اخبار خودرو

دو نامزد انتخابات درباره خودرو چه می‌گویند؟

دو نامزد انتخابات درباره خودرو چه می‌گویند؟

کمتر از 24 ساعت تا رای گیری جدید در انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. اما مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حوزه خودرو چه برنامه هایی برای دولت چهاردهم تدارک دیده است؟

گزارش کردن آخرین ماشینتنها یک روز به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم باقی مانده است. سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دو کاندیدای انتخاباتی که به این مجلس آمدند، در مورد صنعت خودرو اظهارات بسیاری و در برخی موارد متناقض داشتند. اما بیشتر این اظهارنظرها بسیار محافظه کارانه بیان شد و می توان گفت این دو نامزد راهبرد اصلی خود را درباره صنعت خودرو و مشکلات آن بیان نکردند.

هر چند بین حرف و عمل فاصله زیادی وجود دارد، اما با نزدیک شدن به روز انتخابات، بهتر است به طور جداگانه به بررسی وعده ها، انتقادات و اظهارنظرهای این دو کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بپردازیم.

سعید جلیلی

سعید جلیلی کاندیدای اصولگرایان برنامه مشخص خود را در مناظره خودرو ارائه نکرد و به چند نکته اکتفا کرد. این کاندیدای ریاست جمهوری هیچ توجهی به موضوع خودروسازان زیان ده، مدیریت تحمیلی خودروسازان و آثار زیانبار تورم بر تولید نداشت.

واردات دو روی سکه جلیلی

جلیلی در خصوص واردات خودرو می گوید: واردات خودرو 0 و 100 نیست و باید کنترل شود. وی در مناظره سه شنبه شب در پاسخ به مجری که گفت: اگر تولید و تیراژ خودرو افزایش پیدا کند، واردات خودرو را متوقف می کنید؟ وی پاسخ داد: خیر؛ بازار باید کنترل شود تا تولیدکننده فکر نکند همه چیز دست اوست.

صحبت های جلیلی نشان داد که او طرفدار واردات خودرو و ادامه آن است. اما توئیت جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس که در دو سال اخیر از واردات خودروهای عمر طولانی دفاع کرده و اظهارنظرهای جنجالی کرده، با اظهارات جلیلی مغایرت دارد.

رشیدی کوچی در صفحه توئیتر خود نوشت: در مجلس از نزدیک شاهد بودم که چگونه بزرگان جبهه پایداری که امروز از آقای جلیلی حمایت همه جانبه می کنند با حلقه «م» در دولت سیزدهم، قانون «واردات» را اجرا نکردند. اتومبیل به نحوی که به نفع مردم بود».

اگرچه جلیلی در مورد واردات خودروهای فرسوده اظهار نظری نکرده است اما به نظر می رسد این طرح و همچنین واردات خودروهای جدید در صورت رئیس جمهور شدن جلیلی شانسی برای اجرایی شدن نداشته باشد.

افزایش گردش خون؛ برنامه اصلی اصولگرایان انتخابات.

اما جلیلی به تردد خودروها توجه ویژه ای دارد. وی پیشتر گفته بود: «در ده سال گذشته ده‌ها استاد دانشگاه، استاد مکانیک و مدیران مختلف را آورده‌ایم و در مورد خودرو با آنها صحبت کرده‌ایم؛ از همه دیدگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلف. یکی یکی از مهمترین موضوعات مرتبط با خودرو است. باید آنقدر افزایش یابد که این مشکل در بازار پیش نیاید».

جلیلی ادامه داد: تولید خودرو باید اقتصادی باشد شما باید در خودرو به صرفه باشید. یکی یکی از راه های افزایش تیراژ، واردات است.

سیاست خارجی خودرو

سعید جلیلی در یکی وی درباره مناظره‌ها گفت: زمانی که من معاون اروپا و آمریکا در مسکو بودم، برای سمند مشتری داشتیم و سفیر ما در آن زمان گفت که ما شش ماه در اینجا منتظر سمند هستیم. تولید ونزوئلا. پراید و ما سمند داشتیم و بازار آنجا را داشتیم که متاسفانه در آن 8 سال تعطیل شد.

البته این فقط اظهار نظر عجیب یکی از کاندیدای اصولگرایان انتخاباتی است. نبود. شهرام یزدانی سخنگوی ستاد جلیلی گفت: اما برای اینکه کشور ما از یک سو تیراژ بالایی در برابر القاعده داشته باشد باید با کشورهای دارای بازار بزرگ مانند چین، هند یا بریکس تولید مشترک خودرو داشته باشیم. از سوی دیگر با دیپلماسی فعال می توان وارد بازار بکر خودرو در کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه شد و از این طریق تیراژ تولید خودرو را افزایش داد.

جلیلی فقط در مورد خودروها به این نکات اشاره کرده و نظر دیگری در این مورد نداده است. البته پیش از این سخنگوی ستاد جلیلی گفته بود: آقای جلیلی در این مورد نظر خاصی دارند. اما به نظر جلیلی در این مورد اشاره ای نکرد.

مسعود پزشکیان

کاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری نیز مانند جلیلی برنامه مشخصی برای خودرو مشخص نکرد. مسعود پزشکیان که در اکثر سخنرانی های خود اعمال قوانین جاری را محور اصلی برنامه های خود می داند و در آستانه انتخابات وعده آزادسازی واردات را می دهد.

پزشکیان مزایا و معایب واردات

پزشکیان وی از آزادسازی واردات خودرو حمایت می کند و می گوید: خودرو مزیت ما نیست، به همین دلیل مرزها را می بندیم، اگر رقابت را آزاد کنیم و خودروها وارد شوند، بازار خودش را تعدیل می کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تاکید کرد: اگر ارز کالاهای اساسی مانند دارو را تنظیم کنیم، بازار آزاد ارز آن را تنظیم می کند و نیازی به دخالت دولت نیست.

پزشکیان وی در بخشی دیگر از اظهارات خود با استفاده از ارز شهری برای واردات خودرو موافقت کرده است. به گفته وی، واردات خودرو با ارزهای ملی آزاد می شود، زیرا افراد زیادی هستند که ارز خود را دارند و می توانند خودرو وارد کنند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با انتقاد از روند واردات تصریح کرد: همه خودروها را از چین وارد می کنیم و در اینجا به چند برابر قیمت می فروشیم.

پزشکیان اما وی مخالفت صریح خود را با واردات خودروهای دست دوم اعلام کرد و گفت: چه کرده ایم که مردم با واردات خودروهای دست دوم موافقت کنند اما اجازه واردات آن را ندهند؟ ما به مردم پول ایرانی می دهیم، اما ده برابر جنسیت خارجی به آنها می فروشیم.

طبق گفتگوها پزشکیان و جلیلی دیده می شود که طرح واردات خودروهای فرسوده به کشور در دولت است. پزشکیان و هیچ شانسی برای اجرا در دولت جلیلی نخواهد داشت.

این نامزد ریاست جمهوری در یکی از مناظره ها به ماجرای مصطفی میرسلیم، نماینده مخالف مجلس اشاره شد. پزشکیان وی میرسلیم را کارشناس جلیلی دانست و گفت: از نظر کارشناس تفاوت کیفی بین لندکروز و پژو 405 وجود ندارد.

استفاده ای که کاندیدای اصلاح طلب از کیفیت خودروهای ملی می کند

پزشکیان وی در اولین مناظره دومین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: با خودروهایی که تولید می کنیم چه بلایی سر مردم آوردیم.

وی همچنین در مناظره زیر توضیح داد: اگر خودروهای فعلی (داخلی) را به خارج از کشور بفرستیم به یک چهارم قیمت نمی خرند. این در حالی است که جلیلی عنوان کرد: خودروهای داخلی بازار خوبی در خارج از کشور دارند.

قیمت گذاری دستوری در دولت پزشکیان آیا ناپدید می شود؟

پزشکیان وی در میان صحبت های خود اشاره ظریفی به کنترل قیمت ها داشت. وی گفت: اگر رقابت را آزاد کنیم و خودروها وارد کشور شوند خودشان را تعدیل می کنند، اگر ارز کالاهای اساسی مانند دارو را تعدیل کنیم، بازار آزاد خودش را تعدیل می کند، نیازی به دخالت دولت نیست. دولت باید ارز حمایتی را تامین کند و بقیه را بازار کنترل کند. اکثریت موارد بین این دو نامزد که از جناح‌های مختلف هستند، وجود دارد اقداماتی که هر کدام از این دو نامزد در دوران ریاست جمهوری خود برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور انجام خواهند داد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا