دانستنی ها

رابطه مصرف زغال اخته با بهبود بیماری های مغزی و عصبی

محققان بر این باورند که زغال اخته ممکن است نقش مهمی در مبارزه با بیماری های مغزی و عصبی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، کرن بری ارتباطات بین سلولی، مسیرهای سیگنالینگ، شکل پذیری سیناپسی و ارتباط آن با بهبود عملکرد حرکتی و شناختی را بهبود می بخشد.

زغال اخته خانواده ای از گیاهان با دو برگ و گل های تیره است که حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و رسوراترول است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، اثر محافظتی در برابر بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی دارد. . امکانات.

پلی فنول کرن بری دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. خواص محافظت کننده عصبی مستند پلی فنول های بلوبری نه تنها از طریق مکانیسم های آنتی اکسیدانی عمل می کند، بلکه بر سطوح مختلف تنظیم هموستاز سلولی، از جمله بیان ژن، نیز تأثیر می گذارد. کرن بری ارتباطات بین سلولی، مسیرهای سیگنالینگ، شکل پذیری سیناپسی و رابطه آن با بهبود عملکرد حرکتی و شناختی را بهبود می بخشد. همه این اثرات می تواند منجر به اثرات ضد پیری، ضد التهابی و ضد تحریک شود.

عصاره زغال اخته در طیف وسیعی از دوزها موثر است و ممکن است بسته به پلی فنول های مختلف درگیر و خواص دارویی فردی آنها در قسمت های مختلف مغز متفاوت عمل کند. کاربردهای بالینی احتمالی ممکن است در زمینه اختلالات عصبی باشد که در آن استرس اکسیداتیو، التهاب و تخریب عصبی مرتبط است، مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری های ایسکمیک، عفونی و التهابی.

آنتوسیانین های موجود در زغال اخته ممکن است دفع گلوکز را از طریق مکانیسم های مختلفی افزایش دهند. این عامل همچنین ممکن است به بهبود عملکرد عصبی-شناختی کمک کند. انتظار می رود بهبود دفع گلوکز و اصلاح هیپرانسولینمی با کاهش التهاب و پاکسازی آمیلوئید مرکزی بتا و همچنین افزایش سیگنال دهی در مراکز حافظه همراه باشد.

مطالعات پیش بالینی نشان داده است که مکمل زغال اخته ممکن است عملکرد شناختی و عملکرد عصبی را در حیوانات مسن بهبود بخشد. آزمایش‌های اولیه انسانی بهبود شناختی را در افراد مسن نشان می‌دهد. با این حال، هیچ شواهد مستقیمی از افزایش عملکرد مغز نشان داده نشده است. یک مطالعه اختلال شناختی خفیف را بررسی کرد، نوعی از دست دادن حافظه که می تواند به بیماری آلزایمر پیشرفت کند.

عملکردهای شناختی و عملکرد مغز در افرادی که پودر زغال اخته مصرف کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، بهبود یافت. گروهی که زغال اخته مصرف کردند حافظه و دسترسی به کلمات و مفاهیم را بهبود بخشیدند. این تیم همچنین اسکن مغزی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی انجام دادند که نشان دهنده افزایش فعالیت مغز در افرادی که پودر کرن بری مصرف می کردند، بود.

به گزارش دفتر توسعه تغذیه وزارت بهداشت، در مطالعاتی که با هدف ارزیابی اثر عصاره زغال اخته بر رفتارهای شبه افسردگی و تغییرات عصبی شیمیایی ناشی از لیپوپلی ساکارید (LPS) انجام شد، مشاهده شد که عصاره زغال اخته دارای اثرات ضد افسردگی بر روی مغز است. از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و سطح TNF-α ناشی از LPS را تعدیل می کند.

آسیب تروماتیک مغزی (TBI) عملکرد عصبی ضروری برای انعطاف پذیری سیناپسی هیپوکامپ و عملکرد شناختی را به خطر می اندازد. مکمل کرن بری اثر مفیدی در کاهش جنبه های حاد TBI دارد. علیرغم مصرف زیاد زغال اخته، اطلاعات در مورد اثرات آن بر انعطاف پذیری و عملکرد مغز در شرایط ضربه مغزی محدود است.

اگرچه مطالعات انسانی در مورد اثرات زغال اخته بر بیماری های عصبی محدود است، اما اکنون محققان بر این باورند که زغال اخته ممکن است نقش مهمی در مبارزه با بیماری های عصبی داشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا