اخبار روز

دیدن عنکبوت 15 برابر سمی تر از مار زنگی در قشم

پژوهشگران سلامت استان هرمزگان گفتند: مردم بزرگ‌ترین جزیره ایران در خلیج فارس مراقب نیش عنکبوت‌های سمی (بیوه‌های سیاه) باشند.

دکتر. صمیم ارزانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جزیره قشم همراه با برخی از استان های کشور، خاستگاه بندپایان سمی از جمله گونه های سیاه بیوه است و این نوع عنکبوت را می توان در عنکبوت سیاه و براق مشاهده کرد. رنگ و نوار قرمز در پشت شکم آنها را از سایر عنکبوت ها متمایز می کرد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر گزارش ها و تماس های زیادی از سوی مردم مبنی بر مشاهده عنکبوت (Latrodectus) یا بیوه سیاه در قشم منتشر شده است، ادامه داد: بیوه سیاه عنکبوت است و حشره شناسان بر اساس تحقیقات علمی آن را سم می دانند. تحقیقات نشان داده است که سم آنها 15 برابر کشنده تر از سم مار زنگی است.

محققین بهداشتی استان هرمزگان تصریح کردند: این گونه عنکبوت که ماده آن حدود 35 میلی متر طول دارد در هر دوره تخم گذاری بین 750 تا 2000 تخم می گذارد.

ارزانی افزود: عنکبوت ماده در زمستان در آن تخم می گذارد و بچه های خود را در آن می گذارد فروردین آنها در ماه ژوئن از تخم بیرون می آیند، در ژوئن بالغ می شوند و در فصل تابستان مهاجرت می کنند و در صورت احساس خطر حیوانات و افراد را گاز می گیرند.

وی با تاکید بر کنترل برخی اقلام و ظروف که از بیرون یا داخل حیاط به داخل خانه وارد می شود، بیان کرد: بهتر است گوشه های تاریک، در کمد، پشت مبل ها و وسایلی که به ندرت جابه جا می شوند، زیر کپسول گاز قرار گیرند. ، در کمدهای مرطوب، بین انبوه سنگ ها، در جعبه های میوه، جعبه ها، غلات و موارد مشابه قبل از ورود به خانه باید از نظر عنکبوت یا سایر بندپایان سمی بررسی شوند.

یک محقق بهداشتی استان هرمزگان با اشاره به اینکه سم عنکبوت بیوه سیاه یک نوروتوکسین است، گفت: محل گزش این عنکبوت بسیار دردناک است و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: بی قراری شدید، گرفتگی عضلات، ضعف عمومی، حالت تهوع، افزایش تعداد گلبول های سفید از علائم گزش بیوه سیاه است.

ارزانی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از گزش این گونه عنکبوت حدود 6 درصد است، گفت: افزایش دما، هوای گرم و شرایط جوی با رطوبت بالا در جزیره قشم محیط مناسبی برای رشد جمعیت خزندگان، حشرات و حشرات است. بندپایان، که احتمال گاز گرفتن افراد را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه با پوشیدن دستکش و کفش در مکان هایی که امکان گزش وجود دارد می توان از گزش این عنکبوت جلوگیری کرد، افزود: به عنوان مثال لازم است کشاورزان از مواد دافع حشرات و توری برای در و پنجره استفاده کنند.

پژوهشگر سلامت استان هرمزگان تصریح کرد: مرمت و نوسازی ساختمان‌ها، رفع حفره‌ها و شکاف‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد و در صورت تداوم علائم و کاهش بعد از 2 ساعت در صورت تشدید گزش، اقدامات پس از گزش انجام شود. شستشوی عنکبوت با آب و صابون، استفاده از کمپرس سرد، استفاده از مسکن و مراجعه به پزشک برای درمان و تزریق سم عنکبوت توصیه می شود.

به گزارش ایرنا، بیوه سیاه یکی از شناخته شده ترین عنکبوت های سمی است که گونه های مختلف آن در سراسر جهان به ویژه آسیای مرکزی و مدیترانه زندگی می کنند.

نکته جالب این است که عنکبوت نر باید بلافاصله پس از جفت گیری فرار کند وگرنه به سرعت توسط ماده تعقیب می شود و در واقع پدر اولین غذای فرزندانش خواهد بود و به همین دلیل عنکبوت ماده همیشه بیوه می ماند. .

بیوه سیاه یک حشره سیاه براق با علامت ساعت شنی بر روی شکم و رنگ نارنجی مایل به قرمز است که بیشتر در انبوه چوب ها، کنده درختان، انبوهی از خاک، نقاط تاریک و گوشه انبارها، بین شاخه ها و برگ های درختان ساکن است. در باغ ها و درون دیوارهای سنگی و زیر صخره ها زندگی می کند.

این عنکبوت به طور طبیعی خجالتی است و تنها در صورتی گاز می گیرد که گرفتار شود، احساس خطر کند یا ناگهان لمس شود.

جزیره قشم با 1500 کیلومتر مربع وسعت در تنگه هرمز به موازات سواحل جنوبی ایران واقع شده و 135 کیلومتر طول و 11 کیلومتر عرض دارد و 300 کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزایر قشم، هنگاما و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت است. از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول 150 کیلومتر و عرض متوسط ​​11 کیلومتر در آبهای خلیج فارس امتداد دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا