اخبار روز

دو گروه نیرویی در ائتلاف دریایی ضد ایرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، توسط عربستان فرماندهی می‌شوند!

برای اولین بار پس از برقراری روابط دیپلماتیک با ایران، عربستان سعودی به عنوان فرمانده دو گروه نیروی نظامی در ائتلاف دریایی متحدان آمریکا در خلیج فارس منصوب شد: گروه ضربتی 152 و گروه ویژه ائتلاف نیروی نگهبان.

به گزارش منبع “بریکینگ دیفنس”، کاپیتان “عاصم الامری” از عربستان سعودی به عنوان فرمانده جدید گروه ترکیبی ضربتی 152 منصوب شده است و در همان زمان “صالح علوفی” از فرماندهان برجسته نیروی دریایی سلطنتی عربستان، فرماندهی گروه ویژه ائتلاف نیروی نگهبان را به عهده گرفته است.

به گفته نیروی دریایی ایالات متحده، گروه ضربتی 152 یکی از پنج گروه عملیاتی تحت نظارت نیروهای دریایی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده است که با 38 کشور عضو همکاری می‌کند و مقر آن در بحرین قرار دارد.

ماموریت این ائتلاف به گفته آمریکا مقابله با اقدامات ایران در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و ایجاد «امنیت کشتیرانی تجاری رایگان» در منطقه است.

همانطور که آمریکایی ها ادعا می کنند، گروه ضربت نیروی نگهبان متشکل از 11 کشور است و وظیفه ویژه آن حفاظت از تجارت آزاد دریایی در اطراف تنگه هرمز است.

تنگه هرمز یک آبراه بزرگ در سواحل جنوبی ایران است که ایالات متحده تهران را به آزار کشتی‌های نظامی و تجاری در این آبراه استراتژیک متهم کرده است.

این در حالی است که مسئولیت تامین امنیت آبراه مهم جهان همواره بر عهده ایران بوده و ایران نقش بی نظیری در تامین امنیت این آبراه مهم بین المللی دارد.

اضافه شدن فرماندهان سعودی به فرماندهی ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا پنج ماه پس از اعلام عادی سازی روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت می گیرد. اقدامی که با وساطت چین صورت گرفت و تا حدودی باعث تعجب مقامات آمریکایی شد.

مراسم تحلیف فرمانده جدید گروه ویژه 152 در بحرین/عکس: نیروی دریایی آمریکا

عربستان سعودی فرمانده نیروی ضربت ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس شد

هفته‌ها پس از اعلام عادی‌سازی روابط در اسفند ماه ۱۴۰۱، ایران اعلام کرد که یک اتحاد دریایی با عربستان سعودی بنا نهاده است.

ریک چرنیتزر، سخنگوی نیروهای ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا، بدون اشاره به جزئیات عملیات گروه ضربتی تحت رهبری فرمانده عربستانی، اظهار داشت: “هدف گروه ضربتی ۱۵۲ بر تمرکز بر هماهنگی عملیات امنیتی دریایی در خلیج فارس و همکاری با کشورهای خلیج فارس و شرکای جهانی برای تضمین امنیت در این منطقه حساس است.”

وی افزود: “پادشاهی عربستان سعودی یکی از اعضای ارزشمند نیروهای دریایی مشترک است و شریک دیرینه‌ای برای امنیت و ثبات دریایی در منطقه بوده است. همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که تعهد آنها به امنیت دریایی به گونه‌ای است که اخیراً فرماندهی نیروی ویژه ائتلاف، بخشی از ساختار امنیت دریایی بین‌المللی که در بحرین مستقر است را نیز بر عهده گرفته‌اند.”

کاپیتان عاصم العامری پیش از این به عنوان مدیر برنامه ریزی نیروهای ائتلاف خدمت می کرد.

وی پس از انتصاب خود به عنوان فرمانده گروه ضربت 152 در بیانیه ای گفت: از فرصتی که برای رهبری این گروه ضربت به دست آورده اید تشکر می کنم. ما مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر امنیت دریایی همراه با شرکای خود در خلیج فارس هستیم.

صالح علوفی که فرماندهی نیروهای گارد ائتلاف را برعهده گرفته است، در نیروی دریایی سلطنتی سعودی خدمت کرده و اخیراً فرمانده مرکز آموزش ناوگان غربی نیروی دریایی سلطنتی عربستان سعودی بوده است.

او همچنین درباره سمت جدیدش در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا گفت: “من بسیار خرسندم که در این لحظه مهم در تاریخ، رهبری از ائتلاف نیروی نگهبان را بر عهده دارم. من با شوق منتظر همکاری با تیم چند ملیتی خود هستم تا اطمینان حاصل شود که جریان آزاد تجارت در سراسر منطقه محافظت می‌شود.”

باید توجه داشت که در اواخر ماه مه 2023، وزارت امور خارجه امارات اعلام کرد که از ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا خارج می‌شود. اما ریک چرنیتزر، سخنگوی ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا، به بریکینگ دیفنس اطمینان داده که امارات متحده عربی هنوز عضو این ائتلاف دریایی است.

ماموریت صریح این ائتلاف دریایی، همانطور که قبلاً اعلام شده است، مبارزه با اقدامات ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا