عراقچی قرار بود پیش از سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به بیروت سفر کند. اما به درخواست سید حسن نصرالله این سفر به دلیل شرایط بحرانی بیروت انجام نشد.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در راس هیاتی در شرایطی حساس و در حالی که بمباران بیروت ادامه داشت وارد پایتخت لبنان شد. سخنگوی وزارت امور خارجه، رئیس جمعیت هلال احمر و دو نماینده مجلس نیز عراقچی را همراهی می کنند. ورود این هیئت به سطح وزیر امور خارجه در حالی است که افکار عمومی در انتظار تایید یا تکذیب ترور سیدهاشم صفی الدین معاون اجرایی رئیس جمهور است. یکی یکی از گزینه های جایگزینی سید حسن نصرالله است، پیام های روشنی دارد. عراقچی قرار بود پیش از سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به بیروت سفر کند. اما به درخواست سید حسن نصرالله این سفر به دلیل شرایط بحرانی بیروت انجام نشد.

به گفته فرارو، منطقه در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار دارد. ایران سه شنبه شب اهداف نظامی در اسرائیل را با موشک های مافوق صوت فتح اسرائیل هدف قرار داد. بیروت زیر آتش اسرائیل است و در جنوب لبنان جنگ نامتقارن بین واحدهای رزمی حزب الله و لشکر 36 فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل ادامه دارد. ورود عراقچی به بیروت در این شرایط دو پیام روشن دارد. این سفر در حالی انجام شد که حضرت آیت الله خامنه ای امروز در مصلی اعظم تهران نماز جمعه را اقامه می کنند و سخنان ایشان در خطبه های قبل از نماز از نظر تحلیلگران داخلی و خارجی برای شرایط منطقه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

از مقاومت حمایت کنید

ایران یک نیروی تأثیرگذار در لبنان است. همانطور که نیروهای سیاسی سنی توسط عربستان سعودی و مسیحیان توسط فرانسه حمایت می شوند، ایران نیز از شیعیان این کشور حمایت می کند. زیرا این شیعیان در طول سال های جنگ داخلی و قبل از تأسیس جنبش مهرومین توسط امام موسی صدر و سازماندهی بعدی فعالیت های آن، محروم ترین گروه قومی و مذهبی لبنان بودند. حضور عراقچی در بیروت پس از تغییر دولت و حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و مواضع ضد اسرائیلی وی این پیام را دارد که سیاست های جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید تغییر نخواهد کرد. این سفر به نوعی ترجمه شعار و رویکرد «صلح طلب اما آماده جنگ» است که هم اکنون در ایران ترویج می شود.

حفظ روند سیاسی و دیپلماتیک

عراقچی در این سفر با نمایندگان سیاسی لبنان نیز دیدار خواهد کرد. پس از سخنرانی قبلی نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در مورد لزوم آتش بس، اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل و استقرار ارتش لبنان در جنوب، بحث در مورد روند سیاسی عقب راندن اسرائیل از جنوب به همراه نظامی مقاومت، که احتمالا توسط وزیر امور خارجه مورد بحث قرار گرفته است، قطعنامه 1701 به سال 2006 و پایان جنگ 33 روزه برمی گردد که بر اساس آن نیروهای سازمان ملل و ارتش لبنان باید امنیت جنوب را به دست بگیرند و اسرائیل باید عقب نشینی کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما