دانستنی ها

دو نشانه از بیماری آلزایمر

محققان دریافتند افرادی که دو نسخه از یک ژن خاص دارند تقریبا همیشه علائم بیماری آلزایمر را نشان می دهند. این ممکن است به منشا ژنتیکی نوع خاصی از بیماری اشاره کند.

به گزارش شفقنا، دانشمندان از مدت ها قبل می دانستند که ژن APOE 4 با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی که دو نسخه از این ژن دارند، بیش از افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در ارتباط هستند. یکی این یکی از دلایل اصلی این بیماری است.

این مطالعه که در مجله پزشکی Nature منتشر شده است همچنین نشان می دهد که افرادی که دو نسخه از این ژن دارند زودتر از افراد دارای انواع دیگر ژن های APOE به این بیماری مبتلا می شوند.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که تقریباً 7.8 میلیون نفر را در اتحادیه اروپا تحت تأثیر قرار می دهد. علائم آشکار مواردی مانند از دست دادن حافظه و توانایی های فکری هستند.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر D. از موسسه تحقیقاتی Sant Pau در بارسلون، اسپانیا. خوان فورتئا با اشاره به یافته های این مطالعه که نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین ژن APOE 4 و آلزایمر وجود دارد، گفت: تخمین زده می شود که 15 درصد از بیماران آلزایمر حامل دو نسخه از این ژن هستند. یکی وی به ردیابی علل این بیماری پرداخت و به صراحت گفت که علت این بیماری در ژن افراد است.

خوان فورتئا در بیانیه ای افزود: این ژن بیش از 30 سال است که شناخته شده است و برای بسیاری مشخص شده است که وجود این ژن ارتباط مستقیمی با احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر دارد، اما از منظر بیولوژیکی آن اکنون مشخص شده است که تقریباً همه افراد دارای این ژن عودکننده به آلزایمر مبتلا خواهند شد.”

دانشمندان می گویند که این یافته ها به این معنی است که درمانی با هدف قرار دادن ژن APOE 4 در درمان بیماری آلزایمر باید دنبال شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا