دانستنی ها

دوئل قهوه و چای صبح؛ کدام یک برای سلامتی مفیدتر است؟

همیشه یک دوئل صبحگاهی بین قهوه و چای وجود داشته است. یک گروه قهوه را برای بیداری پر انرژی ترجیح می دهند، در حالی که دیگران چای را به عنوان نوشیدنی سبک تر ترجیح می دهند. دانشمندان فواید و مضرات قهوه و چای را تجزیه و تحلیل کردند و فواید این دو نوشیدنی صبحگاهی را بررسی کردند.

به گزارش یورونیوز، مصرف قهوه تنها در تعداد محدودی از کشورهای جهان از مصرف چای بیشتر است. مهمترین آنها فرانسه است. در حالی که مصرف سالانه قهوه در فرانسه معادل 5.1 کیلوگرم است، تنها 230 گرم چای مصرف می شود. خوشبختانه، هیچ یک از نوشیدنی ها برای سلامتی مضر نیستند، زیرا مطالعات متعدد نشان داده است که هر دو می توانند از بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها، به ویژه سرطان دستگاه گوارش، به لطف مواد فعالی مانند کافئین و پلی فنول های آنتی اکسیدانی پیشگیری کنند. اما هر کدام از این نوشیدنی ها مزایای خاص خود را دارند که بسته به نیاز فرد، ترازو را به نفع خود منحرف می کند.

فواید نوشیدن قهوه، اما نه در مقادیر زیاد!

قهوه شهرت بدی دارد زیرا می‌تواند شما را تحریک‌پذیر، افزایش اضطراب یا عصبانی کند، اما این فقط در صورت نوشیدن بیش از حد آن (پنج تا شش فنجان در روز) اتفاق می‌افتد و اگر به مقدار زیاد بنوشید مفید است. به عنوان مثال، اثر منقبض عروق آن به جلوگیری از میگرن کمک می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2022 منتشر شده در مجله اروپایی قلب و عروق نشان داد که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

قهوه بدون کافئین همچنین با مصرف چهار فنجان در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به نصف کاهش دهد. محققان چینی این را به عملکرد اسید کافئیک و اسید کلروژنیک نسبت می دهند که از تبدیل آمیلین، هورمونی در لوزالمعده، به شکل سمی جلوگیری می کند.

قهوه حافظه را بهبود می بخشد

مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی مختلف فواید آن را برای بیماری های آلزایمر و پارکینسون نشان می دهد. یک مطالعه در سال 2021 در لیل، تأثیر کافئین را بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به اشکال اولیه یا متوسط ​​این بیماری‌های عصبی ارزیابی کرد.

اما قهوه دارو نیست. اگرچه تمرکز را بهبود می بخشد، اما برای زنان باردار و بزرگسالان جوان توصیه نمی شود زیرا چرخه خواب اولیه را مختل می کند.

چای بنوشید مخصوصا چای سبز!

چای که به لطف آسیایی ها که بزرگترین مصرف کنندگان چای هستند، ثروت زیادی دارد، توانست انقلابی کوچک در فرانسه ایجاد کند و روز به روز بر مصرف چای سبز در فرانسه افزوده شود.

نوشیدن چای یک عادت سالم است زیرا پلی فنول های موجود در آن باعث کاهش سطح قند خون می شود. طبق یک مطالعه در سال 2013 در کره جنوبی، نوشیدن یک یا دو فنجان چای در طول وعده غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

تاثیر چای بر استرس

در اوایل سال 2007، محققان ژاپنی نشان دادند که اثر کاهش استرس چای ناشی از تیانین است. در عین حال به دلیل این ترکیب، چای مانند قهوه انرژی و هوشیاری را افزایش نمی دهد، زیرا تیانین موجود در چای اثر آرامش بخشی بر مغز دارد و اثر تحریک کننده تیانین (کافئین موجود در چای) را متعادل می کند.

فلوراید

نوشیدن چای نیز ممکن است مفید باشد. سرشار از فلوراید است و به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می کند. با این حال، باید به اثر رنگ توجه کنید زیرا فلوراید بیش از حد باعث ایجاد لکه های زرد یا قهوه ای روی دندان ها می شود. هر چه برگ های چای بیشتر روی گیاه باقی بمانند، فلوراید بیشتری در آنجا انباشته می شود. به همین دلیل، ترجیحاً چای سیاه را خیلی ارزان نخرید، زیرا اغلب از چای های قدیمی تهیه می شود.

جلوگیری از آرتروز

یکی یکی دیگر از فواید غیرمنتظره چای این است که از آرتروز جلوگیری می کند. یک تیم آمریکایی نشان داد که نوشیدن سه یا چهار فنجان چای در روز منجر به کاهش پروتئین‌ها و آنزیم‌های آسیب‌رسان به مفاصل می‌شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2014 در کره جنوبی، تزریق کاتچین موجود در چای به طور قابل توجهی تعداد مبتلایان به آرتریت را کاهش داد.

چگونه از چای استفاده کنیم؟

برای بهره مندی کامل از فواید چای، روش تهیه آن نقش مهمی در حفظ فواید آن دارد. باید اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه دم بکشد تا 80 درصد کافئین و 85 درصد آنتی اکسیدان ها از بین برود.

هنگام مصرف چای کیسه ای باید آن را تکان داد تا اجزای آن راحت تر آزاد شود. با این حال، باید مراقب نوشیدن بیش از حد چای باشید، زیرا نوشیدن بیش از حد چای، جذب آهن گیاهی را در بدن کاهش می دهد. به همین دلیل مصرف آن در وعده های غذایی به افراد کم خون و به خصوص زنان باردار توصیه نمی شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا