به گزارش مانیبان، سیاست های مربوط به یارانه نقدی در دولت چهاردهم هنوز به طور مشخص مشخص نشده است، به ویژه در خصوص برنامه کالابرگ که به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم برای خانواده های کم درآمد عمل می کند، تمرکز دقیق دولت جدید است. تعریف نشده است هنوز اعلام نشده

بیش از 13 سال از آغاز اجرای انتخابی یارانه ها می گذرد و تاکنون 163 مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارهای واجد شرایط واریز شده است. اما همچنان با تغییر دولت این بحث مطرح است که آیا سیاست های یارانه ای که تقریبا مورد انتقاد همگان است، در دولت جدید تغییر خواهد کرد یا خیر؟ را

دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمد که بحث گسترش طرح تشویقی کالابرگ (فجران) در دولت سیزدهم ناتمام ماند و از سوی دیگر آمارها حکایت از نداشتن منابع اختصاصی طرح یارانه ای داشت. انجام شد. .

از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، از یک سو، یارانه بگیران به ویژه در دهک های پایین انتظار تغییر در میزان یارانه نقدی متناسب با تورم و رشد قیمت محصولات را دارند. کالاها و انرژی و از سوی دیگر، دولت ها برای تامین منابع کافی برای توزیع یارانه نقدی تلاش می کنند.

این در حالی است که طرح الکترونیک کالابرگ به عنوان مکمل معیشتی برای اجرای سیاست حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، بدون نیاز به تغییر میزان یارانه نقدی مردم، فرصتی برای تقویت معیشت فقرا باز کرد. و به ویژه با اجرای طرح فجران نظر مثبت بسیاری از سیاست گذاران رفاهی جلب می شود

این برنامه سه ماهه که از دهه فجر 1402 آغاز شده بود، در بهار 1403 به پایان رسید که با پایان یافتن شهادت آیت الله رئیسی و پایان دولت سیزدهم امکان تعیین تکلیف آن وجود نداشت. اکنون خانوارهایی که با کمک طرح فجرانه توانسته اند معیشت خود را حفظ کنند منتظر تصمیم دولت جدید برای اجرای این طرح هستند.

انتظار واقعی بودن مبلغ یارانه نقدی یک طرف ماجرا است. طرف دیگر ماجرا منابع در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح است که به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها منابع تعیین شده برای هدفمندی یارانه ها در 6 ماهه امسال محقق نشده است و این زمینه در واقع با کسری منابع قابل توجهی مواجه است.

چندی پیش طیبه حسینی در پاسخ به رصد رسانه ها مبنی بر احتمال تغییر میزان یارانه نقدی، گفته بود به دلیل کمبود منابع، میزان یارانه تغییر نمی کند و برنامه ای برای افزایش آن وجود ندارد. میزان یارانه

حذف و افزودن دریافت کنندگان کمک هزینه

به گفته حسینی، در نیمه نخست امسال 53.5 درصد از کل منابعی که باید برای هدفمندی یارانه ها تخصیص می یافت، انجام شده و 46.5 درصد کسری منابع وجود دارد.

سازمان یارانه ها بر اساس قانون بودجه برای هر نفر در دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و در دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان پرداخت می کند.

بر اساس این قانون، دولت ها موظفند یارانه به افراد ثروتمند را حذف کنند. با این حال، به جز در سال 1393 که از مردم برای توقف دریافت یارانه نقدی دعوت شد، برخی از دریافت کنندگان یارانه نیز حذف شدند و هیچ اقدام اساسی برای حذف یارانه بگیران غیرمجاز انجام نشده است.

در یکی طی دو سال گذشته با تجهیز داده‌های پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی ایران و انجام آزمون جامع شش ماهه، روند حذف محدود دهک‌های بالا و اضافه شدن مشمولان جدید و پاییز امسال راه‌اندازی شده است ، با اجرای آزمون جامع جدید، امکان تغییر در ترکیب دریافت کنندگان کمک هزینه وجود دارد. البته این تغییرات محدود بوده و محدود به اضافه و حذف چند هزار نفر خواهد بود.

منبع : پخش خبر


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما