اخبار روز

دیوان عدالت اداری کنترل قیمت بلیت هواپیما را از وزارت راه و شهرسازی گرفت.


به گزارش مانیبان، شرکت های هواپیمایی کشوری از پایان آذر 1402 با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای سراسری کرد و وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای مبنی بر اعمال ماده 91 برای رای دیوان، رئیس جمهور دادگاه این تصمیم را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد. پس از برگزاری جلسات کارشناسی مجددا رای نهایی اعلام شود. در 26 خرداد 1403 رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده 91 قانون به رأی فوق الذکر هیئت کارشناسی را از نظر قانونی قابل اعتراض ندانست.

بر اساس شکایت برخی شرکت های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار مجاز به تعیین نرخ در بخش حمل و نقل هوایی کشور نیست.

در نامه حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است:

در خصوص صدور رأی شماره 140231390002458978 مورخ 21/09/1402 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و در رابطه با مفاد ماده 109 قانون اصلاحیه 1402 دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرای م. تصمیمات صادره از سوی مجمع عمومی و با اشاره به اینکه اعمال ماده 91 قانون با توجه به تصمیم شورای کارشناسی مرتبط با پروژه و اعضای محترم شورای کارشناسی تشخیص ندادند که رأی صادره ایراد قانونی لذا ضمن رفع اثر نامه رسمی 200/25470/200/9000 مورخ 20/10/1402، لازم الاجرا بوده و اقدامات لازم از مجمع عمومی توسط مراجع ذیربط به عمل آید. . .

دیوان عدالت اداری با توجه به آخرین اقدام دعوی در دیوان عدالت اداری، رأی ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه «حمل هوایی بار و مسافر منوط به تعیین قیمت و قیمت تمام شده است» باطل اعلام کرد. افزایش منوط به هماهنگی با ستاد مذکور است.»

از این پس با اعلام رای قطعی دیوان عدالت، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی نمی توانند قیمت بلیت هواپیما را کنترل کنند.

برخی از شرکت های هواپیمایی در اعتراض به محدوده قیمت مصوب دی ماه 1402 به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این دیوان با ابطال مصوبه نرخ بلیت پروازهای داخلی اعلام کرد «قیمت های حوزه حمل و نقل هوایی مشمول قیمت های دولتی نمی شود. ” “قیمت اجباری است.” و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خدمات است» که با اعتراض وزارت راه و شهرسازی با درخواست اعمال ماده 91 مواجه شد و حکم تعلیق شد که در تاریخ 26 خرداد 1403، دیوان عدالت تصمیم قبلی خود را برجسته کرد.

با مجوز صادره مقرر شده است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت هواپیماهای داخلی ندارند.

با این حال به نظر می رسد حل موضوع نیازمند برنامه ریزی در جلسه روسای قوا باشد.

با وجود گرانی بلیت هواپیما، شورای عالی هوانوردی وزارت راه و شهرسازی هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نکرده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا