دانستنی ها

دود سیگار باعث چه مشکلاتی در کودکان می شود؟ /مضرات دود سیگار در کودکان

شنیده‌ایم گفته شود زیان‌های مرتبط با سیگار را، اما احتمالاً درباره تأثیرات دود سیگار بر فزایش سطح سرب در بدن کودکان و نوجوانان کمتر آگاهی داریم (دود دست دوم).

سیگار کشیدن غیرفعال اثرات مضری بر سلامت کودکان و نوجوانان در معرض آن دارد. علاوه بر این، سرب برای کودکان بسیار مضرتر از نوجوانان و سالمندان است، زیرا بدن کودکان به سرعت رشد می کند و تأثیر منفی این ماده بر کودکان در حال رشد می تواند تشدید شود.

کارشناسان در ایالات متحده داده های ملی این کشور را در مورد سطح سرب خون و قرار گرفتن در معرض دود سیگار در کودکان و نوجوانان 6 تا 19 ساله از سال 2015 تا 2018 بررسی و تجزیه و تحلیل کردند.

آنها سطوح سرب و متابولیت نیکوتین را در گروه های آزمایشی اندازه گیری کردند. هنگامی که دود تنباکو استنشاق می‌شود، ماده‌ای به نام «کوتینین» از طریق یک فرآیند شیمیایی در بدن تولید می‌شود. مقدار کوتینین در بدن نشان می دهد که چقدر در معرض دود تنباکو هستیم.

با توجه به نتایج مطالعه فوق، میانگین سطح سرب خون در گروه هایی که بیشتر در معرض دود سیگار بودند، بیشتر از گروهی بود که کمتر در معرض دود سیگار بودند.

چرا جلوگیری از جذب سرب در بدن مهم است؟

برخلاف بسیاری از سموم دیگر، با کاهش قرار گرفتن در معرض سرب، میزان سرب در بدن کاهش نمی یابد. علاوه بر این، بدن نمی تواند این سم را به طور طبیعی دفع کند. سرب در استخوان ها جمع می شود و با خون مخلوط می شود و تنها راه از بین بردن آن مصرف داروهای خوراکی است.

قرار گرفتن در معرض سرب باعث مشکلات عصبی متعدد و جدی از جمله آسیب عصبی، مشکلات شناختی، از دست دادن هوش و اختلالات حافظه می شود و می تواند باعث اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی شود.

از دیگر عواملی که می تواند باعث افزایش میزان سرب در خون کودکان شود می توان به برخی لوازم خانگی روزمره از جمله برخی ظروف سرامیکی اشاره کرد. برخی ادویه ها، اسباب بازی ها، محصولات رنگ مو و لوازم آرایشی نیز حاوی سرب هستند.

محققان در تلاشند تا با ارائه یافته های تحقیقاتی جدید، خطر قرار گرفتن در معرض سرب را هشدار داده و کاهش دهند. آنها با انجام تحقیقات در مناطق محلی سعی در افزایش آگاهی در این زمینه دارند. به گفته آنها، چنین مطالعاتی به درک بهتر خطر قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار کمک می کند.

منبع سایت همشهری آنلاین

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا