سبک زندگی

رابطه عجیب صورت کوری با سریال!

غزل زیاری: شبکه پیچیده ای از مسئولیت در اعماق ذهن انسان. یکی این یکی از مهمترین توانایی های ما است: توانایی تشخیص چهره.

تیمی از روانشناسان از دانشگاه یورک در حال انجام یک مطالعه جدید برای درک بهتر نحوه پردازش و تشخیص چهره توسط مغز هستند و در این مطالعه از سریال تلویزیونی Game of Thrones برای حل این معمای جذاب استفاده می کنند.

کایرا نواد، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترا گفت: «ما تصمیم گرفتیم قسمت‌هایی از سریال بازی تاج و تخت را به شرکت‌کنندگان نشان دهیم. چون این سریال به لطف شخصیت های قوی و عمیقش توجه مردم دنیا را به خود جلب کرد.»

تعاملات اجتماعی موفق با توانایی ما در تشخیص چهره ها مرتبط است و مبارزه با این توانایی ها می تواند منجر به انزوا، اضطراب و ناراحتی عاطفی شود.

فعالیت بالای مغز

در طول این مطالعه، 70 شرکت کننده وجود داشت که نیمی از آنها سریال Game of Thrones را تماشا کرده بودند و نیمی دیگر تماشا نکرده بودند.

محققان در حین تماشای سریال از مغز داوطلبان اسکن MRI گرفتند. نواد توضیح می دهد: بسیاری از مطالعات قبلی در مورد مکانیسم های مربوط به تشخیص چهره در مغز در یک محیط آزمایشگاهی با استفاده از تصاویر دو بعدی ایستا از چهره ها انجام شد؛ اما هدف ما ایجاد قالب مطالعه ای است که بیشتر شبیه به زندگی واقعی باشد. برای نمایش صحنه های پیچیده با بیش از یک نفر ما از ویدئو استفاده می کنیم

اسکن‌های ام‌آر‌آی نشان داد که وقتی شخصیت‌های اصلی سریال نشان داده می‌شوند، مناطقی از مغز که در شناسایی شخصیت‌های غیربصری نقش دارند، در بینندگانی که با شخصیت‌ها آشنا هستند، فعالیت بیشتری نشان می‌دهد.

طرفداران بازی تاج و تخت همچنین ارتباطات مغزی بهتری برای اطلاعات بصری و غیر بصری در مورد شخصیت ها دارند. افرادی که این سریال را ندیدند این گرایش را نداشتند.

آتاکسی صورت چیست؟

آفازی صورت، کوری صورت یا تشخیص چهره (prosopagnosia) نوعی اختلال عصبی است که به معنای ناتوانی در تشخیص واقعی چهره است و در موارد بسیار شدید ممکن است فرد نتواند چهره خود را تشخیص دهد.

در ادامه این پژوهش، محققان به سراغ افراد مبتلا به اختلالات ادراک چهره رفتند. آنها داوطلبان آسیب دیده را مانند تحقیقات قبلی به دو گروه تقسیم کردند. نیمی از آنها سریال Game of Thrones را تماشا کرده بودند و نیمی دیگر تماشا نکرده بودند. بر اساس گزارش های منتشر شده، این عارضه تقریباً از هر 50 نفر 1 نفر را مبتلا می کند.

برخلاف شرکت‌کنندگان قبلی، شرکت‌کنندگانی که در این دوره از مطالعه از آفازی صورت رنج می‌بردند، هیچ نشانه‌ای از افزایش فعالیت مغز مربوط به آشنایی با شخصیت‌ها را نشان ندادند و ارتباطات مغزی مرتبط با اطلاعات بصری و غیربصری نیز مورد بررسی قرار گرفت. آنها نیز ضعیف تر هستند

رابطه عجیب صورت کوری با سریال!

تیم اندروز، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح داد: «در حالی که اعتقاد بر این است که ما چهره‌ها را با یادگیری ویژگی‌های بصری آن‌ها (مانند ویژگی‌ها، پیکربندی و بافت آن‌ها) می‌شناسیم، این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط بین چهره‌ها و دانش ما از فرد وجود دارد. بر اساس ویژگی های شخصیتی، زبان بدن، تجربیات شخصی ما و احساسات ما در مورد آنها است.”

نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که آفازی صورت با کاهش اتصالات عصبی همراه است. این مشکل مانع از توانایی افراد در ارتباط دادن ویژگی های صورت با اطلاعات موجود در مورد آن شخص می شود که نقش مهمی در تشخیص چهره دارد.

در این زمینه، درک نحوه تجزیه و تحلیل چهره ها توسط مغز به منظور یافتن راه حل های درمانی موثر برای بیماران مبتلا به زوال عقل ادراکی صورت، حیاتی است. اعضای این تیم تحقیقاتی قصد دارند مطالعات بیشتری را برای بررسی مکانیسم‌های عصبی زیربنایی تشخیص چهره و شناسایی عواملی که باعث اختلال در این توانایی می‌شوند، انجام دهند.

منبع: مهندسی جالب

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا