دانستنی ها

دلستر یا نوشابه کدام بهتر است؟/جزئیات

اگر فکر می کنید نوشابه و دلستر از نظر عوارض یکسان هستند یا اگر فکر می کنید یکی بهتر از دیگری است، باید تفاوت بین نوشابه و دلستر را بدانید.

تفاوت بین نوشابه و دلسر برای یک انتخاب سالم تر

اینکه بدانیم ضرر نوشابه کمتر است یا دلستر، قطعا ما را به تفاوت اصلی نوشابه با دلستر می‌رساند. برخی معتقدند ضرر دلستر کمتر است و برای همین باید ان را جایگزین نوشابه‌ها کنیم، ولی برخی دیگر اینطور فکر نمیکنند. با توجه به آنچه گفته شد حتماً در هنگام انتخاب نوشیدنی، به این فکر کرده‌اید که کدام یک سالم‌تر و مناسب‌تر برای رژیم غذایی شماست، با ما در این بخش از سلامت نمناک همراه شوید تا به پاسخ آنچه برایتان سوال شده برسید.

نوشابه یا دلسر کدام بهتر است؟

در پاسخ به این سوال توضیحاتی را در ادامه خواهید خواند که میتواند شما را متوجه تفاوت نوشابه و دلستر کرده و در نتیجه گیری راهنمایی تان کند.

قند و کالری دلستر نسبت به نوشابه

معیارهایی مانند کالری، قند، چربی و کربوهیدرات ها به عنوان اجزای رایج در ارزیابی سلامت غذاها استفاده می شود. در مقایسه با نوشابه ها، نوشابه ها کالری، قند، چربی و کربوهیدرات بیشتری دارند. در واقع، برخی از دلسترها تقریباً بدون قند تولید می‌شوند، زیرا قندها در طی فرآیند تخمیر توسط مخمرها متابولیزه می‌شوند.

به طور کلی، هر دو نوشیدنی حاوی شکر هستند، اما قند موجود در دلسرها از منابع طبیعی مانند غلات به دست می آید، در حالی که قند موجود در نوشابه ها از قندهای تصفیه شده یا مصنوعی به دست می آید.

ویتامین‌های دلستر در مقایسه با نوشابه

دلستر، علاوه بر طعم مطبوع و تلخ کمتر، حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، فولات و ویتامین B۱۲ نیز است. این مواد مغذی می‌توانند برای سلامتی بدن مفید باشند. در مقابل، نوشابه‌ها اغلب خالی از مواد مغذی و ویتامین هستند و فقط افزودنی‌های غذایی یا قند تصفیه شده دارند.

از این رو، با توجه به موارد فوق و نیز کمتر بودن میزان قند و کالری در دلستر نسبت به نوشابه‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که دلستر گزینه مناسب‌تری به نظر می‌آید، به ویژه برای کسانی که به دنبال نوشیدنی با ارزش غذایی بالا و مقدار کمتر قند هستند.

آیا دلسر تلخ قند دارد؟

بله، دلستر تلخ حاوی قند مالتوز است. این قند از تخمیر عصاره غلات تولید می‌شود و به طور معمول دارای کالری کمتری نسبت به قند مصنوعی است. طعم تلخ دلستر ناشی از وجود رازک و مقدار پایین قند در آن است. این طعم ممکن است به عنوان طعم تلخ توسط برخی از افراد مورد پسند قرار نگیرد. از طرف دیگر، ماءالشعیر کلاسیک به دلیل حاوی رازک و مقدار کمترین قند در میان نوشیدنی‌های گازدار، طعم تلخی دارد و ممکن است برای افرادی که به دنبال نوشیدنی با میزان قند کمتر هستند یا مشکلات دیابتی دارند، گزینه مناسبی باشد.

نظرات کارشناسان در مورد مصرف دسر و نوشابه

در مقایسه با نوشابه، دلستر به دلیل داشتن گروه ویتامین C و ویتامین B و اثر مفید آن در کاهش سنگ کلیه بهتر است. از سوی دیگر، نوشابه‌ها می‌توانند جذب کلیه‌ها را مختل کنند، باعث افزایش وزن شوند، حاوی سطوح بالایی از فسفر باشند که می‌تواند کلسیم را کاهش داده و منجر به پوکی استخوان شود. علاوه بر این، نوشابه سیاه کمتر از زرد مضر است.

حرف آخر و یک واقعیت مهم در مورد نوشابه و دلسر

اگرچه دلستر عوارض جانبی کمتری نسبت به نوشابه دارد، اما گاز دلستر همچنان می تواند عوارض گوارشی، التهاب معده و رفلاکس معده را افزایش دهد. علاوه بر این، شیرینی موجود در دلستر می تواند باعث افزایش وزن شود و یکی از عواملی است که منجر به پوسیدگی دندان می شود. بنابراین توصیه می شود دلستر را بدون افزودن طعم و شیرینی مصرف کنید.

منبع: نمناک

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا