم است. اتفاقی که در عصر ما رخ نمی دهد. برای من بسیار جالب است که ببینم همه هنرجویان نقش های زنده و خوبی را بازی می کنند.

دژاکام در این زمینه یادآور شد: در حال حاضر تولید تئاتر در کشور ما به این صورت است که یک سرمایه گذار برای 15 تا 20 روز می آید و تعدادی از بازیگرانی را که بین 2 فیلمشان وقت آزاد دارند انتخاب می کند و با آنها کار می کند. تئاتر موسسه ماهان خوشحال است که بگوید یک جریان تئاتر است نه یک تجارت تئاتر.

بازیگرانی که برنده نقش خود شدند

این کارگردان تئاتر با اشاره به درخواست های غیرکارشناسی و اصولی برخی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان تئاتر از مدیران و عدم دریافت کمک دولتی برای این نمایش، یادآور شد: واقعیت این است که بچه های گروه به جز رابعه. اسکویی، امیر کربلایی زاده و سیاوش خیرابی که نقش هایشان از قبل شناخته شده بود، نقش های این نمایش را از من گرفتند، یعنی نقش هیچ کدام به طور قطعی مشخص نشده بود و در مراحل آموزشی، هر کدام تلاش کردند و به سهم خود رسیدند. نقش های خود

دژاکام ادامه داد: احساس می کنم باغبانی هستم که وسط دسته گل راه می رود و این گل ها روز به روز شکوفا می شوند. من معتقدم «دایره گچی قفقازی» در این بازار رنگارنگ و حیله گر که حرف اول را می زنند، «دایره گچی قفقازی» به اثری ماندگار و خاطره انگیز تبدیل می شود و بازی برخی از بچه های ما بهتر از بازی بازیگران معروف است، این را با قدرت می گویم.

در بخشی دیگر از این دیدار النا امیدی به تجربه همکاری با امیر دژاکام پرداخت و گفت: اردیبهشت ماه زمانی که استاد دژاکام تصمیم گرفتند این نمایش را روی صحنه ببرند، من و بقیه بچه ها می دانستیم که این نمایش دو نقش مهم دارد و از آنجایی که قرار بود این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برود، قطعا نیاز به بازیگر چهره دارد. استاد به من گفت تا روزی که بازیگر اصلی بیاید ذخیره ای برای این نقش هستی، اما من خیلی دوست داشتم بتوانم این نقش را بگیرم. همین یک هفته پیش بود که آقای دژاکام در جمع اعلام کردند نقش «گروشه» را بازی خواهم کرد. امیدوارم با تمام انرژی که برای این نقش گذاشتم بتوانم این لطف را جبران کنم.

نگار بابایی بازیگر نقش راوی این نمایش درباره حضور خود در این نمایش گفت: در این کار نوعی همدلی بین بچه های گروه وجود دارد که بسیار ارزشمند است و هیچکس دندان تیز نمی کند. برای نقش دیگری، به اصطلاح، و هرکسی به دیگری کمک می کند تا نقش خود را به بهترین نحو انجام دهد.

من بهلول “دایره گچی قفقازی” هستم.

امیر کربلایی زاده همچنین با اشاره به اینکه در سال 1362 با امیر دژاکام آشنا شد و برای اولین بار با نمایش «رویاهای خلیج فارس» با او همکاری کرد، گفت: مثل بقیه بچه های گروه کم کم وارد کارها شدم. آقای دژاکام تا زمانی که بتوانم یک بازیگر ثابت کارهایشان باشم. من در این نمایش نقش ازدک را بازی می کنم که فکر می کنم یکی از شاه تابلوهای “دایره گچی قفقازی” است. این نقش لایه به لایه است و فراز و نشیب های زیادی دارد. در واقع او ستاره نمایش است و در حال حاضر مشغول کار روی نقش هستم تا بتوانم به نتیجه مطلوب آقای دژاکام برسم.

در پایان این نشست با حضور امیر دژاکام و عوامل نمایش از پوستر «دایره گچی قفقازی» طراحی شده توسط امیر رجبی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما