به گزارش مانیبان، ایرنا در مقاله ای به قلم افشین شعاری نوشت: دولت طالبان با ممنوعیت کشت خشخاش بازار مواد مخدر در ایران را نیز متحول کرده است و در سه سال اخیر قیمت تریاک تقریبا دو برابر شده است و از سوی دیگر، دست، بازار داروهای روانگردان که ارزانتر است، در شرایط گرانی و تورم، کشور داغتر شده است.

قاچاقچیان یک ویژگی مهم دارند، آنها همیشه یک قدم جلوتر از مقامات مبارزه با مواد مخدر هستند، اکنون و در شرایطی که تغییرات اقتصادی در ایران و تغییرات اساسی در دولت افغانستان بازار مواد مخدر را تغییر داده است، مشخص نیست برنامه ریزی کنید. به دلیل خطر غیرقابل مشاهده افزایش اعتیادهای جدید.

در ایران چندین نهاد مسئول مبارزه با مواد مخدر هستند. برخی از سازمان‌ها مانند نیروی بهداشت و درمان وظیفه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و روان‌گردان را بر عهده دارند و برخی سازمان‌ها مانند وزارت بهداشت، بهزیستی و سازمان‌های فرهنگی مانند وزارت آموزش و پرورش، علوم و صدا و سیما هستند. در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب نیز مسئول است، اما مسئولیت سیاست گذاری و مدیریت این دستگاه ها در دولت بر عهده رهبری مبارزه با مواد مخدر است که البته مسئولیت خود را نیز بر عهده دارد. وی هنوز به عنوان دبیرکل سردار اسکندر مومنی در وزارت کشور معرفی نشده است.

اعتیاد در ایران سالانه بیش از 10 میلیارد دلار بر اقتصاد ایران از جمله هزینه مواد مخدر، درمان، نگهداری معتادان و هزینه زندان مجرمان تأثیر می گذارد.

اما بازار دارو مسیر خودش را طی می کند و منتظر تغییر مسئولان و برنامه ریزی آن نیست. این در حالی است که افزایش مشکلات اقتصادی از جمله تورم و گرانی و البته درآمد حاصل از بسیاری از مشاغل متناسب با افزایش هزینه های زندگی از یک سو و افزایش نرخ بیکاری، افسردگی و … روان پریشی و طلاق به افزایش گرایش به مصرف مواد اعتیاد آور دامن می زند و از سوی دیگر تغییر دیگری در قیمت دارو و روان کننده ها جهت مصرف افراد کم درآمد را تغییر می دهد.

قاچاقچیان و سردمداران بازار مواد مخدر همیشه آماده شرایط جدید هستند و در آب های تیره ماهی می گیرند، باید دید شرایط این بازار بزرگ چند میلیارد دلاری ایران که بارها ویران شده است چگونه رفتار می کند و اگر وجود دارد. یک برنامه و چشم انداز روشن؟ آیا بهبودی وجود دارد یا خیر؟

یک کیلو تریاک 200 میلیون تومان

دکتر سعید صفاتیان کارشناس مبارزه با اعتیاد و مدیرکل سابق مبارزه با مواد مخدر مرکز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تریاک از دیرباز مهم ترین ماده مخدر در ایران بوده است. مهم ترین محل کشت و تولید تریاک نیز به طور سنتی افغانستان است، اما از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کشت تریاک در این کشور ممنوع شده و بسیار کم است و تریاکی که اکنون در بازار توزیع می شود همان تریاک است. که از زمان کشت خشخاش قبل از ممنوعیت در انبارهای این کشور نگهداری می شود.

وی افزود: قیمت بسیاری از کالاها و خدمات تابع تورم است اما تغییر قیمت برخی کالاها از جمله داروها مشمول تورم عمومی و تغییر قیمت آن نیست و به متغیرهای دیگری بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت تریاک در سال گذشته بسیار افزایش یافته و تقریباً دو برابر شده است و اکنون قیمت هر کیلو تریاک به 180 تا 200 میلیون تومان رسیده است.

دلیل افزایش قیمت

این کارشناس اعتیاد ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت احتمالا ممنوعیت کشت خشخاش و کاهش تولید تریاک در افغانستان است. این موضوع می تواند منجر به کاهش مصرف تریاک شود اما زنگ خطر بسیار بزرگی برای کشور ما است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد افزایش مصرف مواد روانگردان در کشورهای منطقه از جمله عراق و حتی … افغانستان، به احتمال زیاد باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر نیز به دنبال گسترش بازار مواد روانگردان در ایران هستند و این زنگ خطر بسیار بزرگی است که به نظر می رسد مسئولان کشور از آن غفلت کرده اند.

گفت: اگر هر چه زودتر به این خطر بزرگ فکر نشود یکی دو سال دیگر مواد روانگردان در بازار مواد مخدر ایران رواج پیدا می کند. هنگامی که این مواد در ابتدا وارد بازار می شوند، قیمت ارزان و ارزانی دارند تا بازار خود را پیدا کنند. این استراتژی متصدیان بازار دارو است. حال سوال این است: 200000 نفری که از تولید مواد مخدر در افغانستان امرار معاش می کنند از کجا درآمد دارند؟

12 میلیون نفر در ایران درگیر معضل اعتیاد هستند

دکتر صفاتیان افزود: تخمین زده می شود که در ایران حدود سه میلیون مصرف کننده مواد مخدر وجود داشته باشد و حدود 12 میلیون نفر به همراه خانواده خود درگیر معضل اعتیاد در ایران هستند. این بازار بزرگ سالانه بیش از 10 میلیارد دلار بر اقتصاد ایران از جمله هزینه دارو، درمان و نگهداری و هزینه زندان برای مجرمان تأثیر می گذارد.

وی گفت: 3.5 میلیارد دلار خسارتی است که معتادان صرف خرید مواد می کنند. بخشی از این رقم به درمان و نگهداری معتادان و بخشی دیگر به 200 یا 300 هزار پرونده قضایی اختصاص دارد که باید حل و فصل شود. اگر دولت بتواند بخشی از این آسیب های جدی را در این شرایط سخت اقتصادی کاهش دهد، علاوه بر کاهش آسیب های اجتماعی و آسیب های بهداشتی، به نفع دولت و اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

تخمین زده می شود که تعداد معتادان در ایران حدود سه میلیون نفر باشد و حدود 12 میلیون نفر به همراه خانواده خود درگیر معضل اعتیاد هستند.

مدیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در این شرایط انتخاب فردی که به خوبی مسائل و موضوعات پیچیده اعتیاد را بشناسد و با آن آشنا باشد، به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب شود. در ایران و مسائل مختلف پیشگیری، درمان، مسائل مربوط به نیروی انتظامی و قوه قضائیه را بشناسد و بتواند به درستی نهادهای مسئول را برای کاهش آسیب های مختلف اجتماعی و اقتصادی اعتیاد در ایران راهنمایی کند.

وی بیان کرد: اگر هر چه زودتر به فکر شیوع مواد روانگردان در کشور نباشیم، با فجایع بزرگی مواجه خواهیم شد، هر چقدر هم که تریاک خطرناک باشد، اما معتادان به این ماده مخدر سنتی قابل درمان هستند و روش های درمان آن متادون، شربت تریاک و روش های دیگر. درمان های دیگری نیز وجود دارد، اما بسیاری از مواد روانگردان درمان خاصی ندارند.

صفاتیان افزود: مصرف کنندگان مواد روانگردان از جمله کاپتاگون که یک ماده روانگردان جدید است در برخی از کشورهای منطقه مشاهده شده و ممکن است چهره اعتیاد را در کشور تغییر دهد. این مواد باعث تحریک اعمال خشونت آمیز از سوی مصرف کنندگان خود می شود. اگر این ماده خطرناک در ایران نیز مانند برخی کشورهای همسایه شیوع پیدا کند، ممکن است باعث افزایش جرم و جنایت در کشور شود و بی توجهی به آن بسیار فاجعه بار خواهد بود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما