اخبار روز

دو سناریو برای واکنش ایران به ترور هانیه

پس از حادثه هفتم اکتبر و شروع طوفان الاقصی که پس از جنگ ویرانگر غزه رخ داد، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران مهمترین رویداد امنیتی منطقه در ماه‌های اخیر است. اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف مسعود شرکت می کند پزشکیان نیمه شب دهم وارد تهران شده بود مرداد وی در محل استقرار خود در پادگانی در ضلع شمالی مجموعه سعدآباد به شهادت رسید.

قتل هانیه یک رویداد بسیار مهم با ابعاد پیچیده است که هر کدام باید به صورت جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه مهمترین شخصیت سیاسی حماس در قلب جنگ غزه در پایتخت ایران مورد حمله قرار گرفت، انتظارات زیادی وجود دارد که ایران به این حمله پاسخ دهد. در مناسبت قبل، پس از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، عملیات صدیق انجام شد. حال این سوال مطرح می شود که واکنش ایران به ترور هانیه در تهران چگونه خواهد بود؟

به گزارش فرارو، اطلاعات زیادی از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در دست نیست. همه چیز به حدس و گمان خلاصه می شود. اطلاعیه های سپاه پاسداران نیز داده های زیادی ندارد. آنچه به طور رسمی و واضح می دانیم این است که در ترور هنیه از یک گلوله هوا به زمین استفاده شده است. خبرگزاری فارس در این خصوص نوشت: در این عملیات که در ساعات اولیه روز چهارشنبه انجام شد، منزل شهید هانیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قسمت هایی از سقف و شیشه های منزل وی در طبقه چهارم آسیب وارد شد. یک ساختمان در منطقه زعفرانیه تخریب شد و او و یکی از جانب محافظان خود به درجه رفیع شهادت می رسند. تحقیقات تایید کرده است که این حمله تروریستی توسط رژیم صهیونیستی طراحی و اجرا شده است.

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل پشت این حمله بوده است. در حالی که مقامات رژیم در تل آویو از اظهار نظر در مورد قتل هنیه خودداری کردند. اما روزنامه نیویورک تایمز ادعای بزرگی کرد و مدعی شد که هنیه در جریان بمباران محل سکونتش به قتل رسیده و دو ماه پیش این بمب در آن اقامتگاه کار گذاشته شده بود. خبرگزاری فارس این ادعای نیویورک تایمز را رد کرده است.

انتقام غذایی است که بهتر است سرد سرو شود

13 فروردین در سال 1403 اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. 12 روز طول کشید تا ایران به این حمله در قالب عملیات وعده صادق پاسخ دهد. این عملیات با استفاده از ترکیب پهپادها و موشک های شلیک شده به سرزمین های اشغالی انجام شد. ترور هنیه بحث ها را در مورد اینکه ایران چگونه به عملیات اسرائیل پاسخ خواهد داد دوباره برانگیخت. آیا او به همان اندازه منتظر می ماند و برنامه ریزی می کند یا به سرعت واکنش نشان می دهد؟

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که او دستور حمله مستقیم به اسرائیل را صادر کرده است. پس از ترور هنیه در تهران، برخی از کاربران فضای مجازی خواستار عدم عجله ایران در پاسخگویی به اسرائیل و بازنشر عبارت معروف «انتقام، غذایی است که بهتر است سرد سرو شود» را منتشر کنند. زیرا صبر و حوصله برای پاسخ به طرف مقابل و در نظر داشتن نحوه پاسخ ایران، سطح ترس و آسیب پذیری را افزایش می دهد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت شهادت فواد شکر (سید محسن)، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب الله در جریان حمله اسرائیل به بیروت، سخنانی نزدیک به این مفهوم ایراد کرد: «بخندید. بزودی گریه کن این کنایه از آیه 82 سوره توبه است: «فالیزهککوا قالیلا والبکوا کثیرا جزاة بیما کنوا یکسبون / حالا باید کمتر بخندند و بیشتر گریه کنند به خاطر اعمالی که قبلا انجام دادند!» “

تفاوت ترور در تهران و دمشق

در جریان حمله اسرائیل به کنسولگری، منافع ایران، البته در خاک کشور دیگری، مورد هدف قرار گرفت. اسرائیل پیش از این مستشاران نظامی ایران را به ویژه در سوریه هدف قرار داده بود. اما حمله به کنسولگری از نوعی خط قرمز عبور کرد که کشورها حداقل به صورت رسمی و علنی آن را رد نمی کنند. در هر صورت، قول صادق پاسخی بود به حمله ایران به کنسولگری.

این بار این حمله در تهران رخ داد. هنیه دقیقاً در یک منطقه امنیتی مورد حمله قرار گرفت و عامل انسانی یا فنی یا ترکیبی از هر دو ممکن است در افشای محل دقیق رئیس دفتر سیاسی حماس نقش داشته باشد. تصویر محل سکونت هانیه که در شمال تهران بوده صحیح است. هنوز دقیقاً نمی دانیم که از چه نوع سلاح و تجهیزاتی استفاده شده است، اما تصاویر نشان می دهد که تخریب تنها به محل سکونت اسماعیل هنیه بوده است.

دقت بالای ترور و موفقیت آن برای طرف اسرائیلی نشان می دهد که آنها اطلاعات دقیقی از محل اختفای هنیه دارند. این سوءقصد پیامی را به تهران ارسال کرد، به همین دلیل است که ایران احتمالاً در تلاش است تا پاسخی ارائه دهد که بتواند تا حدی آسیب ناشی از برکناری هانیه را جبران کند و پاسخی مشابه داشته باشد.

واکنش ایران چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر دو سناریو برای پاسخ به این وحشت وجود دارد: نظامی و امنیتی. در یک سناریوی نظامی، مانند عملیات True Promise، می توان از سلاح هایی مانند پهپاد و موشک برای حمله به اسرائیل استفاده کرد. به عنوان بخشی از وعده صادق، تلفات انسانی نداشت و حملات اصلی به پایگاه های هوایی رامون و نواتیم بود. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی منابع ایرانی، 50 درصد گلوله های شلیک شده از پایگاه های مختلف کشور رهگیری و به اهداف اصابت نکرده است.

الگوی عملیات وعده واقعی، عدم وجود عنصر غافلگیری و غلبه جنبه عملیات روانی علیه صهیونیست ها (پرتاب اولیه پهپادها قبل از موشک و زمان نسبتا طولانی برای رسیدن به سرزمین های اشغالی و آمادگی … طرف مقابل برای مقابله) نشان داد که ایران قصد دارد به اسرائیل پیام بدهد، زیرا اگر بخواهیم این فرصت را داریم که شما را هدف قرار دهیم.

دو سناریو برای واکنش ایران به ترور هانیه

موشک های ایرانی در عملیات وعده صادق بر فراز مسجد الاقصی به پرواز درآمدند

به گفته تحلیلگران و مقامات سیاسی، اسرائیل خط قرمز خطرناک ترور هنیه را رد کرده است و ممکن است پاسخ ایران به این حمله شدیدتر از آنچه که وعده داده شده باشد، باشد. این بار علاوه بر ایران، گروه های مقاومت از یمن، لبنان، عراق و نوار غزه نیز می توانند در این واکنش شرکت کنند. اگر ایران بخواهد علاوه بر توان نظامی، توانایی های اطلاعاتی و نخبگان خود را به اسرائیل نشان دهد، باید نقاط خاصی را هدف قرار دهد.

سناریوی امنیتی پیچیده تر است و فقط بر روی اطلاعات و قابلیت امنیتی تمرکز دارد. این سناریو ممکن است اهداف خاص یا افراد مهم برای اسرائیل را هدف قرار دهد. اهداف یا افراد امنیتی یا سیاسی. اجرای هر یک از این سناریوها برای آمریکا و اسرائیل بسیار نگران کننده است.

بر اساس تجربه قبلی، بدون توجه به واکنش ایران، ایران تلاش خواهد کرد تا تل آویو را در حالت ترس نگه دارد و ضربه زدن را برای آنها سخت تر کرده و نگرانی های آنها را افزایش می دهد. اما این حالت ترس چندان دوام نخواهد آورد. حمله به کنسولگری و پاسخ نظامی ایران به وعده صادق، تنش بین تهران و تل آویو را به سطوح جدیدی رساند. ترور هنیه، واکنش احتمالی ایران و ضدحمله اسرائیل باعث افزایش تنش می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا