اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند

محسن زنگنه در مخالفت با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

 

به گزارش خبرانلاین، محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما در برابر خداوند و ملت ایران مسئول هستیم و باید به آنچه گفته‌ایم، عمل کنیم و به رهبر انقلاب قول داده‌ایم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که همه مجیزگوی دولت باشیم و خطایی که در چهار سال پیش انجام داده‌ایم تکرار کنیم و اگر تجربه ضروری است چرا ۴ سال قبل چیزی نگفتند.

 

وی با طرح این موضوع که ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم، افزود: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت ماه با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد.

 

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

 

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، بیان کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر.

 

همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.یادمان نرفته که این پول رفت در بازار ملک و طلا . یادمان نرفته که در سال ۱۳۹۷بانک‌ها طلا خریدند. 

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا