اخبار روز

دولت چهاردهم در چه شرایطی صنعت خودرو را تحویل می گیرد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، روزنامه دنیای اختاز نوشت: قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم در نیمه اول سال کار خود را به پایان برساند. شهریور امسال آغاز می‌شود و این در شرایطی است که با توجه به ضرر هنگفت خودروسازی – دومین صنعت بزرگ ایران – مقابله با این حادثه باید در اولویت‌های کاری آن باشد. فوریت رسیدگی به زیان های صنعت خودرو از آنجا ناشی می شود که بر اساس آخرین آمارهای رسمی، بزرگ ترین شرکت های خودروسازی کشور تنها در سه ماهه نخست امسال 9 میلیارد تومان زیان دیده اند. بهتر است بگوییم ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت به طور میانگین ماهانه بیش از سه هزار میلیارد تومان، هفته ای 700 میلیارد تومان، روزانه حدود 100 میلیارد تومان، 4.2 میلیارد تومان. ساعتی و دقیقه ای حدود 70 میلیون تومان. و در یک ثانیه نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان ضرر کردند.

بر اساس ارقام زیان صنعت خودرو، واضح است که خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت، به عنوان بنگاه های تجاری، ذاتاً مجبور به کسب سود هستند. از آنجایی که خودروسازی دومین صنعت بزرگ ایران است و بسیاری از مشاغل به آن وابسته است، ادامه زیان‌ها می‌تواند روزی به تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن کارخانه‌های آن‌ها منجر شود و ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را در معرض خطر از دست دادن قرار دهد.

می توان گفت صنعت خودرو در این سال ها همواره زیان دیده و تعطیل نشده و نخواهد بود. اما احتمال اینکه این ضرر کارخانه را به جایی برساند که دیگر جلیقه نجات دولت نتواند آن را از غرق شدن نجات دهد دور از ذهن نیست. زیان‌های عظیم صنعت خودرو نه تنها آینده‌ای مبهم را برای این صنعت پیش‌بینی می‌کند، بلکه تأثیر عمیقی بر کمیت و کیفیت محصولات تولیدی که قربانیان اصلی آن مشتریان هستند، می‌گذارد. زیان هنگفت خودروسازان – با منشأ قیمت گذاری اجباری – بر رشد کمی و کیفی خودروهای تولید انبوه تاثیر منفی گذاشته است و حتی اگر بگوییم سطح کیفی خودروها در این سال ها (متأثر از این اتفاق) ) کاهش یافته است، اگر اینطور باشد اغراق نیست. بنابراین، زیان خودروسازان به طور غیرمستقیم منجر به کاهش رضایت مشتریان به دلیل تأثیر بر کمیت و کیفیت تولید شده است. با توجه به این مشکلات، کنترل زیان خودروسازان و توقف این روند بسیار مهم است و بی توجهی به آن، حیات دومین صنعت بزرگ کشور را به خطر می اندازد. به همین دلیل گفته می شود که حل این مشکل بزرگ باید در اولویت وزارت حفاظت اطلاعات دولت چهاردهم باشد.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، سیاست قیمت‌گذاری را که سال‌ها اعمال می‌شود، دلیل زیان هنگفت خودروسازان می‌دانند. خودروسازان مدعی هستند که قیمت های تعیین شده برای فروش محصولاتشان در این بخشنامه با هزینه های تولید همخوانی ندارد و این امر باعث زیان هنگفتی برای آنها شده است. البته علاوه بر قیمت گذاری اجباری، موارد دیگری از جمله وجود برق مازاد و بهره وری پایین و همچنین ناکارآمدی سیستم مالی نیز از دیگر عوامل فرعی است که موجب ضرر خودروسازان شده است. در دولت سیزدهم انتقادات زیادی به قیمت گذاری دستوری خودرو مطرح شد و حتی صحبت از لغو این سیاست برای پایان دادن به زیان هنگفت خودروسازان شد، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی قیمت خودرو نیز متوقف شد.

بنابراین فعالان صنعت خودرو انتظار دارند رسیدگی به این چالش بزرگ در دستور کار دولت چهاردهم به ویژه وزارت حراست قرار گیرد و راهکاری برای به حداقل رساندن و مهار آسیب ها به کار گرفته شود. البته هدف دیگری که در دولت چهاردهم قابل پیگیری است، سودآوری خودروسازان به عنوان بنگاه های تجاری است.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا