اخبار روز

ذخیره پنج ماهه آمار بانک مرکزی و تورم 63 درصدی/دولت پزشکیان در هجوم بدهی های نجومی!

آخرین بار بانک مرکزی انتشار جزییات آمارهای اقتصادی در بخش‌هایی مانند ارز و بانک را در دستور کار قرار داد. بهمن پارسال بود و اکنون بیش از پنج ماه است که آمار مذکور در سایت بانک مرکزی به روز نشده است.

به گزارش تابناک، در پایان نگاهی به خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی دارد. بهمن ماه 1402 رقم قابل توجهی از بدهی دولت و بانک ها به بانک مرکزی را نشان می دهد، ارقام و ارقامی که معلوم نیست امروز در چه شرایط بحرانی هستیم.

به عبارت دیگر تا پایان بهمن در ماه گذشته بدهی دولت سیزدهم به بانک مرکزی به بیش از 302 میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 65 درصد افزایش داشت.

این امر به این دلیل است که در پایان شهریور 1400 که دولت سیزدهم با تشکیل کابینه رسماً کار خود را آغاز کرد، بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 159 میلیارد تومان بود، یعنی از آغاز دولت در … کار مهر 1400 به قبل اسفند در سال 1402 میزان بدهی ایجاد شده توسط دولت وقت به بانک مرکزی حدود 143 میلیارد تومان بود.

از طرفی تا آخرش بهمن در سال 1402 بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز بیش از 682 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با این رقم بسیار زیاد است. بهمن 1401، بیش از 98 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که باید توجه داشت که با شروع رسمی کار دولت سیزدهم در مهر ماه 1400، میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی به حدود 127 هزار میلیارد تومان رسیده بود که نشان دهنده افزایش چشمگیر از 555 هزار میلیارد تومان به بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. بانک مرکزی بانک مرکزی در دوره فعالیت دولت سیزدهم تا پایان بهمن ماه سال قبل است.

بدهی فوق العاده 14 میلیارد دلاری بهمن 1402

ارقام ذکر شده از یک سو نشان دهنده افزایش 90 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی است.مهر 1400 تن بهمن 1402) و رشد حیرت‌انگیز بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به میزان 437 درصد در مدت مذکور و از طرفی کل بدهی ایجاد شده توسط دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی را بالغ بر 698 درصد نشان می‌دهد. تومان در طول فعالیت دولت مهر 1400 تا پایان بهمن سال 1402 است، رقمی که اگر با نرخ دلار امروز در مرکز مبادلات ارزی در نظر بگیریم، بیش از 14 میلیارد دلار برآورد می شود.

حبس عمار در میرداماد; آقا فرزین میدونی؟

ارقام کلان و پر معنا که پنج ماه است توسط بانک مرکزی به روز نشده است تا حداقل افکار عمومی و کارشناسان بدانند بدهی دولت چهاردهم به بانک مرکزی چقدر است.

احسان خاندوزی در آخرین روزهای حضورش در ساختمان وزارت اقتصاد ترجیح داد در این باره سکوت کند و تنها در مورد مبلغ موجود در خزانه به دولت واگذار شود. پزشکیان نامه بنویسند رقمی که البته با حواشی همراه است و عده ای گلایه و انتقاد می کنند که در ابتدای کار برای دخل و خرج دولت کافی نیست. اما وزیر اقتصاد از بی عدالتی گلایه می کند و می گوید: موجودی خزانه دولت هر چقدر هم که بالا باشد پایین نیست؟

آیا بانک مرکزی نرخ تورم 1402 را کتمان کرد؟

ادعای تابناک: پنج ماه حبس بر اساس آمار بانک مرکزی و تورم 63 درصدی/دولتی پزشکیان در هجوم بدهی های نجومی!

شفافیت در انتشار آمار قطعا بهتر از مخفی کردن و محدود کردن آمار است و همچنین برای تصمیم گیری درست و برنامه ریزی های بزرگ مفیدتر است. به این ترتیب توصیه می شود خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم آمار مذکور را در روزهای قبل از تشکیل کابینه و تیم اقتصادی اعلام کنند. دولت چهاردهم

اقدامی که البته باید با انتشار آمار تورم سال گذشته توسط بانک مرکزی همراه باشد تا پس از ماه ها کشمکش بر سر آمار تورم 1402، بالاخره مردم از خارج از حوزه بانک مرکزی بدانند که تورم رسمی پارسال چقدر بوده است. چشم انداز، زیرا در ماه های اخیر فرض بر این بود که نظرات مختلفی در این مورد وجود داشته است. برخی رسانه ها از تورم 80 ساله خبر دادند و همتی، رئیس سابق بانک مرکزی نیز از تورم 63 درصدی صحبت کرد. فروردین او در سال 1402 نوشت.

ادعای تابناک: پنج ماه حبس بر اساس آمار بانک مرکزی و تورم 63 درصدی/دولتی پزشکیان در هجوم بدهی های نجومی!
ادعای تابناک: پنج ماه حبس بر اساس آمار بانک مرکزی و تورم 63 درصدی/دولتی پزشکیان در هجوم بدهی های نجومی!

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا