«ادگار رایتز» فیلمساز آلمانی به عنوان برنده جایزه دوربین طلایی هفتاد و چهارمین جشنواره برلین معرفی شد.

جشنواره فیلم برلین از سال 1986 جایزه دوربین برلیناله را به منظور تجلیل از شخصیت ها و نهادهایی که سهم ویژه ای در ساخت فیلم داشته اند و جشنواره با آنها ارتباط تنگاتنگی دارد اعطا می کند. با دریافت این جایزه از وی تجلیل خواهد شد.

“ادگار رایتز” یکی او یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان نسل خود است و مجموعه آثار او برای همیشه نقطه عطفی در تاریخ سینما باقی خواهد ماند. این سینماگر در سن 91 سالگی همچنان در تلاش است تا پاسخی برای این پرسش بیابد که ما کی هستیم و از کجا آمده ایم. جدیدترین فیلم این کارگردان با عنوان “Filmstunde_23” نیز همزمان با تجلیل از این بازیگر در جشنواره فیلم برلین 2024 به نمایش در می آید.

«ادگار رایتز» برنده جوایز متعددی از جمله چندین جایزه فیلم آلمان، شیر نقره ای جشنواره فیلم ونیز، جایزه لوچینو ویسکونتی از جوایز فیلم دیوید ایتالیا شد. دیدوناتلو همچنین جایزه تلویزیون بفتا و چندین جایزه معتبر تلویزیونی آلمان (Grime) را دریافت کرده است. فیلم شناسی او شامل بیش از 50 اثر از جمله فیلم های داستانی، مستند، فیلم تجربی و آثار تلویزیونی است. او علاوه بر کارگردانی، تهیه کننده و نویسنده نیز هست و کتاب ها و متون زیادی در زمینه تئوری و زیبایی شناسی فیلم منتشر شده است.

کتاب زندگی‌نامه ادگار رایت با عنوان «سینما، زندگی و خاطرات» در سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

«ادگار رایتز» فعالیت سینمایی خود را در اواسط دهه 1950 آغاز کرد و یکی او یکی از کسانی بود که مانیفست اوبرهاوزن را در جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن در سال 1962 امضا کرد که خواستار ایجاد ساختاری جدید در سینمای آلمان و تولد سینمای مولف آلمان بود.

اولین فیلم بلند ادگار رایت با عنوان «شور عشق» در سال 1967 در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلم اول شد و جشنواره برلین این فیلم را در سال 2002 در بخش نقد و بررسی آثار این فیلمساز ارائه کرد.

از دیگر آثار شناخته شده او می توان به «کاردیلاک» (1968)، «سفر به وین» (1973)، «در خطر و دردسر عمیق» (1974)، «ساعت صفر» (1967)، «خیاط اولام» (1967) اشاره کرد. 1978) و از سه گانه معروف «Heimat» یاد کرد که بین سال های 1958 تا 2004 ساخته شد و به زندگی در آلمان از منظر یک خانواده می پردازد.

هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین از 5 تا 25 فوریه 2024 (26 بهمن تا 6 اسفند) در آلمان برگزار می شود و لوپیتا نیونگو، بازیگر و فیلمساز کنیایی-مکزیکی برنده اسکار، ریاست هیئت داوران بین المللی جشنواره فیلم برلین را بر عهده خواهد داشت و مارتین اسکورسیزی نیز با دریافت جایزه افتخاری خرس طلایی تجلیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *