محققان می گویند که بخشی از این مزیت احتمالاً به این دلیل است که دوندگان حرفه ای ژن های بهتری دارند و سبک زندگی به تنهایی مسئول این نتیجه نیست.

به گفته دیجیاتو، دویدن برای ده ساعت یا بیش از 120 کیلومتر در هفته قطعا تمرین بسیار دشواری است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از ورزشکاران حرفه‌ای نه تنها محدودیت‌های بدن را پشت سر می‌گذارند، بلکه از طریق یک برنامه دویدن دقیق، طول عمر خود را چندین سال افزایش می‌دهند.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در مجله British Journal of Sports Medicine، دوندگان حرفه ای به طور متوسط ​​پنج سال بیشتر از بقیه مردم عمر می کنند. محققان کانادایی و استرالیایی از داده های سلامتی 200 نفر اول برای دویدن یک مایل در کمتر از چهار دقیقه در دهه های 1950، 60 و 70 استفاده کردند.

این نتایج با عقل مرسوم که ورزش شدید اثرات منفی درازمدت بر سلامتی دارد، در تضاد است. در واقع، شکستن رکورد با بدن شما، حداقل برای برخی، مفید به نظر می رسد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث افزایش امید به زندگی می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا ورزش بیش از حد توصیه شده برای سلامتی مفید است یا بد.

برخی از دانشمندان می گویند سبک زندگی ورزشکارانی که در ماراتن، دوچرخه سواری استقامتی یا سه گانه شرکت می کنند، می تواند فشار غیرضروری بر قلب وارد کرده و آنها را در معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد. اما در حالی که این سبک زندگی برای ورزشکاران مبتدی یا معمولی مشکلاتی ایجاد می کند، نتایج ممکن است برای ورزشکاران حرفه ای متفاوت باشد.

فواید ورزش های حرفه ای برای سلامتی مزایای سلامتی ورزش های شدید احتمالا فقط به نفع ورزشکاران حرفه ای است.

رابطه بین دویدن حرفه ای و طول عمر

مطالعات قبلی نشان می دهد که دوچرخه سواران، المپیکی ها و قایقرانان تور دو فرانس بیشتر از جمعیت عادی عمر می کنند.

اکنون محققان نشان داده‌اند که این الگو در سریع‌ترین دوندگان یک مایلی نیز وجود دارد. افراد کمی هستند که بتوانند یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه بدویند. این افراد تا حد امکان از سیستم تنفسی، قلبی عروقی، متابولیک و اسکلتی عضلانی خود استفاده می کنند.

برای رسیدن به این سرعت، این ورزشکاران به طور منظم در طول هفته در فعالیت های بدنی بسیار شدید شرکت می کنند.

متخصصان قلب نشان دادند که 20 نفر اول که توانستند یک مایل را در کمتر از 4 دقیقه بدوند، به طور متوسط ​​12 سال بیشتر از طول عمر عمومی عمر کردند. محققان در این مطالعه جمعیت بیشتری از این افراد را طی سه دهه بررسی کردند.

جالب توجه است، افرادی که در دهه 1960 به این رکورد دویدن دست یافتند، نسبت به دوندگانی که در دهه های بعد به آن دست یافتند، فاصله بیشتری در میانگین امید به زندگی داشتند.

محققان می گویند این احتمالاً به این دلیل است که امید به زندگی به طور کلی در دهه های اخیر افزایش یافته است. همچنین توانسته ایم چندین بیماری مهم واگیردار و غیرواگیر را کنترل کنیم.

به عبارت دیگر، این نشان می دهد که امید به زندگی طولانی تر دوندگان و سایر ورزشکاران حرفه ای ممکن است کاملاً به دلیل سبک زندگی آنها نباشد. به عنوان مثال، ممکن است این ورزشکاران دارای ژن های مطلوب تری نسبت به عموم مردم باشند. در گروه 200 دونده برجسته، محققان 20 جفت برادر و خواهر و چندین پدر و پسر پیدا کردند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما